Cultural using in Abu-Tmam Poetry
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v1i119.312Abstract
This study discusses the cultural uses in the poetry of Abu Tammam that has widened and lengthened branched out to all the cultures of the ancient Arab squeezed from the (hair, news, and lineages), and religious, as it relates to them did not call superficial. It was a telephone profoundly accurate Insider cruised Abu Tammam of cultural heritage inventory in his mind and thought, it is in all cases, has built a literary architecture on this rich background in a manner conveying meaning, and strengthens, and even enable him to say what they cannot say Asraha, so Batca a heritage symbol (literary or religious), or a historical event, enabled him to carve his vocabulary, and his words and how to cast into molds have my choice So tried this study to detect the source of inspiration for the creative experience, including the availability of the connotations and overtones leaked from those ancient texts (poetry and prose), history, and legends in a special systems of technical features, and aesthetic; to become his text present, and future, is seen as in their own natural environment, to become a manifestation of the merger, and cultural interaction, Vtvaal texts are conjured from memory - inside text-form harmonious units in the structure of the text carrier between the sides elements excitement, by the imagination which creates a whole new world contrary to the past Almighty texts indicate this fact (interaction), which prompted the researcher to walk to decode the new structure threading, and try to return them to their origins and stand on the way in which the fusion and interaction and the process of building the new text.
Downloads
References
• القرآن الكريم .
• أبو تمام الطائي ، حياته وحياة شعره، نجيب محمد البهبيتي، ط2، دار الفكر، مكتبة الخانجي، 1970م.
• أخبار أبي تمام ، أبي بكر محمد بن يحيى الصولي، حققه وعلق عليه : خليل محمود عساكر ، ومحمد عبده عزام، وآخرون ، قدم له : أحمد أمين ، ط3، منشورات دار الأفاق الجديدة ، بيروت، 1980م .
• إستدعاء الشخصيات التراثية في الشعر العربي المعاصر، علي عشري زايد : ط3 ،الشركة العامة للنشر والتوزيع ، طرابلس، 1978م .
• الأسطورة عند العرب في الجاهلية ، الحاج حسن حسين، ط1، المؤسسة الجامعية للدراسات والنشر والتوزيع , 1988م.
• الأسطورة والتراث، سيد القمني، ط1، القاهرة. سينا للنشر والتوزيع ، 1992م.
• أيام العرب في الجاهلية، محمد أحمد جاد المولى، علق عليه : علي محمد البجاوي، و محمد أبو الفضل ابراهيم ،ط1،مطبعة عيسى البابي الحلبي، 1942م .
• البداية والنهاية للحافظ عماد الدين اسماعيل بن عمر بن كثير الدمشقي (ت 774ﮬ) ، تحقيق: عبد الله بن عبد المحسن التركي، دار عالم الكتب، 2003م .
• تحليل الخطاب الشعري ، محمد مفتاح ، ط3، المركز العربي الثقافي، بيروت، 1992م.
• التناص الأدبي في شعر عز الدين المناصرة، ليديا وعد الله، ط1، دار مجد لاوي للنشر والتوزيع، عمان- الأردن، (د . ت) .
• التناص نظرياً وتطبيقياً ، أحمد الزغبي ، مكتبة الكتاني ، عمان ـ الأردن، 1995م .
• حركة الشعر بين الفلسفة والتاريخ، د. عبد الله التطاوي ، دار الثقافة للنشر والتوزيع 1992م .
• خزانة الأدب ولب لباب لسان العرب ، عبد القادر بن عمر البغدادي ، تحقيق: عبد السلام محمد هارون، ط4، مكتبة الخانجي ، 1997م .
• دراسات في الشعر وأعلامه في العصر العباسي ، د .عبد المجيد زراقط ، ط ١، دار ابن باديس ، بيروت ، 2000م .
• ديوان أبي تمام ، بشرح الخطيب التبريزي ، تحقيق: محمد عبده عزام ، ط3، دار المعارف ، القاهرة، 2009م.
• ديوان امرئ القيس ، شرح : عبد الرحمن المصطاوي ، ط2، دار المعرفة ، بيروت – لبنان ، 2004م
• سير أعلام النبلاء ، محمد بن أحمد بن عثمان الذهبي (ت748ﮬ) ، مؤسسة الرسالة ، 2001م .
• شذرات الذهب في أخبار من ذهب ، أبو الفلاح عبد الحي بن أحمد بن محمد الحنبلي ، تحقيق: عبد القادر الأرناؤوط، ط1، دار ابن كثير، 1986م.
• الشعر العباسي، محمد أبو لأانوار، مكتبة الشباب , القاهرة (د. ت).
• صبح الأعشى، أبي العباس أحمد القلقشندي (ت 821ﮬ) ، دار الكتب المصرية ، القاهرة ، 1922م.
• الصورة الفنية في التراث النقدي والبلاغي عند العرب، د. جابر عصفور، ط3، المركز الثقافي العربي، بيروت ، 1992م .
• الصورة الفنية عند أبي تمام، عبد القادر الرباعي، ط1،جامعة اليرموك، أربد، 1980م.
• العراقيون القدماء ، اسهامات وريادة في علم الفلك ، د. فاروق ناصر الراوي، مركز احياء التراث العلمي العربي، بغداد ، 1985م .
• العمدة في محاسن الشعر وأدبه ونقده، أبي علي الحسن بن رشيق القيرواني (ت 456ﮬ) ، تحقيق: محمد محيي الدين عبد الحميد ، دار الجيل، بيروت- لبنان، 1934م .
• الكامل في اللغة والأدب، أبي العباس محمد بن يزيد المبرد ( ت 285ﮬ)، تحقيق: د . عبد الحميد هنداوي ، طبعة الأوقاف السعودية ، 1998م .
• كتاب الأغاني ، أبو الفرج الأصفهاني ( ت360ﮬ) ،ط1، دار الكتب المصرية، القاهرة ، 1935م
• كتاب الصناعتين ، أبو هلال الحسن بن عبد الله العسكري (395ﮬ) ، تحقيق: علي محمد البجاوي ، ومحمود أبو الفضل ابراهيم ، ط2، مطبعة عيسى البابي الحلبي ، القاهرة ، 1971م .
• المبدأ الحواري، ميخائيل باختين، تزفيتات تورودوف، ترجمة: فخري صالح، ط2، المؤسسة العربية للدراسات والنشر، 1996م .
• المثل السائرفي أدب الكاتب والشاعر ، ضياء الدين ابن الأثير( ت637ﮬ) ، تحقيق:محمد محيي الدين عبد الحميد، مطبعة الباوي الحلبي ، مصر ، 1939م .
• مجمع البحرين ، فخر الدين الطريحي، تحقيق: أحمد الحسيني ، المكتبة المرتضوية، (د .ت) .
• مروج الـذهب ومعـادن الجـوهر، علي بن الحسين المسعودي ( ت 346ﮬ)، تحقيق: محمد محيي الدين عبد الحميد , دار المعرفة ، بيروت , (د.ت ).
• مشكلة السرقات في النقد العربي، دراسة تحليلية مقارنة، محمد مصطفى هدارة، مكتبة الانجلو الامريكية ، 1958م .
• مصادر الفكر في شعر أبي تمام ، د . عبد الله التطاوي ، ط2، دار الثقافة للنشر والتوزيع، القاهرة ، 1992م .
• المفصل فى تاريخ العرب قبل الإسلام،جواد علي ، ط2، بغداد، 1993م .
• مناهج النقد الأدبي بين النظرية والتطبيق، ديفيد ديتش ، ترجمة: محمد يوسف نجم، دار صادر ، بيروت ، 1967م .
• الموازنة بين شعر أبي تمام والبحتري ، أبو القاسم الحسن بن بشر الآمدي (ت370ﮬ)، تحقيق: السيد أحمد الصقر، ط4، دار المعارف ، القاهرة ، 1960م .
• وفيات الأعيان وأنباء أبناء الزمان ، أبو العباس بن خلكان ( 681ﮬ) ، تحقيق : إحسان عباس، دار صادر ، بيروت ، 10972م.
ثانيا/ الرسائل الجامعية :
• التضمين في التراث النقدي والبلاغي، ربى عبد القادر أحمد رباعي ، رسالة ماجستير مقدمة الى جامعة اليرموك ، الأردن ، 1997م.
• التناص في ديوان لأجل غزة، رسالة ماجستير ،حاتم عبد الحميد محمد، الجامعة الاسلامية، غزة ، 2010م .
ثالثا/ الدوريات:
• المطر، مواضع وروده في الشعر الجاهلي ، نصرت عبد الرحمن، مجلة دراسات، العدد (6) ، أيار ، 1979م .
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.