Press campaigns in Iraqi newspapers

Al-Mada newspaper as a model

Authors

  • Adel Hashem Mohsen Al-Mayali, PHD Department of Media / Al-Mustansiriya University

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v1i142.3778

Keywords:

press campaigns, the Iraqi press, Al-Mada newspaper

Abstract

The scandal of oil coupons distributed by the former regime in Iraq to a number of politicians, diplomats, journalists, writers and artists, whose value is estimated at millions of dollars, was a great transgression against the rights of the Iraqi people who did not find bread during the years of the blockade and this scandal did not appear until after the fall of system, and the success of a number of journalists in revealing its files. Al-Mada newspaper had a great role in publishing documents through a campaign that is considered the most prominent in the contemporary history of Iraq, and even at the level of the Arab press, as it provoked local, Arab and international responses and repercussions. Hence our choice of the press campaign carried out by Al-Madda as a successful model that was able to emphasize the importance of the Fourth Authority in exercising oversight, achieving justice and returning the looted funds. We have adopted an integrative methodology represented by the descriptive approach, and the content analysis was present in clarifying the campaign's methods, forms, arts and media logic on which it relied in achieving the persuasive goal of its journalistic discourse. The results came to clearly show that such a campaign, if it was repeated in the Iraqi press, would be a decisive factor in the fight against rampant corruption.

Downloads

Download data is not yet available.

References

المصادر العربية:

 إبراهيم، علي حجازي، (2017): الحملات الإعلامية وفن مخاطبة الجمهور، الطبعة الأولى، دار المعتز للنشر والتوزيع، عمان.

 أبو زيد، فاروق، (2008): فن الكتابة الصحفية، دار ومكتبة الهلال، بيروت.

 أبو عرقوب، إبراهيم، (1993): الاتصال الإنساني ودوره في التفاعل الاجتماعي، الطبعة الأولى، دار مجدلاوي للنشر والتوزيع، عمان.

 أحمد، النور دفع الله، (2005): الإعلان (الأسس والمبادئ)، دار الكتاب الجامعي، الإمارات العربية المتحدة.

 أدهم، محمود، (1984): الأسس الفنية للتحرير الصحفي العام، بدون دار نشر، القاهرة.

 إمام، إبراهيم، (1972): دراسات في الفن الصحفي، مكتبة الأنجلو المصرية ، القاهرة.

 إمام، إبراهيم، (1984): الإعلام والاتصال بالجماهير، الطبعة الثالثة، المكتبة الأنجلو المصرية ، القاهرة .

 البريهي، علي مهيوب محمد، (1999): الحملات الإعلامية في الصحافة اليمنية : دراسة تحليلية للحملات الصحفية التي غطت الانتخابات النيابية اليمنية لعام 1997، رسالة ماجستير غير منشورة، قسم الإعلام، كلية الاّداب، جامعة بغداد.

 البستاني، المعلم بطرس، (دون تاريخ): محيط المحيط، مكتبة لبنان، بيروت.

 بوكرموش، عيسى، (2013): إستراتيجية الاتصال في الحملات الإعلامية، رسالة ماجستير، قسم الاتصال، كلية الإعلام والاتصال، جامعة الجزائر.

 جاسم، نبيل، (2009) سطور من تاريخ الصحافة العراقية بعد عام 2003، دون دار نشر، بغداد.

 جريدة المدى، وتشمل الأعداد (25، 44، 45، 48، 56، 58، 59، 61، 65، 79، 84، 87، 115، 116، 223، 260، 263، 287، 298

 حافظ، أسماء حسين، (1990): نظرية الحملة الصحفية : ملتقى أشكال التحرير الصحفي بين الواقع والتطلع، مطابع سجل العرب ، القاهرة .

 حجاب، محمد منير، (2003): الإعلام والتنمية الشاملة، الطبعة الثالثة، دار الفجر للنشر والتوزيع، القاهرة .

 حجاب، محمد منير، (2007): إدارة الحملات الانتخابية، دار الفجر للنشر والتوزيع، القاهرة .

 حداد، رافد، (1995): الحملات الإعلامية في العراق : دراسة تحليلية للحملات في الصحافة العراقية 1990- 1993، أطروحة دكتوراه، قسم الإعلام، كلية الآداب، جامعة بغداد.

 الحديدي، منى سعيد، وعلي، سلوى إمام، (2006): الإعلام والمجتمع، الطبعة الثانية، الدار المصرية اللبنانية، القاهرة.

 حمزة، عبد اللطيف، (2002): المدخل في فن التحرير الصحفي، الطبعة الخامسة، الهيئة المصرية العامة للكتاب، القاهرة .

 خضور، أديب محمد، (2007): حملات التوعية المرورية العربية، جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية، مركز الدراسات والبحوث، الرياض .

 خضور، أديب، (2004): مدخل إلى فن التحرير الصحفي، منشورات جامعة دمشق، مركز التعليم المفتوح، دمشق .

 الدليمي، حميد جاعد محسن (2005): الحملات الإعلامية : التطور والمفهوم، مجلة الباحث الإعلامي، العدد الأول، جامعة بغداد، كلية الإعلام.

 الدليمي، حميد جاعد محسن، (1998): التخطيط الإعلامي – المفاهيم والإطار العام : رؤية سوسيولوجية لمنطق الظاهرة الإعلامية ومضامينها، دار الشروق، عمان.

 دليو، فضيل، (2003): الاتصال : مفاهيمه – نظرياته – وسائله، دار الفجر للنشر والتوزيع، القاهرة .

 الرازي، الشيخ الإمام محمد بن أبي بكر (دون تاريخ): مختار الصحاح، مكتبة لبنان، بيروت.

 راني، أوستن، (1986): قنوات السلطة أو تأثير التلفزيون في السياسة الأمريكية، ترجمة: موسى جعفر، الطبعة الأولى، دار الشؤون الثقافية، بغداد .

 الزعبي، علي فلاح، (2009): الإعلان الفعال : منظور تطبيقي متكامل، دار اليازوردي العلمية للنشر والتوزيع، عمان .

 سلامة، سيد محمد، (1991): الحملات الصحفية بين سلطة الدولة وسلطة رئيس التحرير، الدار البيضاء للطباعة، القاهرة .

 شلبي، كرم، (1989): معجم المصطلحات الإعلامية، دار الشروق، القاهرة .

 الضبع، رفعت عارف، (2012): الحملات الإعلامية، المكتب المصري للمطبوعات، القاهرة.

 عبد المجيد، ليلى، (2000): فن التحرير الصحفي، مركز جامعة القاهرة، القاهرة .

 عبد المجيد، ليلى، وعلم الدين، محمود، (2009): فن التحرير الصحفي، الدار العربية للنشر والتوزيع، القاهرة .

 عبيدات، محمد إبراهيم، (2004): التسويق الاجتماعي : الأخضر والبيئي، دار وائل للنشر، عمان .

 الغالبي، طاهر محسن، والعسكر، أحمد شاكر، (2003): الإعلان : مدخل تطبيقي، دار وائل للنشر، عمان.

 الفار، محمد جمال، (2014): معجم المصطلحات الإعلامية، دار أسامة للنشر والتوزيع، عمان.

 فريد، كريمان محمد، (2006): المسؤولية الاجتماعية والتسويق الاجتماعي : جهود اتصالية فعالة لحل مشاكل المجتمع، الطبعة الأولى، دار النهضة العربية، القاهرة .

 لونات، ميشال، (1993): الإعلام الاجتماعي، ترجمة : صالح بن حليمة، المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم، تونس .

 مجموعة باحثين، (دون تاريخ): المدخل في الاتصال السكاني، مطبعة جامعة اليرموك، عمان.

 منظمة الصحفيين العالمية، (1987): المرشد في علم الصحافة، دار النشر، براغ.

 موسى، غانم فنجان، وأحمد، فاطمة فالح، (2010): استباق مقاومة الإقناع، فيشون ميديا – فكشو، السويد .

 هدبرو، غوران، (1991): الاتصال والتغير الاجتماعي في البلدان النامية – نظرة نقدية، ترجمة : محمد ناجي الجوهر، دار الشؤون الثقافية، بغداد.

 الهلالي، عماد محمد حسين، (2002) التخطيط الإعلامي للسياسة الخارجية في العراق، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد.

المصادر الأجنبية: Foreign Sources

 Lou cannon, (1977): Reporting an Inside view, (U. S.A: California Journal press.

 Denis mcquail, (1986): mass communication theory and introducation, 6th ed, (Britain: J.wited Bristol ) .

 Jasper Brajt, (2008): Media campaign Tracking, Department of Human media, Interaction university of Twente.

 Julian james T practical News ph.D(1962): (wM.c. Brown company publishers ).

 John Hohenberg (1978): The professional journalist, (New York: Holt. Linehart and Winston. Inc).

 Neil Macneil (1955): training in journalism, 4th Edition, (New York: The Macmillan company)

 Foundation Thomson (1972): The News, Machine, (Cardiff Great Britain, The Thomson foundation Editorial study centre

 Lou cannon (1977): Reporting, An Inside view, (U.S.A: California Journal press)

 Brain A Day (2000): and Martha, C. Monroe Environmental Education, and communication for a sustainable world, (U.S.A: Washington, D.C, The Academy for Educational Development).

Downloads

Published

2022-09-15

Issue

Section

Other studies

How to Cite

Al-Mayali, A. H. M. (2022). Press campaigns in Iraqi newspapers: Al-Mada newspaper as a model. Al-Adab Journal, 1(142), 481-516. https://doi.org/10.31973/aj.v1i142.3778

Publication Dates

Similar Articles

51-60 of 1695

You may also start an advanced similarity search for this article.