Compound shapes In the art of Mesopotamia
Compound shapes In the art of Mesopotamia
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v0i115.1320Keywords:
/Abstract
الفن هو نشاط بشري يتميز بالقدرة والمهارة في اظهار الإبداع([i]) والجمال([ii]) استخدم الفنان مواد خام متنوعة متمثلة بالطين والفخار والخزف والأخشاب والعاج والاحجار والمعادن المختلفة. وهي وسائل تعبيرية مؤثرة تمكن الفنان من خلالها انجاز روائع فنية في الفنون التشكيلية المختلفة كفن الرسم والفخار والنحت بأنواعه. كالنحت المجسم والنحت البارز والنحت الغائر، للتعبير عن الأفكار الدينية والدنيوية. وبتوجيه من الكهنة والأمراء الملوك في بلاد الرافدين.
كان الفن وسيلة التعبير عن الأفكار الدينية التي يؤمن بها الإنسان في بلاد الرافدين.
تاثر الفن بالديانة في بلاد الرافدين، فقد ظهر اثرها واضحا في معظم النتاجات الفنية التي اتسمت بالدقة في التعبير عن شتى المواضيع والمضامين الفنية ومنها مواضيع ومضامين الأشكال المركبة التي توضح وتعبر عن المفاهيم الدينية في بلاد الرافدين.
([i]) الإبداع: الالهام، الخيال، الفكرة الناضجة، الابتكار.
([ii]) الجمال في الفن يقصد به "الجمال الفني". والجمال بشكل عام يقسم إلى اربعة أنواع:
أ. الجمال الفني: المقصود بالجمال الفني. القيم الإنسانية التي يحملها الفنان في رسالته الفنية المتضمنة في العمل الفني.
ب. الجمال الطبيعي "جمال الشكل" وهو عملية الترتيب والتنظيم والتنسيق بين اجزاء الشكل في الطبيعة أو في العمل الفني.
ج. جمال العقل: وهو الطاقة العظيمة الموجودة في عقل الإنسان لان اعظم ما في الإنسان هو راسه واعظم ما في الراس هو العقل. واعظم ما في العقل هو الحكمة الحكمة هي مصدر الاخلاق. وجمال الإنسان باخلاقه.
د. الجمال المطلق: وهو الجمال الالهي "جمال الله" انه الكمال في الجمال. وهو الجمال الازلي الذي ليس له بداية ولا نهاية.
Downloads
References
2. مورتكات، انطون. الفن في العراق القديم. ترجمة: عيسى سلمان وسليم طه. بغداد- 1975.
3. ساكز، هاري. عظمة بابل. ترجمة: عامر سليمان، بغداد- 1979.
4. عكاشة، ثروت. الفن العراقي القديم. بيروت- 1971.
5. علي، فاضل عبد الواحد. من الواح سومر إلى التوراة. بغداد- 1989.
6. صاحب، زهير. وسلمان الخطاط. تاريخ الفن القديم في بلاد وادي الرافدين- بغداد 1986.
7. رشيد، صبحي انور وحياة عبد علي الحوري. الاختام الاكدية في المتحف العراقي. بغداد- 1982.
8. Barrelet, M. Figurines et Reliefs en Terre Cuite de la Mesopotamia Antique. Paris- 1968.
9. Black, J. and Anthony, G. Gods, Demons, and Symbols of Ancient Mesopotamia. London- 2003.
10. Botta, P.E., Monument de Ninive, 5-vols Paris- 1972.
11. Caubet, Annie. The Louvre. Near Eastern Antiquities Paris- 1991.
12. Collon, D. Ancient Near Eastern Art. London- 1995.
13. _________, Catalogue of the Western Asiatic Seals in the British Museums. Vol-III, London- 1986.
14. _________, The Queen of the Night London- 2005.
15. Frnkfort, H. The Art and Architecture of the Ancient Orient London- 1996.
16. _________, Sylinder Seals. London- 1965.
17. Gates, Charles, Ancient Cities London- 2003.
18. Sasson, J.M., Civilization of the Ancient Near East Michigan- 2000.
19. Strommenger, E. the Art of Mesopotamia. London- 1964.
20. Ward, W.H., the Seal Cylinders of Western Asia. Washington- 1910.
21. Woolly, L. Mesopotamia and the Middle East. London- 1956.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.