جبرية التطرف والعنف في ضوء التحليل الفلسفي والسيكولوجي
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v1i122.203Abstract
التطرُّف علاقة وليس حالة استبطانية فحسب، لا يتجلى إلا عبر علاقة بآخر، إنّه حالة استبطان مرضي موجّه نحو الآخر (الداخلي أو الخارجي). فلا يمكن أن نعرِّف المتطرِّف ونحدد خصائصه وسماته إلا من خلال انشباكه بعلاقة اجتماعية بآخر، أو بموقف من الآخر. فالعلاقة الاجتماعية والموقف هما النافذتان اللتان نعيِّن من خلالهما المتطرِّف.
تستلزم كلمة ((التطرُّف)) وجود الموقف الوسط (العقلاني). فالشخص المتطرِّف هو كذلك بالقياس إلى حالة نموذجية معيارية، يطلق عليها، في أغلب الأحيان، العقلانية أو الموقف العقلاني، وهو موقف يتسامح مع الرأي الآخر، والتسامح يعني، في شكله المعرفي، السلوك حيال الآخر وفقاً لمنطق الاحتمال والترجيح مقابل منطق القطع والحسم الذي يشكل البعد المعرفي للتطرّف. إذن يرتبط التطرُّف، على المستوى المعرفي، بمنطق القطع والحسم، والحذف والاستبعاد، وينعكس هذا الموقف المعرفي على المستوى السلوكي في شكل صراع مميت يسعى إلى إبادة المختلف وإلغاء الاختلاف.
Downloads
References
المصدر نفسه، ص18.
المصدر نفسه، ص12.
المصدر نفسه، ص22.
المصدر نفسه، ص23.
السعيد، رفعت، المتأسلمون، ص185.
ذهنية الإرهاب، لماذا يقاتلون بموتهم، مجموعة كتاب، ترجمة بسام حجار، الطبعة الأولى، 2003، المركز الثقافي العربي، بيروت، ص113.
أنظر: العظمة، عزيز، العنف الأصولي، مواجهات السيف والقلم، ص21.
أنظر: المظفر، محمد رضا، المنطق، مطبعة النعمان، النجف الأشرف، ص19-20.
مطهري، مرتضى، مقالات إسلامية، دار الإرشاد الإسلامي، بيروت، ص58.
أنظر: زيدان، محمود فهمي، الاستقراء والمنهج العلمي، مكتبة الجامعة العربية، بيروت، 1966، ص123.
أنظر حول هذا الجدل في تفسير الاحتمالية: سالم يفوت، فلسفة العلم المعاصرة ومفهومها للواقع، بيروت، ط1، 1986، ص194.
أيضا: الدكتور محمد عبد اللطيف مطلب، الخلاف بين اينشتين ومدرسة كوبنهاجن، آفاق عربية، بغداد، يوليو ـ تموز، 1977، ص95.
أيضا: فيليب، فرانك، فلسفة العلم، ترجمة الدكتور علي علي ناصف، المؤسسة العربية، بيروت، ط1، 1983، ص301.
Russell, B.,Human Knowledge: Its Scope And Limits, Allen & Unwin, London, 1954, p.398.
أنظر: كارناب، رودلف، الأسس الفلسفية للفيزياء، ترجمة السيد نفادي، ص50.
P. K. Moser, Empirical Knowledge, Reading in Contemporary Epistemology, Rowman & littelfield Publishers, Inc. 1996, USA, p.11.
اتجاهات علم النفس المعاصر، مجموعة باحثين، ترجمة د.عبد امحمد عريف، مراجعة د.بشير الشيباني، منشورات جامعة قار يونس، ليبيا، الطبعة الأولى، 1993، 445.
المصدر نفسه، ص446.
المصدرة نفسه، ص446-447.
المصدر نفسه، ص447-448.
المصدر نفسه، 449-450.
المصدر نفسه، ص450-451.
اتجاهات علم النفس المعاصر، مجموعة باحثين، ترجمة د.عبد امحمد عريف، مراجعة د.بشير الشيباني، منشورات جامعة قار يونس، ليبيا، الطبعة الأولى، 1993، ، 451-452.
المصدر نفسه، ص452.
المصدر نفسه، ص452.
المصدر نفسه، ص453.
المصدر نفسه، ص453-454.
انطونيني، العدوانية البشرية، ص37.
المصدر نفسه، ص40.
المصدر نفسه، ص40.
المصدر نفسه، ص41.
المصدر نفسه، ص42.
المصدر نفسه، 43.
من المعلوم أن الرجل يحمل الصبغيين الجنسيين y x في حين تحمل المرأة الصبغيين x x ، أما الشذوذ الذي يعزا إلى صبغي العدوانية والعنف فهو الازدواج x y y الذي يحصل في بعض الحالات حسب افتراض بعض العلماء.
كارلي، بيير، بعض الأسئلة التي يطرحها دماغ الإنسان، في كتاب: الإنسان في مواجهة العلم، تأليف مجموعة من العلماء، ترجمة حسن قبيسي، وعلي حرب، معهد الإنماء العربي، بيروت، الطبعة الأولى، 1999، ص88.
المصدر نفسه، 89.
المصدر نفسه، ص90-91.
صن، أمارتيا، الهوية والعنف، وهم المصير الحتمي، ترجمة سحر توفيق، ص10.
المصدر نفسه، ص13.
المصدر نفسه، ص20-21.
Bandura, A., & Cervone, D. (1983). Self-evaluative and self-efficacy mechanisms governing the motivational effects of goal systems. Journal of Personality and Social Psychology, 45, 1017–1028.
Zabriskie, J. (1999, February). APA teams with MTV to prevent violence. APA Monitor, 24.
Cleare, A. J., & Bond, A. J. (1997). Does central serotonergic function correlate inversely with aggression? A study using d-fenfluramine in healthy subjects. Psychiatry Research, 69, 89–95.
Deckel, A. W., & Fuqua, L. (1998). Effects of serotonergic drugs on lateralized aggression and aggressive displays in Anolis carolinensis. Behavioural Brain Research, 95, 227–232.
اتجاهات علم النفس المعاصر، مصدر سابق، ص446.
المصدر نفسه، ص446-447.
المصدر نفسه، 450.
أنطونيني، العدوانية الإنسانية، ص170.
المصدر نفسه، ص175-177.
المصدر نفسه، ص178-179.
Haney, C., & Zimbardo, P. (1998). The past and future of U.S. prison policy: Twenty-five years after the Stanford Prison Experiment. American Psychologist, 53, 709–727.
Marnie E. Rice, 1997. Violent offender research and implications for the criminal justice system. American Psychologist, 52, 414.
Ibid, 415.
Dishion, T. J., McCord, J., & Poulin, F. (1999). When interventions harm: Peer groups and problem behavior. American-Psychologist, 54, 755–764.
Dishion, T. J., & Patterson, G. R. (1999). Model building in developmental psychopathology: A pragmatic approach to understanding and intervention. Journal of Clinical Child Psychology, 28, 502–512.
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.