The effects of international theater directing on the trends of the Iraqi director
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v3i143.3946Keywords:
influence, directing, world theater, trendsAbstract
The influences of the world theater play depend on the direction of the Iraqi director on a number of determinants in light of the need of the theater and the changing of its data from one form to another. Therefore, these influences followed other forms of life, including the artistic field in general and the theatrical art in particular, which resulted in new developments. From ancient traditional themes to the production of forms and content that did not fill the local recipient, despite the retreat of some of them towards the classical themes or written in the discourse of the world theater, but is not circulation to us, through the components of intellectual and aesthetic new and innovative techniques, (And dialectical) of the social, economic and political realities, within the system of artistic presentation in the styles of directors and their dramatic and directing directions and their diversity, directly influenced by the political variables on the structure of the play and its discourse.
Therefore, the research pages included in its methodological framework, especially the problem of research, and its identification of the following question: What are the effects of the world theater production on the direction of the Iraqi director?
The importance of the research lies in that it highlights the effects of the world theater experiences on the beginnings of the theater experimental experiences in Iraq and its history and the scandals of its experience.
While the objective of research in the detection of the effects of global theater output on the directions of the Iraqi director and determined the data framework theoretical in two sections:
The first showed the concept of theatrical output and the experiences of the most important directors in the world
This course deals with the transformations of the Iraqi and European directors in their visions and their readings of the social, economic and political events with a direct impact on the general directors and the consequent influences on the theater and the directing system in particular.
And in the second section, which deals with and reveals the experiences of Iraqi directors and the effects of the world stage and trends in the stages and stylistic changes in the Iraqi theater.
Then comes the study of what resulted from the theoretical framework of the indicators of the theoretical framework of the former, and access to the study of previous studies and their relationship to the title and the study of the current study.
Downloads
References
أردش، سعد (1998): المخرج في المسرح المعاصر، القاهرة : الهيئة المصرية العامة للكتاب.
انوي ، جان، وجان دارك (1987): نص مسرحي ، الكويت : سلسلة عالم المعرفة.
بشويناك ، ياربر الاسوتسكا (1995): المسرح التجريبي ما بين النظرية والتطبيق، تر : هناء عبد الفتاح القاهرة : المجلس الاعلى للاثار .
جان دوفينو (1976): سيسيولوجيا المسرح، تر: حافظ الجمالي ، دمشق- وزارة الثقافة والإرشاد القومي.
حسب الله، صميم (2014): الانساق الدلالية للمخرج والمؤلف في الخطاب المسرحي ، الحوار المتمدن، 27، 12.
الزاوي، الطاهر أحمد (1980): ترتيب القاموس المحيط على طريقة المصباح المنير وأساس البلاغة، ط3، ج2، تونس : الدار العربية للكتاب.
ستانسلافسكي، قسطنطين (د. ت): فن المسرح، تر: لويس بقطر، القاهرة .
سكران، رياض موسى (2000): مسرحة المسرح بغداد : دار الشؤون الثقافية .
سوداني، فاضل ، برشت والتراث الشعبي في المسرح العراقي والعربي، مقال منشور على موقع الهيئة العربية للمسرح، 21/ 5 / 2017 .
سوداني، فاضل ، توهج الذاكرة الفنان ابراهيم جلال وغربة المسرح في وطنه، مقال منشور في موقع الحوار المتمدن www.m.ahewar.org. ، في 13 / 1 / 2003 .
عبد الحميد، د. سامي (2019): جدليات الفنون الجميلة، دار مكتبة عدنان، ط1.
عبد الكريم، سعد (2017): مخرجون معاصرون في المسرح العالمي، بغداد : دار المصادر للطباعة والنشر والتوزيع.
عبد النور، جبور (1979): معجم الادبين، بيروت : دار العلم للملايين.
عيد، كمال (1965): دراسات في الادب والمسرح ، القاهرة : الدار المصرية للتأليف والترجمة.
فارس، عصمان ، المخرج يوقظ الكلمة بأوكسجين الحياة في المسرح التجريبي، مقال منشور على موقع الحوار المتمدن، العدد 2626 في 24/4/2009 www.ahewar.org .
القصب، صلاح (2003): الاخراج خطاب تتعدد فيه الاناشيد، جريدة الصباح ، العدد 47 ، السنة الاولى ، مطبعة دار الصباح للصحافة والطباعة والنشر والتوزيع ، بغداد .
كارلسون، مارلفن (2002): اماكن العرض المسرحي، تر : ايمان حجازي ، القاهرة : مركز اللغات والترجمة، أكاديمية الفنون.
الكاشف، مدحت (2008): تقنيات العرض المسرحي المعاصر، القاهرة : وزارة الثقافة، الهيئة المصرية العامة للكتاب.
الكسندر دين (1975): أسس الإخراج المسرحي، تر: سعدية غنيم، القاهرة : الهيئة العامة للكتاب.
كوت، يان (1980): شكسبير معاصرنا ، ت : جبرا ابراهيم جبرا ، بيروت ، المؤسسة العربية للدراسات والنشر ، ط2.
كيطان، عبد الخالق (2017): الانتقائية في تجربة الفنان سامي عبد الحميد، مقال منشور في صحيفة الصباح الجديد.
المهدي، د. شفيق (2013): هكذا قرأت القصب، مجلة الخشبة، العدد (1) .
هلتون، جوليان (2001): نظرية العرض المسرحي، تر : نهاد صليحه، منشورات مركز الشارقة للأبداع الفكري.
وايتمور، جون (2014): الإخراج في مسرح ما بعد الحداثة، تر سامي عبد الحميد، بغداد.
يفانز، جيمس روزا (1979): المسرح التجريبي من استانسلافسكي الى اليوم، تر: فاروق عبد القادر: دار الفكر المعاصر ، القاهرة.
يوسف، عقيل مهدي (1991): الواقعية في المسرح العراقي، بغداد دار الشؤون الثقافية العامة.
يوسف، عقيل مهدي (1999): جماليات المسرح الجديد، الاردن : دار الكندي للنشر والتوزيع.
Marshall , Norman (1962),The producer and The play, London : Macdonald.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.