NEZİHE ARAZ'IN BALLAR BALINI BULDUM ZAMİR TİYATRO ESERİNDE ZAMİRLERİN İNCELENMESİ
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v2i140.3626الكلمات المفتاحية:
Zamir، Adıl، İsim، Gramer، Yunus Emre، Türk Dil Bilgisi، Sözcük، Söz Öbekleri، Nezihe Araz، Tiyatro، Edebiyat، Kişi، İşaret، İyelik، Belgisiz، Dönüşlülükالملخص
Tam adı Fatma Nezihe ARAZ olan yazar, 1922 yılında Konya'daki dünyaya geldi. Daha çok biyografik eserleriyle tanınan ARAZ, bunun yanı sıra edebiyatın çeşitli sahalarında eserler vermiştir. 20. yüzyılın başarılı kadın yazarlarındandır. Hiç evlenmeyip, kendini yazarlığa vakfetmiştir. 26 Temmuz 2009'da vefat etmiştir. Yaşamı boyunca birçok şahane eser kaleme alan Nezihe ARAZ'ın en dikkat çekici ve değerli eserlerinden biri, şüphesiz, Ballar Balını Buldum isimli tiyatro eseridir. Küçük hacimli, duygusal ağırlıklı, tekke edebiyatının en güzide ismi olan Yunus Emre'nin aynı isimli şiirinden hareketle yazılmış, orijinal bir eserdir. Ballar Balını Buldum eseri, içeriğine bakıldığında, tüm Türk Dil Yapısının izlerini taşıyan bir eserdir. Biz ise bu çalışmada, Nezihe ARAZ'ın adı geçen Ballar Balını Buldum isimli tiyatro eserinde zamirleri inceleyeceğiz. Bilindiği üzere zamirlerin diğer ismi adıllardır. Zamirler yani adıllar, herhangi bir varlığın yerini tutan sözcüklerdir. Cümlenin öznesi, ismi bizzat geçmese de hissedilir konumdadır. Bu hissi veren kelime incelendiğinde, zamir bulunabilir. İşleyeceğimiz üzere zamirler, sözcük durumunda veya ek durumunda olabilir. Sözcük durumunda karşımıza çıkan zamirler yani adıllar, başlı başına müstakil bir kelime iken, ek durumunda olan zamirler ise, isme eklenen belli başlı eklerle karşımıza çıkmaktadır. Çalışmamıza, Türk kadın yazar Nezihe ARAZ'ın hayatı, edebi kişiliği ve eserlerinden kısaca bahsetmek suretiyle başlayacağız. Ardından çalışmamızın ana teması olan zamirleri kısaca tanıttıktan sonra, Ballar Balını Buldum eserinden referansla konu bağlamında incelemelerde bulunacağız.
التنزيلات
المراجع
ARAZ Nezihe, Ballar Balını Buldum, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1991.
BANARLI Nihad Sâmi, Kitaplar ve Portreler, İstanbul 2009.
DEMİR Tufan, Türkçe Dilbilgisi, Ankara 2006, kurmay kitap yayın dağıtım,2. Baskı.
ENGİNÜN İnci, Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı, İstanbul 2001.
Güncel Türkçe Sözlük ve Yazım Kılavuzu, "zamir" Maddesi, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara, 2007.
IŞIK İhsan, “Araz, Nezihe”, Yazarlar Sözlüğü, İstanbul 1998.
NECATİGİL Behçet, Edebiyatımızda İsimler Sözlüğü, İstanbul 1983.
Tanzimat’tan Bugüne Edebiyatçılar Ansiklopedisi, “Araz, Nezihe” Maddesi, İstanbul 2003, 1. cilt.
Türk Dili ve Edebiyatı Ansiklopedisi, “Araz, Nezihe” Maddesi, 1. cilt.
Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, "ARAZ, Fatma Nezihe" Maddesi, İstanbul 2016, EK 1 cilt.
DURMU Mustafa, Türk Dil El-Kitabı, Ankara 2010, Grafiker yayınları,2. Baskı.
UĞURCAN Sema, Edebiyatımız: Yazarlar, Meseleler, İstanbul 2012, 2. cilt.
التنزيلات
منشور
إصدار
القسم
الرخصة
:حقوق الطبع والنشر والترخيص
بالنسبة لجميع البحوث المنشورة في مجلة الآداب، يحتفظ الباحثون بحقوق النشر. يتم ترخيص البحوث بموجب ترخيص Creative Commons CC BY 4.0 المفتوح ، مما يعني أنه يجوز لأي شخص تنزيل البحث وقراءته مجانًا. بالإضافة إلى ذلك ، يجوز إعادة استخدام البحث واقتباسه شريطة أن يتم الاستشهاد المصدر المنشور الأصلي. تتيح هذه الشروط الاستخدام الأقصى لعمل الباحث وعرضه.
:إعادة إنتاج البحوث المنشورة من الناشرين الآخرين
من الضروري للغاية أن يحصل الباحثون على إذن لإعادة إنتاج أي بحث منشورة (أشكال أو مخططات أو جداول أو أي مقتطفات من نص) لا يدخل في نطاق الملكية العامة أو لا يملكون حقوق نشرها. يجب أن يطلب الباحثون إذنًا من مؤلف حقوق النشر (عادة ما يكون الناشر).
يطلب الإذن في الحالات التالية:
بحوثك الخاصة المنشورة من قِبل ناشرين آخرين ولم تحتفظ بحقوق النشر الخاصة بها.
مقتطفات كبيرة من بحوث أي شخص أو سلسلة من البحوث المنشورة.
استخدم الجداول والرسوم البيانية والمخططات والمخططات والأعمال الفنية إذا لم يتم التعديل عليها.
الصور الفوتوغرافية التي لا تملك حقوق لنشرها.
لا يطلب الإذن في الحالات التالية:
إعادة بناء الجدول الخاص بك مع البيانات المنشورة بالفعل في مكان آخر. يرجى ملاحظة أنه في هذه الحالة يجب عليك ذكر مصدر البيانات في شكل "بيانات من ..." أو "مقتبس من ...".
تعتبر عروض الأسعار القصيرة معقولة الاستخدام العادل ، وبالتالي لا تتطلب إذنًا.
الرسوم البيانية ، الرسوم البيانية ، المخططات ، الأعمال الفنية التي أعاد الباحث رسمها بالكامل والتي تم تغييرها بشكل ملحوظ إلى درجة لا تتطلب الاعتراف.
الحصول على إذن
لتجنب التأخير غير الضروري في عملية النشر ، يجب أن تبدأ في الحصول على أذونات في أقرب وقت ممكن. لا يمكن لمجلة الآداب نشر بحث مقتبس من منشورات أخرى دون إذن.
قد يمنحك مالك حقوق الطبع والنشر تعليمات بشأن شكل الإقرار الواجب اتباعه لتوثيق عمله ؛ بخلاف ذلك ، اتبع النمط: "مستنسخ بإذن من [المؤلف] ، [كتاب / المجلة] ؛ نشره [الناشر] ، [السنة]." في نهاية شرح الجدول ، الشكل أو المخطط.