Methods of drawing characters in the novels of Habib Abd al-Rab Sururi
DOI:
https://doi.org/10.31973/yjwb7r07Keywords:
character, reporting style, pictorial style, deductive styleAbstract
This work reveals three styles employed by Sarory in his novels: reporting style, pictorial style and deductive style. The writer excelled in using the characteristics every style to draw his characters and highlighting them and clarifying the general side of the novel and its artistic vision. The character in the novel is the major pivot in the narrative framework, as it promotes the events and delimit the affiliation of the narrative work. The novelist made them live, vibrant characters, and showed the outside and the inside and the intellectual perspectives, as they are more free in the pictorial style, as it permits them to present themselves, and the opposite is in the reporting style wherein the novelist controls them and restricts their freedom and draws their movements and emotions. Sarory is not satisfied with that, rather he dives into the secrets of itself to reveal its hidden vitality and passions and what goes on inside it through the deductive style. This work in divided into sections: theoretical and applied sides, to highlight the esthetics and significance of the character employed in the novel.
Downloads
References
برنس، جيرالد (2003). المصطلح السردي، تر: عابد خزندار، مراجعة وتقديم: محمد بريري، المجلس الأعلى للثقافة، ط 1.
يوسف، أمنة (2015). تقنيات السرد في النظرية والتطبيق، دار الفارس للنشر والتوزيع، ط 2.
هامون، فيليب (2013). سميولوجية الشخصية الروائية، تر: سعيد بنكراد، تقديم: عبد الفتاح كيليطو، دار الحوار للنشر والتوزيع، اللاذقية، سوريا، ط 1.
المهندس وهبة، كامل، مجدي (1984). معجم المصطلحات العربية في اللغة والأدب، مكتبة لبنان، بيروت، ط2.
بارت، رولان (1993). مدخل إلى التحليل البنيوي للقصص، تر: منذر عياش، مركز الإنماء الحضاري للدراسة والترجمة والنشر، حلب، سوريا، ط 1.
تودوروف، تزفيطان(1996). مفاهيم سردية، تر: عبد الرحمان مزيان، ط 1.
مرتاض، عبد الملك (1998). في نظرية الرواية بحث في تقنيات السرد، عالم المعرفة سلسلة كتب ثقافية شهرية يصدرها المجلس الوطني للثقافة والفنون والآداب، الكويت، بإشراف: مشاري العدواني 1923 – 1990.
الخفاجي، أحمد رحيم كريم (2012 م – 1433ه). المصطلح السردي في النقد الأدبي العربي الحديث، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان، ط 1.
لودج، ديفيد (2002). الفن الروائي، تر : ماهر البطوطي، المجلس الأعلى للثقافة، القاهرة، ط 1.
هلال، محمد غنيمي (1997). النقد الأدبي الحديث، الناشر دار نهضة مصر، ط 1.
الزبير، ريم خميس (2003). رسم الشخصية في روايات غالب هالسا، رسالة ماجستير، المشرف إبراهيم خليل، الجامعة الاردنية.
وادى، طه (1994). دراسات في نقد الرواية، الناشر دار المعارف، القاهرة، ط 3.
بدر، عبد المحسن طه (1984). الرؤية والأداة نجيب محفوظ، دار المعارف، ط 3.
بدر، عبد المحسن طه (1963). تطور الرواية العربية الحديثة في مصر(1870– 1938)، دار المعارف.
سروري، حبيب عبد الرب(2014). ابنة سوسلوف، دار الساقي، لبنان، ط1.
سروري، حبيب عبد الرب(2013). أروى، دار الساقي، لبنان، ط1.
سروري، حبيب عبد الرب (2009). دملان، (الأجزاء الثلاثة)، دار الآداب، لبنان، ط 1.
عزام، محمد (2005 ). شعرية الخطاب، من منشورات اتحاد الكتاب العرب، دمشق.
سروري، حبيب عبد الرب(2012). تقرير الهدهد، دار الآداب، لبنان، ط 1 .
سروري، حبيب عبد الرب (2016). حفيد سندباد، دار الساقي، لبنان، ط 1.
سروري، حبيب عبد الرب (2018). وحي، دار الساقي، بيروت، ط 1.
سروري، حبيب عبد الرب (2008). عرق الآلهة، دار رياض الريس، لبنان، ط 1.
سروري، حبيب عبد الرب (2005). طائر الخراب، مؤسسة العفيف الثقافية، اليمن، ط 1.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 آيات محمد يونس، أ.د. كرنفال أيوب محسن
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.