The Honesty of the Painting in the Poetry of Yahya Bin Hazeel Al-Qurtubi Al-Andalusi (389 AH)
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v1i125.23Abstract
The truthfulness of the figurative (truth of the analogy) of critical monetary issues dealt with by the ancient and modern Arab critics, which in turn reveals the sincerity of the poet in dealing with the issue of Andalusian poetry to draw us pictures expressing the identity of Andalusian and also to highlight the creative ability to form the poetic image and highlight the truth College and the sincerity of the image in a tangible image of the poet's imagination and honesty and judging by the extent of his ability and skill in the drawing of these images have studied this issue of monetary figurative through the following:
Definition of honesty and language and terminology.
the concept of graphic truth.
Research axes that include the following:
First: the image of lightning.
Second: Spring image.
Third: The image of the city of Zahra.
Fourth: The image of the night.
Fifth: The image of horses.
Sixth: The mirage image.
Seventh: The image of farewell.
Followed by results and conclusion
Downloads
References
( ) المصدر نفسه: مادة ( صدق ) .
( ) سورة الأحزاب : الآية 8.
( ) ينظر: عيار الشعر ، لابن طباطبا العلوي ( ت322هـ ) تحقيق : عبد العزيز ناصر المانع ، مكتبة الخانجي ، القاهرة ( د.ت): 19 .
( ) المصدر نفسه : 16.
( ) فنون بلاغية ( البيان والبديع )، أحمد مطلوب، دار البحوث العلمية، ط1، 1975م : 27.
( ) موسوعة المصطلح النقدي – التصوير والخيال – ر – ل – بيربس، ترجمة: عبد الواحد لؤلؤة، دار الرشيد لنشر، وزارة الثقافة والفنون، العراق، 1977م : 18.
( ) تاريخ النقد الأدبي عند العرب ، د.إحسان عباس ، دار الثقافة ، ط4 ، بيروت – لبنان 1983: 144.
( ) عيار الشعر : 9.
( ) المصدر نفسه : 25.
( ) المصدر نفسه: 25.
( ) عيار الشعر : 202.
( ) المصدر نفسه: 202.
( ) تاريخ النقد الأدب عند العرب : 145 – 146.
( ) البلاغة العربية ، لعبد الرحمن بن حسن الميداني الدمشقي ، دار القلم ، ط1 ، دمشق 1416هـ-1996م : 2/31.
( ) المصدر نفسه : 2/168.
( ) المصدر نفسه: 2/170.
( ) البيئة الأندلسية وأثرها في الشعر عصر ملوك الطوائف ، للدكتور سعد اسماعيل شلبي ، دار نهضة مصر للطبع والنشر ، ط1 ، 1978م : 160.
• وردت في كتاب التشبيهات من اشعار اهل الاندلس ( ويروغ عن قبض ) : 33 .
( ) ما وصل الينا من شعر يحيى بن هذيل ( ت389 هـ ) د. حمدي منصور ، مجلة مجمع اللغة العربية بدمشق ، مجلد (77 ) 1422 هـ - 2002 م : ج1/ 37 .
( ) صورة اللون في الشعر الأندلسي دراسة دلالية وفنية، الأستاذ الدكتور حافظ المغربي، دار المناهل، ط1، 1429هـ - 2009م : 360.
( ) معجم المصطلحات الأدبية، إبراهيم فتحي، المؤسسة العربية للناشرين المتحدين : 278.
( ) صورة اللون في الشعر الأندلسي : 360.
( ) الخطيئة والتكفير من البنيوية الى التشريحية قراءة نقدية لنموذج إنساني معاصر، عبد الله محمد الغذامي، ط1، 1985م : 116.
( ) خصائص الأسلوب في الشوقيات، محمد الهادي الطرابلسي، منشورات الجامعة التونسية – تونس، 1981م : 147.
( ) اختبار الألوان وقياس الشخصية، لاشر، ترجمة وإعداد : د. أنور رياض عبد الرحيم، دار حراء، المنيا، 1985م : 73.
( ) صورة اللون في الشعر الأندلسي : 12.
( ) ما وصل الينا من شعر يحيى بن هذيل : ج1 / 21.
( ) الغربة والحنين في الشعر الأندلسي ، للدكتورة فاطمة طحطح ، منشورات كلية الاداب للعلوم الانسانية بالرباط ، مطبعة النجاح الجديدة ، الدار البيضاء ، ط1 ، 1993م: 345.
( ) في الشعر الأندلسي، الدكتور عدنان صالح مصطفى، دار الثقافة، ط1، 1407هـ - 1987م : 34.
( ) تاريخ الأدب الأندلسي عصر الطوائف والمرابطين ، د.إحسان عباس ، دار الثقافة ، ط5 ، بيروت - لبنان : 203.
( ) صورة اللون في الشعر الأندلسي : 88.
( ) البيئة الأندلسية : 149.
( ) الشعر الأندلسي في عصر الطوائف، هنري بيريس، ترجمة : الدكتور الطاهر أحمد مكي، دار المعارف، ط1، 1408هـ - 1988م : 169 – 170.
( ) ينظر : نفح الطيب من غصن الأندلس الرطيب وذكر وزيرها لسان الدين بن الخطيب ، للمقري ، تحقيق : د.إحسان عباس ، دار صادر ، ط5 ، بيروت – لبنان : 1/563.
( ) نفح الطيب من غصن الأندلس الرطيب: 1/564 – 565.
( ) المصدر نفسه: 1/565.
( ) أزهار الرياض في أخبار القاضي عياض، للمقري، تحقيق : مصطفى السقا، وإبراهيم الأبياري، وعبد العظيم شلبي، مطبعة لجنة التأليف، القاهرة 1358هـ - 1939م : 2/268، نفح الطيب من غصن الأندلس الرطيب : 1/566.
( ) ما وصل الينا من شعر يحيى بن هذيل : ج1 / 39 .
( ) الشعر في عصر الطوائف : 150.
( ) صورة اللون في الشعر الأندلسي : 318.
( ) الشعر الأندلسي في عصر الطوائف : 201.
( ) ما وصل الينا من شعر يحيى بن هذيل : ج1 / 24.
( ) الشعر الأندلسي في عصر الطوائف : 201.
( ) البناء الفني للصورة الأدبية في الشعر، د. علي صبح، المكتبة الأزهرية، 1996م : 129.
( ) نشأة النثر الحديث وتطوره، عمر الدسوقي، دار الفكر العربي، 2007م : 158.
( ) الطبيعة في مرآة الشعر : 203 – 204.
( ) وظيفة الصورة الفنية في القرآن، عبد السلام أحمد الراغب، فصلت للدراسات والترجمة والنشر، حلب، ط1، 2001م : 48.
( ) ينظر : الطبيعة في الشعر الجاهلي، د.نوري حمودي القيسي، عالم الكتب، مكتبة النهضة العربية، ط2، 1984م : 111 – 115.
( ) الشعر في عهد المرابطين والموحدين بالأندلس، د. محمد مجيد السعيد، دار الرشيد للنشر، د.ت : 145.
( ) ما وصل الينا من شعر يحيى بن هذيل: ج 3 / 469-470.
( ) ينظر : صورة اللون في الشعر الأندلسي : 97.
( ) المصدر نفسه : 368.
( ) ديوان الينبوع، أحمد زكي أبي شادي، المطبعة السلفية، 1934م : المقدمة ( ت )
( ) صورة اللون في الشعر الأندلسي : 361.
( ) المصدر نفسه : 214.
( ) وصف الحيوان في الشعر الأندلسي، د. حازم عبد الله خضر، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد، 1982م : 198 – 199.
( ) لسان العرب : مادة ( سرب ) .
( ) المصدر نفسه : مادة ( سرب )
( ) سورة النور : الآية 29.
• وردت في (ما وصل الينا من شعر يحيى بن هذيل) ( الحمرا ) وفي كتاب التشبيهات ( الحمى ) علما ان تخريج البيتين من لدن صاحب المجموع من كتاب التشبيهات .
( ) ما وصل الينا من شعر يحيى بن هذيل: ج1 / 44.
( ) الطبيعة في مرآة الشعر، لوحات وفكر، الدكتور محمد زكريا الزعيم، دار ابن القيم، ط1، دمشق، 2006م : 537.
( ) المصدر نفسه : 537.
(1) ما وصل الينا من شعر يحيى بن هذيل : ج 3 / 467 .
( ) قضايا النقد الأدبي بين القديم والحديث، د. محمد زكي العشماوي، دار النهضة العربية، بيروت، 1979م : 72.
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.