The sexual assault against children in UAE society
A qualitative sociological study about after the sexual assault stage and the reflection on it
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v1i142.2801Keywords:
Child, Child sexual abuse, Sexual harassment, The course of life of the sexual abuse, UAEAbstract
This scientific paper studies sexual abuse against children in the UAE community, as it highlights the current state of the victim in terms of mental, social and educational aspects, in addition to the continuity of receiving psychological and social care and how stable the victims' situation is. The study also focuses on the victims' reflection and contemplation of the past in terms of the person who’s blamed for the incident, how sufficient were their actions following the incident, and if time goes back what could’ve been done differently, and any advice given to others on this matter. The study sample consisted of 28 victims from child protection centers in Dubai and Sharjah. Results show that the effects of sexual assault vary within victims in terms of psychological, social and educational aspects. In addition to the varying opinions of the victims and their families, and their reflection on the sexual assault.
Downloads
References
آل علي، أحمد. (2017). واقع الإساءة ضد الطفل في إمارة الشارقة. المجلة العربية للعلوم الإجتماعية، 131-174.
الامارات اليوم. (9 11, 2019). 987 بلاغاً استقبلتها خط نجدة الطفل منذ بداية العام بالشارقة. تم الاسترداد منemaratalyoum:https://www.emaratalyoum.com/local-section/other/2019-11-19-1.1275502
الجبيلة، الجوهرة بنت فهد والطريف، غادة بنت عبدالرحمن. (2017). اسباب التحرش الجنسي بالاطفال وآثاره وطرق علاجه. مجلة جامعة الملك خالد للعلوم الانسانية، 167- 191.
الذبياني، د حسن. (2011). مدخل لمنهج النظرية المجذرة. 1 و 2.
الزامل، الجوهرة بنت عبدالعزيز. (2019). الإجراءات الوقائية للحد من التحرش الجنسي لدى الاطفال: دراسة مطبقة على عينة من الأختصاصيين الاجتماعيين والمستشارين الأسريين بمدينة الرياض. مجلة جامعة أم القرى للعلوم الإجتماعية، 1 - 58.
العامري، سوزان. (2011). شرطة دبي تخصّص رقماً هاتفياً للإبلاغ عن التحرّش بالأطفال. امارات اليوم.
العجمي، راشد مانع راشد والمطيري، عبير هادي مطلق. (2016). دور الأسرة والمجتمع في التصدي لظاهرة التحرش الجنسي بالأطفال في دولة الكويت: دراسة نظرية. المؤسسة العربية للاستشارات العلمية وتنمية الموارد البشرية، 13 - 62.
العموش، أحمد فلاح. (2007). الطفولة و العنف : دراسة ميدانية حول تصورات الأطفال للعنف في مجتمع الإمارات. مجلة الدراسات الاجتماعية،مج. 13، ع. 25، ص. 15-51.
القواسمي، حكمت. (2012). درجة انتشار التحرش الجنسي لدى عينة من الأطفال في مدينة الخليل. مدينة الخليل: جامعة القدس.
المدفع، عائشة. (2015). دراسة ميدانية على عينة من الأطفال المواطنين في مجتمع الإمارات2015. دبي: مؤسسة دبي لرعاية النساء والأطفال.
المغرب، حمداوي. (2018). الاعتداء الجنسي ضد الاطفال: محاولة في مقاربة الظاهرة بالمغرب. مجلة كلية الآداب والعلوم الانسانية، 215- 237.
جغمون، آمال. (2014). ظاهرة الاعتداء الجنسي على الأطفال. جامعة عمار ثليجي بالإواط، 130-148.
حمزة، احلام وشوية، سيف الاسلام محمد. (2020). العنف الجنسي وعلاقته بتغيير سلوك الضحية المدرسي. 269 - 286مجلة دراسات في العلوم الانسانية والاجتماعية.
خديجة، زردوم. (2018). الصدمة النفسية بعد الاعتداء الجنسي. الجزائر: جامعة باتنة.
دائرة الخدمات الإجتماعية. (28 11, 2021). procedure_guide. تم الاسترداد من sssd.shj: https://sssd.shj.ae/archive/procedure_guide/dRFVFdrk1c.pdf
دائرة الخدمات الإجتماعية. (2021). خط نجدة الطفل. الشارقة: حكومة الشارقة.
روان. (13 7, 2017). ما هي الإساءة الجنسية. تم الاسترداد من حياة عيلتنا: https://ourfamilylife.net/2017/07/13/1505/
سالم، د ابتسام. (2018). مظاهر العنف الاسري ضد الاطفال وأثره على المجتمع واستراتيجيات الحد من الظاهرة. ليبيا: جامعة الزواية.
سنان، حربة. (5 نوفمبر, 2018). ما هي البيدوفيليا من منظور العلم؟ تم الاسترداد من ibelieveinsci: https://www.ibelieveinsci.com/?p=54964
عبدالباقي، محمد عمر عبدالحميد. (2019). الانحرافات الجنسية لدى الطلاب المراهقين وبرنامج مقترح من منظور الممارسة العامة في الخدمة الاجتماعية للوقاية منها. مجلة الخدمة الإجتماعية، 439- 462.
غانم، محمد. (2015). التحرش الجنسي بالذكور. مصر: مكتبة بالأنجلو المصرية.
غانم، محمد. (2015). ظاهرة التحرش الجنسي بالمرأة. مصر: مكتبة الأنجلو المصرية.
لطفي، شيماء. (2020). من أهم المعلومات عن الطفولة ومراحلها المختلفة. تم الاسترداد من edarabia: https://www.edarabia.com/ar/4-من-أهم-المعلومات-عن-الطفولة-و-مراحلها-المختلفة/
مرسي، محمد. (2007). التحرش الجنسي بالاطفال. مجلة التربية، 200 و 204.
مسعودي، ايمان. (2017-2018). التحرش الجنسي بالأطفال وآثاره في الكبر. الجمهورية الجزائرية: جامعة العربي بن مهيدي أم البواقي.
مؤسسة دبي لرعاية النساء والاطفال. (2016). استطلاع رأي عام حول مستوى الوعي بالعنف الأسري في مجتمع الإمارات. دبي: مركز الديرة للدراسات واستطلاع الرأي.
وزارة تنمية المجتمع. (2016). قانون حقوق الطفل. الامارات العربية المتحدة: الجريدة الرسمية.
Cortes, D. C., Cortes, M. R., & Canton, J. (2015). The role of the characterisrics of abuse. Journal of interpersonal violence, 420-436.
Felson, M., & Clarke, R. (1998). The new opportunity theory. In B. Webb, Opportunity Makes The Thief (pp. 4 - 7). London: Research development and statistic Directorate.
Felson, Marcus, 1998. Crime and every day’s life, Second edition, Thousand Oaks, CA: Pine Forge Press.
John Wiley & Sons. (2000). Bullying, Sexual Harassment and Happiness in Residential Children’s Homes. New York: Child abuse reveiw .
LaMorte, W. W. (2019, 9 9). The Theory of Planned Behavior. Retrieved from sphweb:https://sphweb.bumc.bu.edu/otlt/mph-modules/sb/behavioralchangetheories/BehavioralChangeTheories3.html
Markwei, U. (2019). social constructions of chld sexual abuse in the Ga community in Ghana. University of professional studies, Ghana, 1-17.
McElvaney, R. (2019). Helping Children to tell about their experinces of sexual abuse. School of Nursing and Human Sciences, 1-8.
Pamela J. Foster and Clive J. Fullagar. (2018). Why dont we report sexual harassment? An application of the theory of planned behavior. Washburn University and Kansas state University, p. 149 & 156.
Renae, M. C., Alex, B. P., & Paz, G. M. (2017). Sexual Desire Among an Online Sample of Men Sexually Attracted to Children. Journal Of Child Sexual Abuse, 643 - 656.
Sheehan, R. (2016). implementing a specialist judicial list. Australian Social Work in the property of Routledge, 1-15.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.