Digital drugs and their relationship to self-monitoring in adolescents

Authors

  • Neran Youssef Gabir, PHD Al-Mustansiriya University/College of Education
  • Aussad Khudier Muhammed Salih Al-Mustansiriya University/College of Education

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v3i141.3720

Keywords:

adolescents, digital drugs, self-monitoring

Abstract

The current research aims to identify:

1- Digital drugs in adolescents

2- Self-monitoring of adolescents.

3- The nature of the correlation between self-monitoring and digital drugs according to gender (male - female), and specialization (scientific – human).

4- The differences in the correlation between self-monitoring and digital drugs according to gender (male - female), and specialization (scientific – human).

The current research is limited to adolescent students (males and females) in Baghdad schools affiliated to the six districts. The scale was applied to (400) students, who were chosen by the stratified random method. After statistical analysis, the results came to the following:

1- Adolescent students in Baghdad schools have digital drugs.

2- Adolescent students in Baghdad schools enjoy self-monitoring.

3 -There is an inverse negative function relationship between self-monitoring and digital drugs.

4 -There are no statistically significant differences between self-monitoring and digital drugs according to gender (male - female), and specialization (scientific - human).

Downloads

Download data is not yet available.

References

• ابو فأرة، ثروة محمود اسماعيل (2010): تطور سلوك المراقبة الذاتية وعلاقتها بحالات الهوية النفسية لدى طلبة المراهقين في محافظة الخليل، اطروحة دكتوراه، كلية الدراسات العليا، جامعة الاردنية.

• بكار، عبد الكريم (2010): المراهق، كيف تفهمه، وكيف توجهه؟، دار السلام للطباعة والنشر، ط1، القاهرة.

• الجبوري، عبد الحسين (2009): المخدرات التقليدية والرقمية، كلية الصيدلة، جامعة بابل.

• الخالدي، عبير نجم عبدالله احمد (2019): المخدرات الرقمية وتداعياتها على المراهق وسبل الوقاية والعلاج، مجلة ابحاث البصرة للعلوم الانسانية، العدد (4)، المجلد (44).

• رزق، هيام محمد (2008): المراهق اوقات الفراغ، دار القلم للطباعة والنشر، بيروت- لبنان.

• شحاتة، محمد سيد احمد (2016): المخدرات الرقمية بين الهالة الاعلامية- الحقيقة العلمية- الشريعة الاسلامية، كلية اصول الدين- جامعة الازهر، وكلية التربية الزلفي- جامعة المجمعة.

• عبد العظيم، حمدي عبدالله (2013): البرامج الارشادية للأخصائيين النفسيين وطرق تصميمها (مجموعة برامج عملية ونماذج تطبيقية)، مكتبة اولاد الشيخ للتراث، ط1، الجيزة.

• العبد الكريم، خولة بنت عبدالله السبتي (2004): مشكلات المراهقات الاجتماعية والنفسية والدراسية (دراسة وصفية على عينة من الطالبات السعوديات في المرحلة المتوسطة في المدارس الحكومية في مدينة الرياض)، رسالة ماجستير، المملكة العربية السعودية.

• عبيدات، ذوقان وعدس، عبد الرحمن وعبد الحق، كايد (1984): البحث العلمي (مفهومه، وادواته، واساليبه)، دار الفكر للنشر، بغداد.

• عتمان، مروة محمد فؤاد (2017): تصور مقترح لاستخدام المدخل الوقائي من منظور الممارسة العامة لوقاية المراهقات من مخاطر إدمان المخدرات الرقمية، الجمعية المصرية للاخصائين الاجتماعين للنشر، دار المنظومة، العدد 57، المجلد5.

• عوض، عباس محمود (1999): الموجز في الصحة النفسية، دار المعرفة الجامعية، الاسكندرية.

• العيسوي، عبد الرحمن (1992): في الصحة النفسية والعقلية، دار النهضة العربية، بيروت.

• غنيم، محمد عبد السلام (2004): مبادئ القياس والتقويم النفسي والتربوي، جامعة حلوان.

• الفقي، امال ابراهيم (2013): التنظيم الذاتي وعلاقته بمستوى الطموح وقلق المستقبل لدى طلاب الثانوية العامة، مجلة دراسات عربية في التربية وعلم النفس، الجزء2، العدد38، مصر.

• فؤاد، تقي (2019): المخدرات الرقمية، ط1، الدار الاكاديمية للعلوم، جامعة عين شمس.

• فيفري (1986): المجلس الاعلى للشؤون الاسلامية- اضرار المخدرات، عدد (7)، القاهرة

• القرني، نورة بنت مسفر، تقديم علي الشبيلي والجوهرة السليم (1439هـ): تعزيز الرقابة الذاتية للأطفال في عصر الاجهزة الذكية، مركز دلائل للنشر، ط1، الرياض، السعودية.

• محمود، ابراهيم وجيه (1981): المراهقة خصائصها ومشكلاتها، دار المعارف للنشر، الاسكندرية.

• المعيني، سرحان حسن (2012): المخدرات الرقمية وآثارها "دراسة استطلاعية على طلاب الجامعات والمدارس" مجلة العلوم الشرطية والقانونية، المجلد الثالث، العدد الاول.

• الملاح، تامر المغاوري و عبد الحميد، فاطمة محمد (2017): المخدرات الرقمية (حقيقة ام اوهام)، دار السحاب للنشر والتوزيع، ط1، القاهرة.

• موسى، محمود علي (2009): المخدرات الرقمية والادمان الرقمي، كلية التربية الاسماعيلية، جامعة قناة السويس، مصر.

• ياسين، جبيري (2010): المخدرات الرقمية، جامعة الامير عبد القادر للعلوم الاسلامية، قسنطينة.

• Zimmerman J, Barry (2000): Handbook of Self- Regulation asocial, Academic press, New York.

• Zimmerman, B J & Moylan, A R (2009): Self- Regulation. Where metacognition and motivation intersect. In D.J. Hacker, J. Dunlosky and A.C. Graesser

• Ebel, R.L (1972): essentials of educational measurement, prentichall, New York.

• Ghiselli, E. , Campbell, J. , & Zedeck, S. (1981). Measurement Theory for Behavioral Scinces. San Murray, D.W and Rosanbalm, K (2017): promoting Self-Regulation in Adolescents and young Adults: Apractice Brief. OPRE Report # 2015-82. Washington, DC: office of planning, Research and Evaluation, Administration for children and Families, V.S. Department of Health and Human services.

• Panadero, Ernesto and Tapia, Jesus Alonso (2014): How do students self- regulation? Review of Zimmerman's cyclical model of self- regulated learning, servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia, Espana.

• Travers, R.M.W (1969): Anintriduction to educational research, mac Millan company, New York.

• Young, K. (1996): Internet Addiction : The Emergence of a New Clinical Disorder. University of Pittsburgh at Bradford. Paper Presented at the 104 Th annual Meeting of the American Psychological Association, Toronto, Canada, August 15, 1 (3).

• Young, Kimberly S & Cristiano Nabuco de Abreu (2011): Internet Addiction (A hand book and Guide to Evaluation and treatment, John wiley and Sons, Inc, Canada.

• Young, Kimberly S (2004): Internet Addiction (A new clinical phenomenon and Its consequences, sage publication, New york.

• Zimmerman, B.J, Bonner, S and Kovach, R (1996): Psychology in the classroom: A series onapplied education psychology. Developing Self-regulation learners: Beyond achievement to Self-efficacy Washington, DC, US American psychological Association.

• Young, Kimberly S. (2018): Parenting in the Digital Age: Strategies and Prevention, New York

Downloads

Published

2022-06-15

Issue

Section

Educational and psychological sciences

How to Cite

Gabir, N. Y., & Muhammed Salih, A. K. (2022). Digital drugs and their relationship to self-monitoring in adolescents. Al-Adab Journal, 3(141), 105-124. https://doi.org/10.31973/aj.v3i141.3720

Publication Dates

Similar Articles

1-10 of 80

You may also start an advanced similarity search for this article.