“Oman’s coast relations with Indonesia, Malaysia, China and India, and the economic and intellectual impacts. The first five Hijri centuries as example”
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v1i121.252Abstract
This research deals with delicate topic that I think deserves to be researched, that it focuses on the economic position of Oman at the stage of early Islam and its impact on spreading Islam, and the enforcement of the Arabic-Islamic culture in large parts of the globe, especially in the Malay Archipelago, China, Africa and India.
The importance of the research comes from being based on the descriptive and analytical explanation for an important group of resources, mainly the historical documents and texts that shows the Omani economic, cultural and civilizational role in the Islamic establishment phase, in the Arab region and in the world, it also shows the prestigious economic position that Oman had for several centuries which affected promoting the Arab and Muslim identity far from the Arab and Muslim world.
The question that research seeks to address is to what extent the Omanis managed, through their global economic activity, to disseminate the Islamic religion, and the resulted cultural, social and other effects.
I will be using the descriptive and analytical methods in this research to cover the subject from all its aspects working towards the required answers.
The topics of the research will beas follows:
- The settlement of Omanis in the eastern shores of the Arabian Gulf and its strategic aspect.
- The world's most important commercial goods imported via Oman in early Islam.
- Omani marine and its economical and cultural impact.
- The economical and spiritual impact of Oman in India, the Malay Archipelago and China.
The research will rely on number of primary sources, references and recent studies.
Downloads
References
) ) ابن خلدون,محمد عبد الرحمن(ت808هـ)، المقدمة، تحقيق: علي عبد الواحد وافي، بلا.ط (القاهرة، 1979م) ج1، ص375.
) ) الحميري , محمد بن عبد الله (ت 900هـ) الروض المعطار في خبر الأقطار، تحقيق: إحسان عباس، بلا.ط (بيروت) مؤسسة ناصر للثقافة، 1984م) ج1، ص596.
) ) ياقوت الحموي, شهاب الدين بن عبد الله (ت 626هـ) معجم البلدان، ط2 (بيروت، دار صادر، 1995م) ج3، ص327.
) ) ابن حزم الأندلسي ,أبو محمد علي بن أحمد (ت 456هـ) الفصل في الملل والأهواء والنحل، بلا.ط (القاهرة، مكتبة الخانجي، د.ت) ج2، ص70.
) ) الاصطخري ,أبو إسحاق إبراهيم بن محمد (ت 346هـ)،المسالك والممالك، بلا.ط (القاهرة، الهيئة العامة لقصور الثقافة، د.ت) ص30.
) ) سلطان، صفحات من تاريخ عُمان، ص6.
) ) سلطان، صفحات من تاريخ عُمان ، ص7.
) ) ابن الأثير, أبو الحسن عز الدين علي (ت 630هـ)،الكامل في التاريخ، بلا.ط (بيروت، دار صادر، 1965م) ج2، ص232؛ أبو الفدا , عماد الدين إسماعيل بن محمد (ت 732هـ)، المختصر في أخبار البشر، بلا.ط (بيروت، دار الكتاب اللبناني، د.ت) ج1، ص812.
) ) دحلان , أحمد زيني (ت 1304هـ)، السيرة النبوية والآثار المحمدية، طبعة حجرية (القاهرة، المطبعة الوهبية، 1258هـ) ج2، ص200.
) ) ابن حبيب ,أبو جعفر محمد البغدادي (ت 245هـ) المحبر، تصحيح: إيلزة ليختن شتيتر ، بلا.ط (حيدر آباد الدكن، مطبعة جمعية دائرة المعارف العثمانية) ص77؛ للاطلاع على الرسائل النبوية إلى أهل عُمان ؛ ينظر: الملاحق.
) ) ياقوت الحموي، معجم البلدان، ج2، ص543؛ ابن حجر, أبو الفضل أحمد بن علي العسقلاني (ت 852هـ)، الإصابة في تمييز الصحابة، ط1(بيروت، دار الكتب العلمية، 1415هـ) ج1، ص640.
) ) ابن سعد ,أبو عبد الله محمد (ت 230هـ)، الطبقات الكبرى، تحقيق: محمد عبد القادر عطا، ط1 (بيروت، دار الكتب العلمية، 1990م) ج1، ص218.
) ) ابن حجر، الإصابة، ج1، ص641.
) ) القلقشندي,أحمد بن علي(ت821هـ)صبح الأعشى في صناعة الإنشا، بلا.ط(بيروت،دار الكتب العلمية، د.ت) ج6، ص365.
) ) ينظر: العاني , عبد الرحمن عبد الكريم ، تاريخ عُمان في العصور الإسلامية الأولى ودور أهلها في المنطقة الشرقية من الخليج العربي وفي الملاحة والتجارة الإسلامية، تقديم:العلي, صالح أحمد ، ط1 (لندن، دار الحكمة، 1999م) ص129 وما بعدها.
) ) الأصمعي , عبد الملك بن قريب (ت 216هـ)، تاريخ العرب قبل الإسلام، تحقيق: محمد حسن آل ياسين، بلا.ط (بغداد، مطبعة المعارف، 1959م) ص88.
) ) الهمداني , أبو محمد الحسن بن أحمد (ت 334هـ)، صفة جزيرة العرب، تحقيق: محمد النجدي، بلا.ط (مصر، مطبعة السعادة، 1953م) ص211.
) ) معجم البلدان، ج1، ص521 وما بعدها.
) ) الطبري , محمد بن جرير ( ت 310هـ)، تاريخ الرسل والملوك، ط2 (بيروت، دار التراث، 1387هـ) ج2، ص55.
) ) مسالك الممالك، ص141.
) ) المصدر نفسه، ص140 وما بعدها؛ ياقوت الحموي، معجم البلدان، ج2، ص711.
) ) الاصطخري , مسالك الممالك ، ص34 وما بعدها ؛ القلقشندي ، صبح الأعشى ، ج3، ص242.
) ) مسالك الممالك ، ص116 وما بعدها ؛ ياقوت الحموي، معجم البلدان ، ج3 ، ص838.
) ) ياقوت الحموي ، معجم البلدان ، ج4، ص97؛ العاني ، تاريخ عُمان ، ص136.
) ) الأصمعي ، تاريخ العرب قبل الإسلام ، ص68.
) ) العاني ، تاريخ عُمان ، ص131 وما بعدها.
) ) الاصطخري، مسالك الممالك، ص163-164؛ ابن حوقل , أبو القاسم (ت 367هـ)، صورة الأرض، ط2( ليدن، مطبعة بريل، 1938م) ص470 وما بعدها.
) ) مسالك الممالك، ص141.
) ) معجم البلدان، ج2، ص821 ؛ العاني، تاريخ عُمان، ص135.
) ) المسالك والممالك، ص113.
) ) المصدر نفسه، ص 144-145.
) ) العاني، تاريخ عُمان، ص98 وما بعدها.
) ) العاني، تاريخ عُمان، ص147 وما بعدها.
) ) المصدر نفسه، ص147.
) ) المصدر نفسه، ص148.
) ) ينظر: النقشبندي , ناصر محمود ، الدينار الإسلامي في المتحف العراقي، بلا.ط( بغداد، مطبعة الرابطة، 1953م) ص204 وما بعدها.
) ) الجاسر , أحمد ، معادن بلاد العرب القديمة ، مجلة العرب ، حزيران، 1968م، ج9، ص398.
) ) ابن الوردي، جزيرة العجائب، ص49.
) ) شيخ الربوة , شمس الدين محمد بن أبي طالب الدمشقي (ت 727هـ)، نخبة الدهر في عجائب البر والبحر، بلا.ط (لايبزك، 1923م) ص162.
) ) ابن سعيد , علي بن سعيد المغربي (ت 685هـ)، كتاب الجغرافية، تحقيق: إسماعيل العربي، بلا.ط (بيروت، منشورات المكتب التجاري للطباعة والنشر والتوزيع، 1970م) ص107؛ النويري , شهاب الدين أحمد بن عبد الوهاب (ت 733هـ) نهاية الأرب في فنون الأدب، بلا.ط (القاهرة، المؤسسة المصرية العامة للتأليف والترجمة والطباعة والنشر، 1963م) ج1، ص 239.
) ) الحسيني , أبو الحسن علي بن (ت 346هـ)، أخبار الزمان، ط2 (بيروت، دار الأندلس للطباعة والنشر، 1966م) ص59.
) ) ابن خرداذبة , أبو القاسم عبد الله بن عبد الله (توفى نحو 280هـ)، المسالك والممالك، بلا.ط (بيروت، دار صادر، أوفسيت ليدن، 1889م) ص7.
) ) العاني، تاريخ عُمان، ص152.
) ) المسعودي ، مروج الذهب ، ج 2، ص 6-7 ؛ النويري ، نهاية الأرب، ج9 ، ص305.
) ) ابن الوردي، فريدة العجائب، ص90؛ ابن خرداذبة، المسالك والممالك، ص66.
) ) ابن خرداذبة، المسالك والممالك، ص71؛ ياقوت الحموي، معجم البلدان، ج1، ص506.
) ) القزويني أبو زكريا بن محمد (ت 682هـ)، آثار البلاد وأخبار العباد، بلا.ط(بيروت، دار صادر، 1960م) ص123.
) ) ابن سعيد ، كتاب الجغرافية، ص120؛ شيخ الربوة، نخبة الدهر، ص162 ؛ فهمي , نعيم زكي ، طريق التجارة ومحطاتها بين الشرق والغرب أواخر العصور الوسطى، بلا.ط (القاهرة، الهيئة المصرية العامة للكتاب، 1973م) ص198.
) ) العاني، تاريخ عُمان، ص160.
) ) الأغاني، ج16، ص259.
) ) الثعالبي , أبو منصور عبد الله بن محمد (ت 429هـ)، لطائف المعارف، تحقيق: إبراهيم الأبياري وحسن الصيرفي، بلا.ط (مصر، دار إحياء الكتاب العربي، عيسى البابي الحلبي وشركاه، 1960م) ص214.
) ) العاني، تاريخ عُمان، ص163.
) ) العاني، تاريخ عُمان ، ص 164-165.
) ) الأبشيهي , شهاب الدين محمد بن أحمد (ت 852هـ)، المستطرف في كل فن مستظرف، ط1( بيروت، عالم الكتب، 1429هـ) ص382.
) ) ابن سعيد ، كتاب الجغرافية، ص119.
) ) القزويني، آثار البلاد، ص59؛ ابن خرداذبة، المسالك والممالك، ص66.
) ) الجاحظ , أبو عثمان عمرو بن بحر (ت 255هـ)، التبصرة بالتجارة، تحقيق: حسن حسني عبد الوهاب، بلا.ط (دمشق، 1930م) ص25.
) ) العلي , صالح أحمد ، الأنسجة في القرنين الأول والثاني، مجلة الأبحاث، كانون الأول لسنة 14، بيروت، دار الكتاب اللبناني، 1961م، ج4، ص550 وما بعدها.
R.B.SERJENT, Material for a history of islamic textiles to the mangol conquests ( ars islamica); The Encyclopaedia of Islam. ( Leiden, Brill., New Edation).
) ) النوري، نهاية الأرب، ج1، ص366.
) ) ابن سعيد ، كتاب الجغرافية، ص87.
) ) العاني، تاريخ عُمان، ص 173 وما بعدها.
) ) ياقوت الحموي، معجم البلدان، ج4، ص521 وما بعدها، ويرى بعض المؤرخين بثلاث قرون ينظر: العاني، تاريخ عُمان، ص178.
) ) المسعودي، مروج الذهب، ج3، ص288؛ الخولي , أمين ، مالك تجارب حياة، بلا.ط ( مصر، المؤسسة المصرية العامة للتأليف والترجمة والطباعة والنشر، د،ت).
) ) العاني، تاريخ عُمان، ص179؛ M.P.Charles Worth.Trade Route 8 commerce in the Roman Empire (Combridge,1923).
) ) العاني، تاريخ عُمان، ص180.
) ) مروج الذهب، ج1، ص 107-108.
) ) المصدر نفسه، ج2، ص6.
) ) المصدر نفسه، ج1، ص108.
) ) فريدة العجائب، ص 49-50.
) ) بزرك, بزرك بن شهريار هرمزي (توفى منتصف القرن الرابع الهجري)، عجائب الهند بره وبحره وجزايره، ترجمة ل. مارسيل دفيك، بلا.ط (ليدن، 1883م) ص60.
) ) مروج الذهب، ج1، ص140.
) ) المصدر نفسه، ج1، ص138.
) ) المصدر نفسه، ج1، ص140.
) ) القاسمي , خالد بن محمد ، عُمان تاريخ وحضارة، ط1( الشارقة، دار الثقافة العربية، 1999م) ص40 وما بعدها.
) ) القاسمي، عُمان، ص41؛ سيدة إسماعيل الكاشف، عُمان في فجر الإسلام، سلسلة تراثنا، العدد الأول، إصدار وزارة التراث القومي والثقافة بسلطنة عُمان، د.ت، ص34 وما بعدها.
) ) القاسمي، عُمان، ص42.
) ) المصدر نفسه، ص4.
) ) المصدر نفسه، ص 44.
) ) المصدر نفسه، ص 44.
) ) المسعودي، مروج الذهب، ج1، ص140.
) ) المسعودي، مروج الذهب ، ج1، ص140.
) ) المسعودي، مروج الذهب، ج1، ص138؛ مسيرة الخير الموجز من تاريخ عُمان، وزارة الإعلام بسلطنة عُمان، 1995م، ص28 وما بعدها.
) ) العاني، تاريخ عُمان، ص211.
) ) الطبقات، ج1، ص18؛ وينظر: القلقشندي، صبح الأعشى، ج6، ص379؛ دحلان، السيرة النبوية، ج2، ص199.
) ) الاستيعاب، ج1، ص107؛ ابن حجر العسقلاني، الإصابة، ج4، ص105.
) ) العاني، تاريخ عُمان، ص212 نقلها عن الأزكوري , سرحان بن سعيد ، كشف الغمة الجامع لأخبار الأمة، مخطوطة مصورة المكتبة المركزية، جامعة بغداد، بدون رقم، ورقة 325أ.
) ) الطبقات، ج1، ص35.
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.