Educational Leadership Patterns of Basic School Principles ( From The Staff Members Perspective )
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v1i118.370Abstract
The research aims to identify:
1- The pattern of educational leadership of the managers and directors of basic schools from the staff members
perspective.
- Statistical differences in leadership style prevalent among managers and directors of basic schools from the perspective, according to the variables:
a- gender b-specialization c- Administrative Service
The scale of patterns of educational leaderships been used, it has consists of (38) items finalized after validity, reliability and discrimination procedures ... and used a variety of statistical methods for the analysis of search results, such as: Pearson correlation coefficient, one independent sample T-test and two independent samples T- test and T-test to test significant correlation coefficient and one way ANOVAs analysis. The research has come up with the results that:
- Democratic style is the prevailing style of the educational leadership of the principles of basic schools from the staff members perspective.
- There are no statistically significant differences in the pattern of educational leadership differences according to gender of principle.
- There are statistically significant differences in to the resulting the pattern of educational leadership, according to specialization of principle.
- There are no statistically significant differences in the pattern of educational leadership differences according to the duration of administrative service of principle. According to the results that the research clarify a set of recommendations and suggestions.
Downloads
References
2-عياصرة ، علي – القيادة والدافعية في الإدارة التربوية – دار حامد للنشر والتوزيع ، الطبعة الأولى ، عمان 2006 ، ص35.
3- الطويل،هاني عبدالرحمن– الإدارة التربوية والسلوك التنظيمي– دار وائل للنشر، عمان 2001، ص21.
4- عياصرة ، علي – القيادة و الدافعية في الإدارة التربوية – دار حامد للنشر والتوزيع ، الطبعة الأولى ، عمان 2006 ، ص44.
5-سعيد ،نضال محمد – مفهوم أنماط القيادة الإدارية – مجلة المعارف العربية ، المجلد11 ،العدد22،بغداد،1991 ،ص80 .
6- البياع ،محمد حسن عبدالهادي - القيادة الإدارية بين المنهج العلمي والممارسة – دار واسط ، لندن ،1985،ص 13 .
7- مهدي ،زويلف ، ومحمد القريوتي – المفاهيم الحديثة في الإدارة – المكتبة الوطنية ، عمان طبعة الرابعة ، 1994، ص 15 .
8- الزبيدي ، كامل علوان الزبيدي - علم النفس- الدار العربية للموسوعات،بيروت،الطبعة1، 1988،ص42.
9- سمعان،وهيب و محمد منير مرسي - الإدارة المدرسية الحديثة- بغداد،1975،ص 77-78
10- شكور ،جليل وديع - أبحاث في دينامية الجماعة- الدار العلمية الدولية و دار الثقافة،عمان ،2001،ص 68 .
11- الأغبري ،عبدالصمد - الادارة المدرسية –البعدالتخطيطي والتنظيمي-،دار النهضة العربية، بيروت، 2001، ص82.
12- العجارمة ، موافق أحمد شحادة – الأنماط القيادية السائدة لدى مديري المدارس الخاصة وعلاقتها بجودة التعليم من وجهة نظر المعلمين في محافظة العاصمة عمان – رسالة ماجستير غير منشورة جامعة الشرق الأوسط ، عمان، 2012 .
13- عربيات ، بشير – أنماط القيادة التربوية السائدة لدى رؤساء الأقسام الأكاديمية في جامعة البلقاء التطبيقية وأثرها في الأداء الوظيفي لأعضاء هيئة التدريس (كلية الهندسة التكنولوجية – دراسة حالة) – مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية و النفسية ، المجلد (20) ، العدد (2) يونيو ،2012 ،ص (705 - 736 ) .
14 - حيدر ، علي حيدر – الأنماط القيادية السائدة لدى مديري ومديرات المدارس المتوسطة من وجهة نظر أعضاء الهيئة التدريسية – مجلة البحوث التربوية والنفسية ، العددان (26 ،27) بغداد، 2010، ص (42 – 78) .
15- القضاة ، أحمد عواد مفلح – أنماط القيادة التربوية لدى مديري ومديرات المدارس الحكومية في محافظة جرش وعلاقتها بالمساءلة – رسالة ماجستير غير منشورة ، الجامعة الهاشمية ، عمان ،2005 .
16- عبودي ، زيد – مهارات القيادة التربوية الحديثة – دار الخليج ، عمان ،2010 ، ص 87
17- المغربي ، كامل محمد - السلوك التنظيمي - دارالفكر، الطبعة الثالثة ، عمان،2004 ،ص201 .
18 - الحارثي ، سعد – درجة ممارسة مديري مراكز الإشراف التربوي للمهارات القيادية من وجهة نظر المشرفين التربويين لديهم – رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعة مؤتة ، الأردن ،2008، ص 18 .
19 - عبودي ، زيد – مهارات القيادة التربوية الحديثة – دار الخليج ، عمان،2010 ،ص 16.
20- مرتجى ، ذكريات – دور الشرف التربوي في تنمية المهارات القيادية لدى معلمي المرحلة الإعدادية في مدارس وكالة الغوث بمحافظات غزة وسبل تفعيلها – رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعة مؤتة ، الأردن ،2008، ص 48 .
21- شهاب ، شهرزاد – أثر برنامج تطويري لرفع مستوى مهارات القيادة الإدارية و التربوية لمديري المدارس الإبتدائية في مركز محافظة نينوى – مجلة دراسات تربوية ، العدد (8)، 2009، ص 16
22- الفقي ،عبدالمؤمن فرج – التنظيم الإجتماعي رؤية نظرية و سلوكية – جامعة بغداد ،الطبعة الأولى ،2009،ص 209 .
23- رشوان ،حسين عبد الحميد – القيادة – مؤسسة شباب الجامعة ، الأسكندرية 2010،ص 107 – 111.
24- الفقي ،عبدالمؤمن فرج – الإدارة المدرسية المعاصرة – منشورات جامعة قاريونس ،بنغازي ،الطبعة الأولى، 1994،ص134 .
25- أبو جادو، صالح محمد علي - سيكولوجية التنشئة الإجتماعية - دار المسيرة،عمان، الطبعة الأولى، 2008 ،ص 179.
26 - المغربي، كامل محمد - السلوك التنظيمي - دارالفكر، الطبعة الثالثة ، عمان،2004، ص203 .
27- رشوان ،حسين عبد الحميد – القيادة – مؤسسة شباب الجامعة ، الأسكندرية ،2010،ص 67 – 69
28- أبو جادو، صالح محمد علي - سيكولوجية التنشئة الإجتماعية - دار المسيرة،عمان، الطبعة الأولى 2008، ص 182.
29- زهران ، حامد عبدالسلام – علم النفس الإجتماعي – عام الكتب ، القاهرة ، الطبعة الرابعة 1977،ص 272-273.
30- Scannell , D – In Measurement and Testing The Classroom – Boston , Houghton, 1995,p14.
31- Allen ,M &Wendy, M.Yen – Introduction to Measurement Theory – Brook , Cole , California, 1979 , p124-125.
32- عودة ، أحمد سليمان و خليل يوسف الخليلي – الإحصاء للباحث في التربية و العلوم الإنسانية – دار الفكر العربي ، عمان ، الطبعة الأولى ،1988،ص 163.
33- Ebel, Robert L –Essentials of Educational Measurement – Englewood Cliffs , N.J., Prantice Hall, Inc, 1972, p555.
34-Nunnally , Jum G – Educational Measurement and Testing -2nd ed. New York, McGraw-Hill,1972, p353.
35- لورانس نيومان – المنهج الكمي والكيفي في علم الإجتماع – ترجمة عبد الرؤوف الضبع ، دار العالمية للنشر والتوزيع ، الطبعة الأولى ،2009، ص146.
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.