بنية التوازي في النص القرآني الكريم رؤية نقدية جمالية
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v1i120.279Abstract
The Koran language distinguished from Arabic poetry and prose language as the universality of the miracle of the mind of the Arab Arab and tongue, and that excellence make it the focus of attention of researchers, past and present to the Hour, and pillars of this excellence Holy Quranic text which sought to monitor critically old structure highlighting the views of critics old in the concept of a simple reference to the stability concept rhetorical cash, as well as it did with the modern and contemporary critics who expanded his concept of them than just a sound structure to a broad concept that deals with the rhythm of modern Bhmolath, and finally touched on this structure to see the aesthetic highlight some aesthetic citizen of the structure of parallelism Koran is beautiful poetry and prose, because unlike this concept where Ward (poetry and prose) and you may not with the Koran
Downloads
References
1- اتفاق المباني وافتراق المعاني، تقي الدين الدقيقي، تحقيق: عبدالرؤوف جبر،دار عمار، الأردن، الطبعة الأولى، 1985م.
2- الأسس الجمالية في النقد العربي، عرض وتفسير ومقارنة، عزالدين إسماعيل، دار الشؤون الثقافية العامة،الطبعة الثانية، بغداد، 1986م.
3- الأسس النفسية لأساليب البلاغة العربية، محمد عبدالمجيد ناجي، المؤسسة الجامعية للدراسات والنشر والتوزيع، الطبعة الأولى، بيروت – 1984م.
4- الإيضاح في علوم البلاغة،الخطيب القزويني جلال الدين محمد عبدالرحمن شرح وتعليق: محمد عبدالمنعم خفاجي، دار الكتب اللبناني، الطبعة الأولى، 1980م.
5- البديع والتوازي،عبدالواحد حسن الشيخ، سلسلة اللغة العربية، الطبعة الأولى، مكتبة ومطبعة الإشعاع الفنية، مصر- 1419ه – 1999م.
6- البرهان في علوم القران، بدر الدين محمد بن عبدالله الزركي، دار الكتب العلمية، بيروت – 1988م.
7- تحليل الخطاب الشعري (إستراتيجية التناص) محمد مفتاح، المركز الثقافي العربي، الدار البيضاء – الطبعة الأولى، 1985م.
8- التصوير الفني في القران الكريم، سيد قطب، دار الشروق، مصر، الطبعة الثالثة والسابعة عشر.
9- التعبير القرآني والدلالة النفسية،عبدالله الجيوسي، دار الغوثاني لدراسات القرآنية، الطبعة الثانية – 2007م.
10- التلقي والتأويل مقاربة نسقية، محمد مفتاح، المركز الثقافي العربي، الدار البيضاء، الطبعة الأولى، 1994م.
11- التوازي في سورة القمر – دراسة أسلوبية، د.عبد المنعم خلف حميد.
12- جماليات التوازي في النص القرآني،الدكتور عبدالقادر جبار، الناشر: دائرة الثقافة والإعلام . حكومة الشارقة. الإمارات العربية المتحدة، الطبعة الأولى،2004م.
13- جواهر الألفاظ، قدامة بن جعفر، تحقيق: محمد محيي الدين عبدالحميد، دار الكتب العلمية – بيروت – الطبعة الأولى – 1979م.
14- حدائق السحر في دقائق الشعر، رشيد الدين محمد العمري الوطواط، تحقيق: إبراهيم أمين الشوازي، القاهرة – الطبعة الأولى – 1945م.
15- ديوان المهلل بن ربيعة شرح وتحقيق: أنطوان محسن القوال، دار الجيل، بيروت – الطبعة الأولى – 1995م.
16- الصناعتين الكتابة والشعر، أبو هلال العسكري، تحقيق: علي محمد البجاوي ومحمد أبو الفضل إبراهيم (د.ط) المكتبة العصرية بيروت، 1998م.
17- الطراز المتضمن لأسرار البلاغة وعلوم حقائق الإعجاز، يحيى بن حمزة العلوي، مطبعة المقتطف، القاهرة – 1914م.
18- العين، لأبي عبدالرحمن الخليل بن احمد الفراهيدي(175ه)،تحقيق: الدكتور مهدي المخزومي،والدكتور إبراهيم السامرائي، دار الرشيد،(د.ط) 1982م.
19- الفاصلة في القران ،محمد الحسناوي، دار عمار – الأردن، الطبعة الثانية – 2000م.
20- الفهرست،ابن النديم أبو الفرج محمد بن إسحاق الوراق، تحقيق: أيمن فؤاد سيد، مؤسسة الفرقان للتراث الإسلامي – لندن، 1430ه – 2009م.
21- قضايا الشعرية ،رومان ياكبوسون، ترجمة: محمد الولي ومبارك حنون، دار توبقال للنشر – الدار البيضاء، المغرب الطبعة الأولى، 1988م.
22- الكليات ،معجم في المصطلحات والفروق اللغوية، أبو البقاء أيوب بن موسى الحسيني الكفوي، قابله على نسخة خطية واعده للطبع ووضع فهارسه عدنان درويش، ومحمد المصري، مؤسسة الرسالة، بيروت – الطبعة الثانية، 1998م.
23- لسان العرب، أبو الفضل جمال الدين محمد بن مكرم بن منظور الإفريقي(711ه)، دار صادر – بيروت – الطبعة الثالثة، 1994م.
24- مباحث إيقاعية في اللغة العربية،والي دادة عبدالحكيم، دار هومة، الجزائر، الطبعة الأولى، 2014م.
25- المثل السائر في أدب الكاتب والشاعر ،ابن الأثير ضياء الدين أبو الفتح محمد بن محمد، تحقيق: احمد الحوفي،وبدوي طبانة، مطبعة نهضة مصر، القاهرة – الطبعة الأولى – 1959م.
26- مدارات نقدية في إشكالية النقد والحداثة والإبداع، فاضل ثامر، دار الشؤون الثقافية، بغداد، الطبعة الأولى، 1987م.
27- المرشد إلى فهم أشعار العرب وصناعتها ، عبدالله الطيب، الناشرون: دار جامعة الخرطوم للنشر، الطبعة الأولى – الكويت – 1990م، الطبعة الثانية – 1992م.
28- المعجزة الكبرى معجزة إحدى الكبر، المهندس عدنان الرفاعي، توزيع دار الخير للطباعة والنشر والتوزيع – دمشق – بيروت – الطبعة الأولى، كانون الثاني، 2006م.
29- مقاييس اللغة ، أبو الحسن احمد بن فارس بن زكريا(395ه) تحقيق: عبدالسلام محمد هارون(د.ط) دار الفكر، 1972م.
30- مقدمة ابن خلدون، تأليف: العلامة ولي الدين عبدالرحمن بن محمد ابن خلدون(732 808ه) حقق نصوصه وخرج أحاديثه وعلق عليه عبدالله محمد الدرويش، دار يعرب – دمشق، الطبعة الأولى، 1425ه – 2004م.
31- الموازنات الصوتية في الرؤية البلاغية نحو كتابة تاريخ جديد للبلاغة العربية، محمد العمري، منشورات سال، مطبعة النجاح الجديدة الطبعة الأولى، الدار البيضاء 1991م.
32- الموسوعة القرآنية ، المهندس إبراهيم الابياري، مؤسسة سجل العرب، 1984م.
33- النكت ي إعجاز القران، أبو الحسن الروماني، تحقيق: محمد خلف الله ،ومحمد زغلول سلام، دار المعارف المصرية، الطبعة الثالثة، 1976م.
34- نهاية الأرب في فنون الأدب، شهاب الدين احمد بن عبدالوهاب النويري، تحقيق: مفيد قمية، دار الكتب العلمية، بيروت – الطبعة الأولى، 2004م.
35- نهاية الإيجاز في دراية الإعجاز، فخر الدين الرازي أبو عبدالله محمد بن عمر بن الحسين، مطبعة الآداب والمؤيد، القاهرة – الطبعة الأولى – 1317ه.
الرسائل والاطاريح:
1- بلاغة التوازي في السور المدنية،العربي عبدالله، رسالة ماجستير، جامعة وهران السانيا الجزائرية، كلية الآداب والفنون،2015م.
2- التوازي التركيبي في ديوان ناصر لوحيشي،حلاب نوالهدى، رسالة ماجستير – جامعة العقيد أكلي محند اولحاج الجزائرية – كلية الآداب واللغات ،2015م.
3- التوازي في القران الكريم، وداد مكاوي حمود الشمري، أطروحة دكتوراه، كلية التربية للبنات – جامعة بغداد ،1422م.
الدوريات:
1- التوازي الصوتي في سورة القمر، أشواق النجار، مجلة آداب الرافدين – بغداد – ع58، 2009م.
2- التوازي في شعر يوسف الصائغ وأثره في الإيقاع والدلالة، سامح الرواشدة، مجلة أبحاث اليرموك،مج16،ع2، 1998م.
3- التوازي ولغة الشعر، محمد كنوني، مجلة فكر ونقد، ع18، 1999م.
4- ظاهرة التوازي في شعر الإمام الشافعي، د. عبدالرحيم محمد الهيبل، مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات، ع33(2) حزيران 2014م.
5- ظاهرة التوازي في قصيدة الخنساء،مجلة أبحاث اليرموك، سلسلة الآداب واللغويات، مج22(أ) ع5، 1995م.
6- فواصل القران الكريم ،محمد الحصري،مجلة منبر الإسلام، القاهرة – العدد الثاني، 1968م.
7- مدخل إلى قراءة النص الشعري،محمد مفتاح، مجلة فصول،مج16، ع 1،1997م.
8- مدخل لدراسة الإيقاع في قصيدة الحرب، عبدالرضا علي، مجلة التربية والعلم، كلية التربية – الموصل، العدد الثامن، 1989م.
9- مستويات الخطاب في القصة القرآنية، فائزة محمد محمود المشهداني، كلية التربية – جامعة الموصل، 2004م.
10- معالم أسلوبية عند ابن الأثير من كتاب المثل السائر، احمد قاسم الزمر، مجلة المورد، بغداد، العدد الثاني، 2002م.
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.