The aesthetics of visual construction in Iranian TV drama
(Al-Mukhtar Al-Thaqafi series) as a model
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v1i142.3782Keywords:
aesthetics, construction, imageAbstract
The research is summarized as it addresses the issue of the aesthetics of the visual structure in the Iranian drama, which the filmmaker's resort to in order to build an image that understands the philosophical and aesthetic variables in order to convey meanings, connotations and metaphors of its concept to the recipient, as the image itself is imaginary and at the same time it seeks to change in order to build its image. The external through the use of the elements of the visual structure through the movement of the camera, the aesthetic use of lighting, the embodiment of color, the expressiveness of the montage, and the use of visual effects. The film structure and its elements and increases the attraction of the recipient to interact with the context of the dramatic work.
Downloads
References
ابو رستم رستم . (2010). جماليات التصوير التلفزيوني . الاردن: المعتز للنشر والتوزيع.
احمد زكي بدوي . (1991 ). المعجم العربي الميسر (المجلد ط1). القاهرة: دار الكتاب المصري.
ارسطو. (1967 ). فن الشعر. (ت: شكري عياد، المترجمون) القاهرة: دار الكاتب العربي.
اسماء اديب الربيعي . (2020 ). الصورة السردية في المنجز العراقي الحديث. بغداد: دار المتنبي للطباعة والنشر .
اندرو دادالي . . المصدر نفسة.
اندرو دادلي . (1978). نظريات الفلم الكبرى. القاهرة : الهيئة المصرية العامة للكتاب.
اندريه فايدا . (:2001). الرؤية المزدوجه. (صلاح صلاح، المترجمون) دمشق: منشورات وزارة الثقافة.
تيرنس جون مارنز. (:1983). الاخراج السينمائي. (احمد الحضري، المترجمون) القاهرة: الهيئة المصرية العامة للكتاب.
جار الله الزمخشري . (1984). اساس البلاغة (الإصدار ج1، المجلد ط3). القاهرة: الهيئة المصرية العامة للكتاب.
جاك واخرون مون . (2011). جماليات الفلم. ابو ظبي: هيئة ابو ظبي للثقافة والتراث.
جان برتملي . (1970). بحث في علم الجمال. القاهرة: دار النهضة.
جان متري. (:2001). علم النفس وعلم جمال السينما. (عبد الله عويشق، المترجمون) دمشق: منشورات وزارة الثقافة.
جانيتي لوي دي. (1993:. فهم السينما. (ت: جعفر علي، المترجمون) بغداد: دار الرشيد للنشر والتوزيع.
جوزيف مارشيللي . (1983). التكوين في الصورة السينمائية. (ت هاشم النحاس، المترجمون) القاهرة: الهيئة المصرية العامة للكتاب.
جيروم ستولينيز . (:2007). النقد الفني. (ت: فؤاد زكريا، المترجمون) القاهرة: الهيئة المصرية العامة للكتاب.
حسين علي . (ب-س). فلسفة الفن. مصر : دار التنوير للطباعة والنشر.
خالد المحمود . (: 2011). التحيز في المونتاج السينمائي. قطر: وزارة الثقافة والفنون والتراث.
ذوقان عبيدات. ( 1984:). البحث العلمي مفهومه وادواته واساليبة. عمان: مؤسسة الوراق للنشر والتوزيع.
روم ميخائيل . (ب-س 4). احاديث حول الاخراج السينمائي. القاهرة: الهيئة المصرية العامة للكناب.
سيرجي ايزنشتاين .. الشكل الفلمي.المصدر السابق
سيرجي ايزنشتاين. (:1975). الاحساس السينمائي. (سهيل جبر، المترجمون) بيروت: مطابع الامل.
سيرجي ايزنشتاين. (2021. الشكل الفلمي. (ت: عماد ارنست، المترجمون) ايطاليا: منشورات المتوسط.
شاكر عبد الحميد. (:2001). عصر الصورة السلبية والايجابية. الكويت: عالم المعرفة.
صالح الصحن. (2018). التذوق السينمائي والتلفزيوني. بغداد: دار الفتح للطباعة والنشر.
طالب عمران. (1989 : ). في العلم والخيال العلمي. دمشق: وزارة الثقافة.
عبد الرحمن الظاهري . ( 1998). جماليات الفن الادبي. مصر : دار الجزيرة للطباعة والنشر.
عبد الرحمن الظاهري . (1991). جمالية الفن الادبي. شركة الجزيرة : miss al-jazirah.com.
عبد الكريم قادري . (:2019). سينما الشعر جدلية اللغة والسيمولوجيا في السينما. ايطاليا: منشورات المتوسط.
عقيل مهدي . (2001). جاذبية الصورة السينمائية.
عقيل مهدي. (2001). جاذبية الصورة السينمائية دراسة في جماليات السينما . بيروت: دار الكتاب الجديد للطباعة.
علاء عبد العزيز السيد. (:2010). مابعد الحداثة والسينما. دمشق: وزارة الثقافة المؤسسة العامة للسينما.
علي صباح زاخرون سلمان. (ص40). الاشتغالات المتداخلة للفكر الفلسفي الحديث في افلام الموجة الايرانية المعاصرة.
علي صباح،واخرون سلمان. (2015). الاشتغالات المتداخلة للفكر الفلسفي الحديث في افلام الموجة الايرانية المعاصره. المؤتمر العلمي الرابع عشر (صفحة ص337). جامعة بغداد: كلية الفنون الجميلة.
فريدمان نورمان . (ص11). الصورة الفنية . المصدر السابق.
فريدمان نورمان. (1976. الصورة الفنية. بغداد : دار الشؤو ن الثقافية .
فؤاد كامل . (1963). الموسوعة الفلسفية المختصره. القاهرة : مكتبة الانجلو .
كاظم مؤنس . (2008). خطاب الصورة الاتصالية وهذيان العولمة . الاردن: عالم الكتب الحديثة.
كاظم مؤنس . (ص 12). خطاب الصورة الاتصالية وهذيان العولمة.
لوفار هنري . (ب-س. في علم الجمال. (ت: محمد عيتاني، المترجمون) بيروت: دار الحداثة.
مارسيل مارتن. (:2009). اللغة السينمائية . دمشق: الموسسة العامة للسينما.
محمد بن ابي بكر الرازي . (1983). مختار الصحاح. بغداد : مكتبة النهضة.
محمد زكي العشماوي. (1980. فلسفة الجمال في الفكر المعاصر. بيروت : دار النهضة للطباعة والنشر.
محمد سعيد ابو طالب . (1990 :. علم مناهج البحث. بغداد: وزارة التعليم العالي.
محمد علي ريان . (1977. فلسفة الجمال . الاسكندرية: دار الجامعة المصرية.
مروان ابراهيم عبد المجيد. (2000). اسس البحث العلمي. عمان: مؤسسو الوراق للنشر والتوزيع.
هربرت ريد. (1986. معنى الفن (المجلد ط2). (ت :سامي خشبة، المترجمون) بغداد: دار الشؤون الثقافية.
هنري اجيل. (2005). علم جمال السينما. (ت: ابراهيم العريس، المترجمون) دمشق: منشورات وزارة الثقافة العامة للسينما.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.