Educational Leadership Patterns of Basic School Principles ( From The Staff Members Perspective )

Authors

  • جوان بختيار بهاء الدين جامعة السليمانية/ كلية العلوم الإنسانية / قسم علم الإجتماع
  • نيان نامق صابر جامعة السليمانية / كلية العلوم الإنسانية/ قسم الخدمة الإجتماعية
  • نجاة محمد فرج جامعة السليمانية / كلية العلوم الإنسانية/ قسم علم الإجتماع

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v1i118.370

Abstract

The research aims to identify:

1- The pattern of educational leadership of the managers and directors of basic schools from the staff members

perspective.

  1. Statistical differences in leadership style prevalent among managers and directors of basic schools from the perspective, according to the variables:

a- gender           b-specialization   c- Administrative Service          

The scale of patterns of educational leaderships been used, it has consists of (38) items finalized after validity, reliability and discrimination procedures ... and used a variety of statistical methods for the analysis of search results, such as: Pearson correlation coefficient, one independent sample T-test and two independent samples T- test and T-test to test significant correlation coefficient and one way ANOVAs analysis. The research   has come up with the results that:

  1. Democratic style is the prevailing style of the educational leadership of the principles of basic schools from the staff members perspective.
  2. There are no statistically significant differences in the pattern of educational leadership differences according to gender of principle.
  3. There are statistically significant differences in to the resulting the pattern of educational leadership, according to specialization of principle.
  4. There are no statistically significant differences in the pattern of educational leadership differences according to the duration of administrative service of principle. According to the results that the research clarify a set of recommendations and suggestions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • جوان بختيار بهاء الدين, جامعة السليمانية/ كلية العلوم الإنسانية / قسم علم الإجتماع

    د. جوان بختيار بهاء الدين : جامعة السليمانية/ كلية العلوم الإنسانية / قسم علم الإجتماع

  • نيان نامق صابر, جامعة السليمانية / كلية العلوم الإنسانية/ قسم الخدمة الإجتماعية

    أ.م.د. نيان نامق صابر : جامعة السليمانية / كلية العلوم الإنسانية/ قسم الخدمة الإجتماعية

  • نجاة محمد فرج, جامعة السليمانية / كلية العلوم الإنسانية/ قسم علم الإجتماع

    أ.م.د. نجاة محمد فرج : جامعة السليمانية / كلية العلوم الإنسانية/ قسم علم الإجتماع

References

- مرسي ، محمد منير – الإدارة المدرسية الحديثة – عالم الكتب ، القاهرة، 1995، ص 51.
2-عياصرة ، علي – القيادة والدافعية في الإدارة التربوية – دار حامد للنشر والتوزيع ، الطبعة الأولى ، عمان 2006 ، ص35.
3- الطويل،هاني عبدالرحمن– الإدارة التربوية والسلوك التنظيمي– دار وائل للنشر، عمان 2001، ص21.
4- عياصرة ، علي – القيادة و الدافعية في الإدارة التربوية – دار حامد للنشر والتوزيع ، الطبعة الأولى ، عمان 2006 ، ص44.
5-سعيد ،نضال محمد – مفهوم أنماط القيادة الإدارية – مجلة المعارف العربية ، المجلد11 ،العدد22،بغداد،1991 ،ص80 .
6- البياع ،محمد حسن عبدالهادي - القيادة الإدارية بين المنهج العلمي والممارسة – دار واسط ، لندن ،1985،ص 13 .
7- مهدي ،زويلف ، ومحمد القريوتي – المفاهيم الحديثة في الإدارة – المكتبة الوطنية ، عمان طبعة الرابعة ، 1994، ص 15 .
8- الزبيدي ، كامل علوان الزبيدي - علم النفس- الدار العربية للموسوعات،بيروت،الطبعة1، 1988،ص42.
9- سمعان،وهيب و محمد منير مرسي - الإدارة المدرسية الحديثة- بغداد،1975،ص 77-78
10- شكور ،جليل وديع - أبحاث في دينامية الجماعة- الدار العلمية الدولية و دار الثقافة،عمان ،2001،ص 68 .
11- الأغبري ،عبدالصمد - الادارة المدرسية –البعدالتخطيطي والتنظيمي-،دار النهضة العربية، بيروت، 2001، ص82.
12- العجارمة ، موافق أحمد شحادة – الأنماط القيادية السائدة لدى مديري المدارس الخاصة وعلاقتها بجودة التعليم من وجهة نظر المعلمين في محافظة العاصمة عمان – رسالة ماجستير غير منشورة جامعة الشرق الأوسط ، عمان، 2012 .
13- عربيات ، بشير – أنماط القيادة التربوية السائدة لدى رؤساء الأقسام الأكاديمية في جامعة البلقاء التطبيقية وأثرها في الأداء الوظيفي لأعضاء هيئة التدريس (كلية الهندسة التكنولوجية – دراسة حالة) – مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية و النفسية ، المجلد (20) ، العدد (2) يونيو ،2012 ،ص (705 - 736 ) .
14 - حيدر ، علي حيدر – الأنماط القيادية السائدة لدى مديري ومديرات المدارس المتوسطة من وجهة نظر أعضاء الهيئة التدريسية – مجلة البحوث التربوية والنفسية ، العددان (26 ،27) بغداد، 2010، ص (42 – 78) .
15- القضاة ، أحمد عواد مفلح – أنماط القيادة التربوية لدى مديري ومديرات المدارس الحكومية في محافظة جرش وعلاقتها بالمساءلة – رسالة ماجستير غير منشورة ، الجامعة الهاشمية ، عمان ،2005 .
16- عبودي ، زيد – مهارات القيادة التربوية الحديثة – دار الخليج ، عمان ،2010 ، ص 87
17- المغربي ، كامل محمد - السلوك التنظيمي - دارالفكر، الطبعة الثالثة ، عمان،2004 ،ص201 .
18 - الحارثي ، سعد – درجة ممارسة مديري مراكز الإشراف التربوي للمهارات القيادية من وجهة نظر المشرفين التربويين لديهم – رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعة مؤتة ، الأردن ،2008، ص 18 .
19 - عبودي ، زيد – مهارات القيادة التربوية الحديثة – دار الخليج ، عمان،2010 ،ص 16.
20- مرتجى ، ذكريات – دور الشرف التربوي في تنمية المهارات القيادية لدى معلمي المرحلة الإعدادية في مدارس وكالة الغوث بمحافظات غزة وسبل تفعيلها – رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعة مؤتة ، الأردن ،2008، ص 48 .
21- شهاب ، شهرزاد – أثر برنامج تطويري لرفع مستوى مهارات القيادة الإدارية و التربوية لمديري المدارس الإبتدائية في مركز محافظة نينوى – مجلة دراسات تربوية ، العدد (8)، 2009، ص 16
22- الفقي ،عبدالمؤمن فرج – التنظيم الإجتماعي رؤية نظرية و سلوكية – جامعة بغداد ،الطبعة الأولى ،2009،ص 209 .
23- رشوان ،حسين عبد الحميد – القيادة – مؤسسة شباب الجامعة ، الأسكندرية 2010،ص 107 – 111.
24- الفقي ،عبدالمؤمن فرج – الإدارة المدرسية المعاصرة – منشورات جامعة قاريونس ،بنغازي ،الطبعة الأولى، 1994،ص134 .
25- أبو جادو، صالح محمد علي - سيكولوجية التنشئة الإجتماعية - دار المسيرة،عمان، الطبعة الأولى، 2008 ،ص 179.
26 - المغربي، كامل محمد - السلوك التنظيمي - دارالفكر، الطبعة الثالثة ، عمان،2004، ص203 .
27- رشوان ،حسين عبد الحميد – القيادة – مؤسسة شباب الجامعة ، الأسكندرية ،2010،ص 67 – 69
28- أبو جادو، صالح محمد علي - سيكولوجية التنشئة الإجتماعية - دار المسيرة،عمان، الطبعة الأولى 2008، ص 182.
29- زهران ، حامد عبدالسلام – علم النفس الإجتماعي – عام الكتب ، القاهرة ، الطبعة الرابعة 1977،ص 272-273.
30- Scannell , D – In Measurement and Testing The Classroom – Boston , Houghton, 1995,p14.
31- Allen ,M &Wendy, M.Yen – Introduction to Measurement Theory – Brook , Cole , California, 1979 , p124-125.
32- عودة ، أحمد سليمان و خليل يوسف الخليلي – الإحصاء للباحث في التربية و العلوم الإنسانية – دار الفكر العربي ، عمان ، الطبعة الأولى ،1988،ص 163.
33- Ebel, Robert L –Essentials of Educational Measurement – Englewood Cliffs , N.J., Prantice Hall, Inc, 1972, p555.
34-Nunnally , Jum G – Educational Measurement and Testing -2nd ed. New York, McGraw-Hill,1972, p353.
35- لورانس نيومان – المنهج الكمي والكيفي في علم الإجتماع – ترجمة عبد الرؤوف الضبع ، دار العالمية للنشر والتوزيع ، الطبعة الأولى ،2009، ص146.

Published

2018-12-26

Issue

Section

Other studies

How to Cite

بختيار بهاء الدين ج., نامق صابر ن., & محمد فرج ن. (2018). Educational Leadership Patterns of Basic School Principles ( From The Staff Members Perspective ). Al-Adab Journal, 1(118), 553-572. https://doi.org/10.31973/aj.v1i118.370

Publication Dates