The Impact of the Environment on the Production of Figurative Imagery in the Book (Khuraydat al-Qasr and Jaridat al-Asr) by the Author Imad al-Din al-Isbahani
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v2i147.4380Keywords:
imagery, simile, environmentAbstract
The environment is the fundamental factor in the production of poetry and it is often said that a poet is a product of their environment. The environment is what creates a clear influence on poets. Poetic imagery is a reflection of reality; it is the environment's impact on the poet. The poet paints their image using words infused with emotion and imagination. Poets often use similes, a technique adopted by pre-Islamic poets.
We find that the pre-Islamic environment differs from the urban Abbasid environment, which altered the psyche of the poets. They employed clear and simple language in their poetic imagery. The imagery in the poetry of Khuraydah al-Qasr and Jaridah al-'Asr is marked by two main aspects:
First, they followed the ancient poets' tradition in employing imagery in praise, eulogy, and love poetry, often using long verses with multiple rhymes. Second, the Abbasid environment influenced poets to use beautiful imagery by describing palaces, gardens, and rivers. Most of these images were drawn from nature. Additionally, they introduced new barren imagery that had not been used by previous poets. Abbasid poets became more cultured due to cultural exchange with other peoples.
Downloads
References
القرآن الكريم
زكريا, أبو الحسن , أحمد بن فارس . (1979). معجم مقاييس اللغة , تح: عبد السلام هارون , دار الفكر, .
غريب , روز . (1971) . تمهيد في النقد الادبي , دار المكشوف , ط1
لويس, سي. دي. (1982) . الصورة الشعرية , تر: أحمد نصيف الجنابي ومالك ميري , دار الرشيد , للنشر , بغداد .
البطل, علي . (1981). الصورة في الشعر العربي حتى آخر القرن الثاني الهجري , دراسة في أصولها وتطورها , دار الاندلس للطباعة والنشر والتوزيع , ط2 .
الجاحظ, عمر بن بحر ت 255ه . (1424) . الحيوان , , دار الكتب العلمية , بيروت , ط2.
العلوي , محمد بن أحمد بن محمد بن أحمد بن ابراهيم طباطبا . (د.ت) , عيار الشعر , تح: عبد العزيز بن ناصر, مكتبة الخانجي .
جعفر, قدامة . ( 1979). نقد الشعر . تح: كمال مصطفى , مكتبة الخانجي , القاهرة , مصر, ط3.
صبح , علي , (د.ت) . الصورة الادبية تاريخ ونقد , دار إحياء الكتب العربية , د.ط .
القرطاجني , ابو الحسن حازم ت 571هـ. (2008) . منهاج البلغاء وسراج الادباء , تح: محمد الحبيببن الحوجة , الدار العربية للكتاب , ط3 .
الاثير, ضياء الدين , المثل السائر في أدب الكاتب والشاعر , تح: أحمد الحوفي وبدوي طبانة , دار النهضة مصر , للطباعة والنشر والتوزيع , الفجالة , القاهرة , ط1.
الغنيم , ابراهيم, الصورة الفنية في الشعر العربي , الشركة العربية , للنشر والتوزيع , القاهرة , ط1.
ناصف, د. مصطفى . (1981) . الصورة الادبية , دار الاندلس , بيروت , ط1 .
الشايب, أحمد , أصول النقد الادبي , مكتبة النهضة , مصر , د.ط .
هلال , د. . محمد غنيمي . ( د.ت) . النقد الادبي الحديث , مكتبة النهضة , للطباعة والنشر والتوزيع , ط2 .
غانم , د. زيد بن محمد. (1425) . الصورة الفنية في المفضليات أنماطها , وموضوعاتها ومصادرها وسماتها الفنية , ط1.
عباس, إحسان , فن الشعر ,دار الثقافة , بيروت –لبنان , ط3.
بناني , محمد صغير .(1986) . النظريات السانية والادبية عند الجاحظ , دار الحداثة , بيروت –لبنان , ط1 .
ديب , كمال . ( 1977) . جدلية الخفاء والتجلي , دار للملايين , ط1.
أمين , أحمد . ( 1972) . النقد الادبي , مكتبة النهضة المصرية , القاهرة .
ابن منظور. (د.ت). لسان العرب , تح: عبد الله علي الكبير , ومحمد أحمد حسب الله وهشام محمد الشاذلي , دار المعارف , القاهرة .
البصير, د. كامل حسن . (1987) . بناء الصورة الفنية في البيان العربي , مطبعة المجمع العلمي العراقي .
ياسوف, د. أحمد زكريا . (2006) . الصورة الفنية في الحديث النبوي الشريف, المكتبي للطباعة والنشر والتوزيع , ط2 .
الرّماني , ابو الحسن علي بن عيسى . (1934) . النكت في إعجاز القرآن, عني بتصحيحه : عبد العليم , مكتبة الجامعة الملكية الاسلامية , دهلي , د.ط .
طبانة , بدوي . (1988) . البيان العربي دراسة في تطور الفكر البلاغي عند العرب ومنهاجها ومصادرها الكبرى ,دار المنارة للنشر والتوزيع , جدة , الرياض , ط7.
الخفاجي , عبد الله بن محمد بن سعيد بن سنان ت 246هـ . (1982) . سرّ الفصاحة , , دار الكتب العلمية , ط1.
القيرواني , ابو علي الحسن بن رشيق.(1981) . العمدة في محاسن الشعر وآدابه ونقده , تح: محمد محي الدين عبد الحميد , دار الجبل , ط5 .
عصفور جابر.(1992). الصورة الفنية في التراث النقدي عند العرب , المركز الثقافي العربي , بيروت , ط2 .
البياتي , د. سناء حميد . ( 1998) . نحو منهج جديد في البلاغة والنقد , منشورات : جامعة قازيونس , بنغازي , ط1 .
الأصبهاني , عماد الدين . ( 1955) . خريدة القصر وجريدة العصر , حققه : محمد بهجة الاثري , و د. جميل سعيد , مطبعة المجمع العلمي العراقي .
الجندي , علا .( 1952) . فن التشبيه –بلاغة-أدب-نقد , مكتبة نهضة مصر, القاهرة ,ط1.
عتيق , د. عبد العزيز .(1980). علم البيان , دار النهضة العربية , للطباعة والنشر , بيروت .
معاوية ,ديوان يزيد. (1998) . الناشر: دار صادر –بيروت .
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 محمود محمد علاوي جواد، أ.م.د سجا جاسم محمد
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.