The impact of using EasyClass platform on secondary schools students’ achievement in geography

Authors

  • Alaa Jawad Kadhim Iraqi Ministry of Education, the General Directorate for Education of Diyala

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v1i146.3772

Keywords:

Remote education, Easyclass platform, achievement, geography

Abstract

The research aims to identify the impact of using EasyClass platform on secondary school students’ achievement in geography. The experimental approach was used to collect data from secondary schools in Diyala Governorate. The randomly selected sample consisted of (60) students in both group that had equal students (30) in each of the control experimental groups. Multiple achievement test with short answers was applied to measure the students’ achievement in geography. The data were statistically analysed using T-test and Spearman-Brown Formula. The results indicated a statistically significant difference between the two research groups in achievement in geography. Accordingly, the researcher recommends studying the obstacles of applying the remote education project in secondary schools – and the obstacles teachers face in using distance education platforms.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Alaa Jawad Kadhim, Iraqi Ministry of Education, the General Directorate for Education of Diyala

    MA in Education, ICT for learning and teaching

References

المصادر العربية

الخفاجي، سهاد كاظم فاضل (2017): اثر استعمال التعليم المتمايز في تحصيل تلاميذ الصف الخامس الابتدائي في مادة الاجتماعيات واستبقائها، مجلة كلية التربية للعلوم التربوية والانسانية، العدد 35.

العتابي، علي عطية (2017): فاعلية انموذج فراير في اكتساب مفاهيم مادة الاجتماعيات للصف الخامس الابتدائي، مجلة الاستاذ، العدد 223، المجلد الثاني، لسنة 2017.

حسن بن فرج، عبد اللطيف (2009): طرق التدريس في القرن الواحد والعشرين، المسيرة، عمان، الاردن.

العنزي، فاطمة بنت قاسم (2010): التجديد التربوي والتعليم الالكتروني، ط1، دار الراية، عمان، الاردن.

السعدون، زينة عبد المحسن (2012): اثر برنامج لتعليم التفكير في حل المشكلات والتحصيل الدراسي لدى تلميذات المرحلة الابتدائية، (اطروحة دكتوراه غير منشورة)، كلية التربية ابن الهيثم، جامعة بغداد.

رباح، ماهر حسن (1425): التعليم الالكتروني، دار المناهج، ط1، عمان الاردن.

الحيلة، محمد محمود (2008): تكنولوجيا التعليم بين النظرية والتطبيق، دار المسيرة، عمان الاردن.

المسعودي، محمد حميد، وصلاح خليفة اللامي (2014): طرائق تدريس المواد الاجتماعية مفاهيم وتطبيقات، ط1، دار صفاء، عمان الاردن.

نوفل، محمد بكر، وفريال محمد ابو عواد (2010): التفكير والبحث العلمي، ط1، دار المسيرة، عمان الاردن.

حجاج، اشرف رضا (2008): خطة البحث التربوي، مطابع الحميصي، الرياض.

الكبيسي، وهيب مجيد (2011): طرائق البحث العلمي بين التنظير والتطبيق، ط1، مكتب اليمامة، بغداد، العراق.

داود، عزيز حنا (1991): مناهج البحث التربوي، دار الحكمة للطباعة ، بغداد العراق.

الدباغ، فخري واخرون (1983): اختبار رافن للمصفوفات المتتابعة المقننة للعراقيين، مطبعة جامعة الموصل.

قطامي، يوسف محمود (2009): علم النفس التربوي، ط1، دار الفكر، عمان الاردن.

الزغلول، عماد عبد الرحيم، والمحاميد، شاكر عقلة (2007): سيكولوجية التدريس الصفي،ط1، دار المسيرة، عمان الاردن.

ملحم، سامي محمد (2002): القياس والتقويم في التربية وعلم النفس، ط2، دار المسيرة، عمان الاردن.

الدليمي، احسان، وعدنان محمود المهداوي (2005): القياس والتقويم في العملية التعليمية، ط2، دار المسيرة، عمان الاردن.

الجلالي، لمعان مصطفى (2011): التحصيل الدراسي، ط1، دار المسيرة، عمان الاردن.

المياحي، جعفر عبد الكاظم (2011): القياس النفسي والتقويم التربوي، ط1، دار كنوز المعرفة، عمان الاردن.

المنيزل، عبد الله فلاح، وعدنان يوسف العتوم (2010): مناهج البحث في العلوم التربوية والنفسية، دار اثراء للنشر، عمان الاردن.

ملحم، سامي محمد (2002): القياس والتقويم في التربية وعلم النفس، ط2، دار المسيرة، عمان الاردن.

الكبيسي، ربيع (2008): الاختبارات المدرسية (اسس بناء وتحليل اسئلتها)، ط1، مكتبة المجتمع العربي، عمان الاردن.

زوين، سها حمدي محمد (2017): فاعلية الصف المقلوب بمنصة (ايزي كلاس) في تدريس الدراسات الاجماعية على تنمية بعض مهارات البحث الجغرافي لدى تلاميذ المرحلة الاعدادية، جامعة الازهر، مجلة كلية التربية، العدد 174.

المصادر الاجنبية

Oxford (1998). Advanced Learner’s Dictionary of Current English, Fifth Edition, by Crowther Oxford University Press.

Prensky, M. (2005). ‘Listen to the natives. Educational leadership’, 63(4). Available at: http://www.marcprensky.com.

Jawad, A. T and Abboodi, C. h. (2018). Use Easyclass Platform In Higher Education: University of Diyala College of Basic Education Case. International Journal of Computer Engineering & Technology, 9(3), pp. 47–57. http://www.iaeme.com/ijcet/issues.asp.

Chelghoum, A. (2017). Promoting Students’ Self-Regulated Learning Through Digital Platforms: New Horizon in Educational Psychology. American Journal of Applied Psychology, 125

Bloom, B. S. Hastinge, JT. And Madaus, GF. (1971). Handbook of formative and summative evalnative of student learning.

Brown, G. (1981): Measuring classroom achievement, Holt Rinehart and Winston. New York.

Umar, I. N., and Yusoff, M. T. M. (2014). ‘A study on Malaysian Teachers’ Level of ICT Skills and Practices, and its Impact on Teaching and Learning’. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 979-984. Science Direct. [Online]. Available at: http:// http://www.sciencedirect.com.

Hinostroza, J. E., Labbé, C., Brun, MComputers &.’Activities in Chilean classrooms: Is ICT making a difference? Computers & Education, 57(1), pp 1358-1367. [Online] .Science Direct Available at: http://www.sciencedirect.com.

Zain, M.Z., Atan, H. and Idrus, R.M. (2004). ‘The impact of information and communication technology (ICT) on the management practices of Malaysian Smart Schools’. International journal of educational development, 24(2), pp.201-211. Science Direct. [Online]. Available at: http://www.sciencedirect.com.

Titthasiri, W. (2013). A comparison of E-Learning and Traditional learning: Experimental Approach; Proceedings are available @ IISRC - International Journal of Information Technology & Computer Science (IJITCS) (http://www.ijitcs.com. Volume: 12 Issue: 3 pp. 67.

Downloads

Published

2023-09-15

Issue

Section

Educational and psychological sciences

How to Cite

Kadhim, A. (2023). The impact of using EasyClass platform on secondary schools students’ achievement in geography. Al-Adab Journal, 1(146), 389-404. https://doi.org/10.31973/aj.v1i146.3772

Publication Dates

Similar Articles

31-40 of 739

You may also start an advanced similarity search for this article.