دور الاعلان فى ترويج المنتوج السياحي العراقي دراسة تحليلة لمضمون الاعلانات السياحية على موقع وزارة السياحة والاثار العراقية على شبكة الانترنت للمدة من1/9/2013 لغاية 30/12/2013
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v1i118.369Abstract
Tourist advertisement is considered one of the important means of communication with the tourist .lt introduces him with the programme presented by the tourist organizations and reflects his needs and desires e.g. The need to travel ,the motives of learning ,researching and observing. Thus, tourist advertisement is considered an important means of developing tourism.
Downloads
References
2ـ يشير العلاق وحميد الطائي,تسويق الخدمات مدخل استراتيجي وظيفي تطبيقي,دار العقل للنشر,الاردن الطبعة الاولى 1999ص331.
3ـ خالد مقابلة,الترويج الفندقي الحديث,مصدر سابق ,ص31.
4ـ يوسف ابو فاره,التدقيق التسويقي ,مصدر سابق ص139.
5- A world Tourism organization report, promotion printed by the world Tourism organization ,Madrid,1995,p.88.
6ـ محمد ابراهيم عبيدات,استراتيجية مدخل سلوكي ,دار المستقبل للنشر والتوزيع ,عمان ,1997,ص85
7- New Websters dictionary ,published by: surjee publications , delhi, lndia 1988,p237
8ـ عبد الرحمن ابو رباح والترويج السياحي ,مجلة السياحة العربية,عدد45,لسنة 1976,ص4.
9ـ ثائر هادي موزاي ,التسويق السياحي في العراق,رسالة ماجستير غير منشورة,جامعة بغداد,1984ص56.
10- Jemes Heske tt: Marketting , new york, Macmillan, publishing co ,1979 p .181.
11- Jemes Heskett ,Marketing ,op ,cit ,p181.
12ـ ثائر هادي موازي, التسويق السياحي , مدخل اقتصادي متكامل مكتبة مدبولي الاسكندرية.
13ــ محمد امين السيد على ,اسس التسويق ,مؤسسة الورق ط1 عمان,2000,ص283.
14- Jemes Heskett ,op cit.p.219.
15- Salah wahab and others, tourism Marketing . London , Tourism international press ,1976.p.112_113.
16ـ صلاح خربوطلي تخطيط الترويج السياحي ,مجلة السياحه العربيه العدد 47, 1975ص24.
17ـ صلاح خربوطلي,المصدر السابق ,ص 38.
18ـ يوسف ابو فار التدقيق التسويقي مطابع جامعة الخليل ,فلسطين 2001,ص138ومابعدها
19- John Burnett and Baker Julie: promotion management op.cit.p.313.
20ـ فتحي غنيم ,الاعلان السياحي نشاته وتطوره ,مجلة السياحه العربيه,الاتحاد العربي للسياح,كلن العدد 31, 1972ص41.
21ـ فتحي غنيم.نفس المصدر ص 50.
22ـ شوقي حسين ,الدعاية والاعلان في السياحة والفنادق مكتبة دار القاهرة الحديثة للنشر 1968ص72.
23ـ العلاق :بشير واخرون , الترويج والاعلان التجاري.اسس ونظريات ,تطبيقات(مدخل شامل) ,دار البازوري العلمية للنشر والتوزيع ,عمان ـ الاردن 2004,ص(253).
24ـ الكعبي: على صالح عبود: توظيف مراكز المدن الاسلامية الدينية لتطوير الحركة السياحية في العراق ,رسالة ماجستيرمقدمة الى مجلس كلية الادارة والاقتصاد ,قسم السياحة وادارة الفنادق,جامعة المستنصرية ,بغداد,1998,ص2.
25ـ محسن الخضيري ,التسويق السياحي ,مصدر سابق ص 165
26ـ امال كمال البرزنجي,الاعلان السياحي واثره في نجاح النشاط السياحي مجلة كلية بغداد للعلوم القتصادية العدد 22 ص86.
27ـ خالد مقابلة,الترويج الفندقي الحديث ,دار وائل للنشر الطبعة الاولى 1999م ص 167.
28ـ امال كمال البرزنجي مصدر سابق ,ص 167.
29-TG.Middle East & North Africa.No.21.January 1998,p.1
30-Taylor.Derek SALES MANAGENT FOR HOTELS ,NY:VAN NOSTRAND REINHOLD Co.inc.1987.
31-Taylor,Derek, HOWTO SELL BANQUETS:THE KEY TO CONFERENCE AND FUNCTION PROMOTION.NY:VAN NOSTRAND REINHOLD Co.inc.1987.
32ـ مقابلة مصدر سابق ص 177.
33ـماهر الجندي ,صناعة السياحة العربية على الشبكة ,مجلد انترنت العام العربي , العدد العاشر السنة الثالثة ,2000.
34ـ نديم عبده ,الاعلان والتسويق ,مجلة الكمبيروتر والاتصالات والالكترونيات, المجلد 17العددالاول عام 2000..
35ـ فدوى القاسم,جولة سياحية افتراضية في البلدان العربية ,مجلة انترنت لعالم العربي ,العدد العاشر ,السنة الثالثة2000.
36ـماهر الجندي ,صناعة السياحة العربية على الشبكة,مصدر سابق ,ص 30.
37-Aworld Tourism organization news, promotion in www. Spain 1999,p.17.
38ـ ماهر الجندي ,صناعة السياحة العربية على الشبكة,مصدر سابق ص30.
39ـ طلال عبود ,التسويق عبر الانترنت ,دار الرضا للنشر ,دمشق ,2000.
40ـ نفس المصدر ,ص32.
41ـ صلاح خربوطلي ,تخطيط الترويج السياحي ,مصدر سابق ,ص11
42ـ طلال عبود المصدر السابق,ص 60 .
43ـ فاروق سيد حسين ,الانترنت الشبكة الدولية للمعلومات,مصدر سابق ص 58 .
44ـ نفس المصدر ,ص 64.
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.