The role of the university professor in developing moral values among university students and from their point of view
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v3i139.2287Keywords:
university professor, moral values, university studentsAbstract
The role of the university professor in developing moral values among university students and from their point of view
Opening words: The role of the university professor, moral values, university students their point of view.
The current research aimed to identify the degree of the university professor's practice in promoting moral values among his students at the undergraduate level and from their point of view. As well as revealing if there are statistically significant differences in the university students’ assessment of this practice according to the two variables
A- Specialization (scientific, human)
b- gender (male, female)
(Al-Hazmi, 2017) To achieve the requirements of the study, the researcher adopted a scale consisting of (20) items, and its validity and reliability were verified. The study sample consisted of (150) male and female students who study at the Iraqi University, and after processing the data statistically using the Statistical Package Program (SPSS), The results showed the following:
The level of the university professor's role in promoting moral values was good.
- There are statistically significant differences due to the variable of scientific specialization.
- There are no statistically significant differences in the sex variable.
In light of this, the researcher recommended a set of recommendations and suggestions.
Downloads
References
Nunnally, J.C. (1978): psychometric theory. New York.me Graw – Hill company.
الجحود، إبراهيم (2006): القيم الخلقية في العليم ودورها في التنمية. تونس، دار الكتاب الحديث.
الجراح، مصباح (1996): أخلاقيات التعليم في ضوء التربية الإسلامية ومدى التزام أساتذة وطلبة كليتي الشريعة في الأردن - جامعة اليرموك بها، رسالة ماجستير غير منشورة جامعة اليرموك، عمان.
الجلاد، ماجد زكي (2010): تعلم القيم وتعليمها (تصور نظري وتطبيقي لطرائق واستراتيجيات تدريس القيم)، عمان، الأردن، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة.
الحازمي، محمد عبد الله (2017) دور الجامعة التربوي في تعزيز القيم الخلقية في المجتمع الطلابي، المجلة العلمية لإدارة البحوث والنشر العلمي – المجلد الثالث والثلاثون – العد الثاني – كلية التربية – جامعة نجران.
حسن، عبد الكريم خليفة (2011): الحوار المتمدن، عمان، الأردن.
الحلو، محمد (1999): علم النفس التربوي (نظرة معاصرة)، غزة، فلسطين، مكتبة الأمل للطباعة والنشر.
الحمود، إبراهيم رياض (2015)، دور الأستاذ الجامعي تجاه الطلبة. الرياض، مكتبة الرشد.
خليفة، عبد الطيف محمد (1992): ارتقاء القيم دراسة نفسية، الكويت، المجلس الوطني للثقافة والفنون والآداب، سلسلة عالم المعرفة عدد (6).
الخوالدة، تيسير محمد (2013): دور عضو هيئة التدريس في الجامعات الأردنية في تنمية قيم المواطنة من وجهة نظر الطلبة، مجلة العلوم التربوية، مجلد (4).
رابيل (rabil، 1981): القيم لدى طلبة الجامعة والعلاقة بين هذه القيم في، اليماني، علي (2009): فلسفة القيم التربوية عمان، دار الشروق.
العايش، عبد الله حلفان (2014): النمو الخلقي، مجلة المسلم المعاصر، العدد (65).
عبد الخالق، أحمد محمد (1996): قياس الشخصية، ط1، الكويت.
القرني، عبد الله (2008): قيم العمل الوارد في ميثاق أخلاقيات التعليم من المنظور الإسلامي وآلية تفعيلها لدى المعلمين، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة أم القرى، مكة المكرمة.
قشلان، عبد الكريم منصور ناصر (2010): دور معلمي المرحلة الثانوية في تعزيز القيم الإسلامية لدى طلابهم. رسالة ماجستير غير منشورة، غزة، فلسطين.
مرسي، محمد عبد العليم (2001): المعلم، المنهاج وطرق التدريس، ط2، دار الإبداع الثقافي للنشر والتوزيع، القاهرة.
المساعدة، عدنان (2016): دو الأستاذ الجامعي تجاه الطلبة، مصر، المكتبة العصرية للنشر والتوزيع.
ملحم، سامي محمد (2000): القياس والتقويم في التربية وعلم النفس، ط1، عمان، الأردن، دار المسيرة للطباعة والنشر والتوزيع.
ناصر، إبراهيم (2006): التربية الأخلاقية، عمان، دار وائل للنشر.
نيللر، جورج (2005): الحركة الفكرية في التربية الحديثة، ترجمة جويعد العتيبي، وآخرون، الرياض، مكتبة الرشد.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.