التغذية الراجعة العصبية

المؤلفون

  • Abrar Hasan Jaber University of Baghdad- College of Arts
  • Buthaina Mansour Al-Hilo University of Baghdad- College of Arts

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v2i137.1627

الكلمات المفتاحية:

امواج الدماغ، البروتكولات العلاجية، الاضطرابات النفسية

الملخص

 ان تقنية التغذية الراجعة العصبية تعد من ابرز التقنيات العلاجية الحديثة والمطورة القائمة على اليقظة الذهنية، فقد كانت هناك دراسات عدة تبحث في مدى تأثيرها على اعتبار انها شكل من اشكال الاشراط الفعال لنشاط الدماغ الكهربائي، التي يعزز النشاط الايجابي بالاثابة ويمنع ظهور النشاط السلبي، وتعمل على تغيير سطح خلايا الدماغ والذي يؤثر على فعالية الدماغ والتحسين من اداء المعالجات المعرفية فيه، ويمكن التعرف على أنماط مختلفة من النشاط الكهربائي من خلال وضع الأقطاب الكهربائية على فروة الرأس وتسجيل تلك الأنشطة القشرية لمناطق المخ القريبة منها -المعروفة باسم موجات الدماغ- ومن خلال السعات والترددات تم تصنيف مكونات التردد المختلفة في الدماغ إلى امواج دلتا وثيتا وألفا وبيتا وكاما ويمثل كل منهما وظيفة فسيولوجية معينة واي خلل فيها يمثل ما يسمى باعراض الاضطرابات النفسية المتنوعة لذلك فان اعادة تنظيم هذه الامواج يساعد في التعافي من هذه الاعراض. وهناك انواع مختلفة من التغذية الراجعة العصبية منها التغذية الراجعة العصبية السطحية  تستعمل لتغيير سعة أو سرعة موجات دماغية في مواقع معينة من الدماغ والتغذية الراجعة العصبية القشرية البطيئة على تحسين اتجاه الإمكانات القشرية البطيئة وتوفر بيانات التغذية الراجعة العصبية ردود أو ملاحظات حول تدفق الدم إلى الدماغ  اضافة الى انها تقدم مقارنة مستمرة لتغيرات النشاط الكهربائي في الدماغ بقاعدة بيانات منهجية لتوفير تغذية راجعة مستمرة، وتعد تقنية التصوير بالرنين المغناطيسي الوظيفي fMRI أحدث أنواع التغذية الراجعة العصبية لتنظيم نشاط المخ بناءً على لنشاط المناطق القشرية العميقة في المخ.

التنزيلات

تنزيل البيانات ليس متاحًا بعد.

المراجع

Angelakis, E. Lubar, J. F., Frederick, J.& Stathopoulou, S.(2001). The role of slow-wave EEG activity in reading. Journal of Neurotherapy, 5, 5-25.

Bartholdy, S., Musiat, P., Campbell, I. C., & Schmidt, U. (2013). The potential of neurofeedback in the treatment of Eating Disorders: A Review of the Literature. European Eating Disorders Review, 21(6), 456-463.

Blume, W.T,& Kaibara,M. (1995). Atlas of adult electroencepbalography. New York:Raven press

Breteler, M. H., Arns, M., Peters, S., Giepmans, I., & Verhoeven, L. (2010). Improvements in spelling after QEEG-based neurofeedback in dyslexia: a randomized controlled treatment study. Applied Psychophysiol Biofeedback, 35(1), 5-11.

Budzynski, T. (2009a). Introduction to quantitative EEG and neuro-feedback: Advanced theory and applications (2nd ed.). Amsterdam, Elsevier: Academic Press.

Budzynski,T.H.(1999).From EEG to neurofeedback. In J Evans & A.Arbarbanel(Eds), Introduction to quantitive EEG and neurofeedback (pp,65-79). San Diego, CA:Academic Press.

Christiansen, H., Reh, V., Schmidt, M. H., & Rief, W. (2014). Slow cortical potential neurofeedback and self-management training in outpatient care for children with ADHD: Study protocol and first preliminary results of a randomized controlled trial. Frontiers Human Neuroscience, 8(943), 1-15

Congedo, M., Lubar, J., Joffe, D. (2004). Low-Resolution Electromagnetic Tomography Neurofeedback. IEEE Transactions on Rehabilitation Engineering, Institute of Electrical and Electronics Engineers, 12 (4), 387-97.

Demos JN. (2014), Getting started with neurofeedback. Translated by Azarangi D, Rahmanian m, Danjeh. org. Tehran.

Dempster, T. (2012). An investigation into the optimum training paradigm for alpha electroencephalographic Edmonton, AB:Comptronic Devices Limited.

Egner, T., & Gruzelier, J. H. (2004). EEG Biofeedback of low beta band components: frequency-specific effects on variables of attention and event - related brain potentials. Clinical Neurophysiology, 115(1), 131-139.

Escolano, C., Aguilar, M., & Minguez, J. (2011). EEG-based up¬per alpha neurofeedback training improves working memory performance. International Conference of the IEEE Engineering in Medicine and Biology Society, 2327-2330.

Escolano, C., Olivan, B., Lopez-del - Hoyo, Y., Garcia - Campayo, J., & Minguez, J. (2012). Double-blind single-session neuro¬feedback training in upper-alpha for cognitive enhancement of healthy subjects. Conference Proceedings of the IEEE Engineering in Medicine and Biology Society,4643-4647.

Gnecchi J. A. G., Herrera Garcia J. C., de Dios Ortiz Alvarado J. (2007). Auxiliary Neurofeedback System for Diagnostic of Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Proceedings of the Electronics, Robotics and Automotive Mechanics Conference (pp. 135–138). Mexico: Morelos. doi: 10.1109/CERMA.2007.4367674. [CrossRef] [Google Scholar]

Gruzelier, J. (2009). A theory of alpha/theta neurofeedback, creative performance enhancement, long distance functional connectivity and psychological integration. Cognitive Processing, 10(1), 101-109.

Gunkelman JD, Johnstone J. (2005). Neurofeedback and the brain. Journal of Adult Development; 12(2): 93-8

Gurnee,R (2003). Central 12-15 Hz activity in ADHD, Paper presented at the conference of the international society for Neuronal Regulation, Honston, TX.

Hammer, B. U., Colbert, A. P., Brown, K. A., & Ilioi, E. C. (2011). Neurofeedback for insomnia: a pilot study of Z-score SMR and individualized protocols. Applied Psychophysiol Biofeedback, 36(4), 251-264

Hammond,D.C.(1999). Roshi compared with the Rosenfeld detression protocol: A Case report. Journal of Neurotherapy, 3(3-4),63

Hammond,D.C.(2000). The role of 40 Hz activity and training (question1). The journal of Neurotherapy,4(2),95-100.

Heinrich, H., Gevensleben, H., & Strehl, U. (2007). Annotation: Neurofeedback-train your brain to train behaviour. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 48(1), 3-16.

Horrell, T., El-Baz, A., Baruth, J., Tasman, A., Sokhadze, G., Stew¬art, C., et al. (2010). Neurofeedback Effects on Evoked and In¬duced EEG Gamma Band Reactivity to Drug-related Cues in Cocaine Addiction. Journal of Neurotherapy, 14(3), 195-216.

Hughes, J. R. (1994). EEG in clinical practice (2nd ed). Boston: Butterworth-Heinemann. Jasper, H. H., Solomon, C. (1938). Electroencephalographic analysis of behavior problems in children. American Journal of Psycbiatry, 95, 641-658.

Hurt E., Arnold L. E., Lofthouse N. (2014). Quantitative EEG Neurofeedback for the Treatment of Pediatric Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder, Autism Spectrum Disorders, Learning Disorders, and Epilepsy. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America, 23( 3), 465– 486. [PubMed] [Google Scholar]

Ibric, V. L., & Dragomirescu, L. G. (2009). Neurofeedback in pain management. Department of Ecology, University of Bucharest , Romania.

Johnstone, J., & Gunkelman, J. (2003). Use of databases in QEEG evaluation. Journal of Neurotherby,7(3-4), 31-52.

Klimesch, W., 1999. EEG alpha and theta oscilliations reflect cognitive and memory performance: a review and analysis. Brain Res. Rev. 29, 169–195

Lubar , J. F., & Lubar J. O. (2002). Workshop at the meeting of the Future Health Winter Brain Conference, Miami, FL.

Marieb,E.N.(1995).Human anatomy and physiology (3rd ed.) Redwood city: CABEN. Jamin/ cumming.

Markovska-Simoska, S., Pop-Jordanova, N., & Georgiev, D. (2008). Simultaneous EEG and EMG biofeedback for peak performance in musicians. Prilozi, 29(1), 239-252.

Marzbani, H., Marateb, H. R., Mansourian, M. (2016). Neurofeedback: A Comprehensive Review on System Design, Methodology and Clinical Applications. Journal of Basic Clin Neurosci, 7(2), 143–158.

McKnight, J. T., & Fehmi, L. G. (2001). Attention and neurofeedback synchrony training: clinical results and their significance. Journal of Neurotherapy, 5(1-2), 45-61.

Othmers,S.Othmer,S.F.,& Kaiser,D.A.(1991).EEG biofeedback: an emerging model for its global efficacy, In J.R. Evans & A.Arbarbanel (Eds.), Introduction to quantitative EEG and and neurofeedback (pp.243-310): san Diego, CA :Academic press

Peniston,E.G.,& Kulkosky, P.J.(1991).Alpha- theta brain wave neuro-feedback for Vietnam Veterans with combat-related post-traumatic stress disorder. Medical Psychotherapy,1-14.

Robbins,J.(2000a). Asymbony in the brain. New York: Atlantic Monthly press.

Ros, T., Moseley, M. J., Bloom, P. A., Benjamin, L., Parkinson, L. A., & Gruzelier, J. H. (2009). Optimizing microsurgical skills with EEG neurofeedback. BMC Neuroscience, 10(1), 87.

Rossi-Izquierdo, M., Ernst, A., Soto -Varela, A., Santos-Pérez, S., Faraldo - García, A., Sesar-Ignacio, Á., & Basta, D. (2013). Vi¬brotactile neurofeedback balance training in patients with Par¬kinson’s disease: Reducing the number of falls. Gait & Posture, 37(2), 195-200.

Rossiter, T. (2002). Neurofeedback for AD/HD: A ratio feedback case study and tutorial. Journal of Neurotherapy, 6(3), 9-35.

Rowan,A.J.,& Tolunsky, E.(2003).Primer of EEG with amini-atlas.Boston: Butterworth. Heinemann

Scott,W.,Brod,T,M.,Siderof,S.,Kaiser,D.,&Sagan,M.(2002,May).Type-specitic EEG biofeedback improves residential Substance abuse treatment. Poster presentation at the meeting of the American Psychiatric Association, Philadephia.Also

Siever,D.(1999).the rediscovery of audio-visual entrainment technology (version 5).

Siever,D.(2004).Applying andio-visual entrainment technology for attention and learning part III.Biofeedback.31(4),24-29.

Stampi,C.,Stone,P.,& Michimori,A.(1995).Anew quantitative method for assessing sleepiness;THE alpha attenuation test. Work stress,9,368-376.

Staufenbiel, S., Brouwer, A. M., Keizer, A., & Van Wouwe, N. (2014). Effect of beta and gamma neurofeedback on memory and- intelligence in the elderly. Biological Psychology, 95, 74-85.

Striefel, S. (1999). Ethical, legal, and professional pitfalls associated with neurofeedback services. In J. R. Evans & A. Arbarbanel (Eds.), Introduction to quantitative EEG and neurofeedback (pp. 371-399). San Diego, CA: Academic press.

Surmeli, T., Ertem, A., Eralp, E., & Kos, I. H. (2012). Schizophrenia and the efficacy of qEEG-guided neurofeedback treatment: a clinical case series. Clinical EEG and Neuroscience, 43(2), 133-144.

Thatcher,R.W.(1999).EEG Database-Guided Neurotherapy.IN J.R.Evans & A. Arbarbanel(Eds),Introduction to quantitative EEG and neurofeedback (pp.29-64).san Diego, Ca;ACADEMIC Press.

Vernon, D. J. (2005). Can neurofeedback training enhance per¬formance? An evaluation of the evidence with implications for future research. Applied Psychophysiol Biofeedback, 30(4), 347-364.

Walker, J. E. (2011). QEEG-guided neurofeedback for recurrent migraine headaches. Clinical EEG and Neuroscience, 42(1), 59-61.

Wenya, N., Lanshin, C., Rodrigues, J. P., Feng, W., Peng Un, M., Pui-In, M., et al. (2012). Neurofeedback for the treatment of schizo¬phrenia: Case study. Paper presented at the Virtual Environ¬ments Human-Computer Interfaces and Measurement Systems (VECIMS), IEEE International Conference on, Tianjin, China.

Yan, N., Wang, J., Liu, M., Zong, L., Jiao, Y., & Yue, J., et al. (2008). Designing a Brain-computer Interface Device for Neurofeed¬back Using Virtual Environments. Medical and Biological Engi¬neering, 28(3), 167-172.

Zandi-Mehran, Y., Firoozabadi, M., & Rostami, R. (2014). Im¬provement of Neurofeedback Therapy for Improved At¬tention Through Facilitation of Brain Activity Using Lo¬cal Sinusoidal Extremely Low Frequency Magnetic Field Exposure. Clinical EEG and Neuroscience, 46(2),1-13

التنزيلات

منشور

2021-06-15

إصدار

القسم

العلوم التربوية والنفسية

كيفية الاقتباس

Jaber, A. H., & Al-Hilo, B. M. (2021). التغذية الراجعة العصبية. مجلة الآداب, 2(137), 331-350. https://doi.org/10.31973/aj.v2i137.1627

تواريخ المنشور

المؤلفات المشابهة

31-40 من 131

يمكنك أيضاً إبدأ بحثاً متقدماً عن المشابهات لهذا المؤلَّف.