الشباب ومشكلة وقت الفراغ – بحث ميداني في مدينة بغداد منطقتي الكرخ والرصافة أنموذجاً
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v1i118.352Abstract
The goal of research is to identify how to investment leisure time among young people , and to identify the most important reasons young people feeling free time , search find studied your free time when young people the youth male of humanitarian and scientific college students totaling (100) students distributors scientific and humanitarian college . The importance of the subject free time it touches an important segment within the social organization have a responsibility to carry pressure in the future it is at same time a key goal of sustainable development . where there is a correct way her results with positive returns, but if the basic elements did not have thy will reflect on their social performance .search come up a problem through leisure time on youth as it known to be divided into two parts time work or study time and work time . and lack of interest by the it would kill the spirit of creativity among young people it does not allow for the mental and physical abilities to emerge .The importance of research come through the study of the main category within the social organization of a youth through which can identify strengths and weaknesses in the social structure .from here the idea of attention appeared leisure as posing a risk to young people especially in the absence of the means of social control and poor oversight with a family with a bad companionship and young people affected by the cultures contained . While the goal of research for the detection of
Downloads
References
2- أسجق أحمد فرحان ، الشباب والتحديات الثقافية ( الوقاية والعلاج ) ، عمان – الأردن ، ط1 ، دار الفرقان ، ص 12.
3- دلال ملحس استيتة وعمر موسى سرحان ، المشكلات الاجتماعية ، دار وائل للنشر ، ط1 ، 2012 ، ص 282.
4- المسح الوطني للفتوة والشباب ، التقرير التحليلي ، نحو استراتيجة وطنية لشباب العراق ، صندوق الأمم المتحدة للسكان ، ص23.
5- هناء خضر جلاب ، مشكلات الطالبات العربيات في الجامعات ، مركز البحوث التربوية والنفسية ، جامعة بغداد ، 1996، ص23 .
6- خولة عبد الوهاب القيسي ، مشكلات طالبات المرحلة الأولى في الجامعة ، مركز البحوث التربوية والنفسية ، جامعة بغداد ، 1992.
7- دلال ملحس وعمر موسى ، مصدر سابق ، ص 147 .
8- نقلا عن الأستراتيجية الوطنية للشباب ودورها في بناء الياسة الوطنية ، بغداد ، حزيران 2014، ص 274- 275.
9- احمد محمد موسى ، الشباب بين التهميش والتشخيص ( رؤية انسانية ) ، مكتبة العصر ، ط1 ، 2009، ص 49 .
10- احمد محمد موسى ، مصدر سابق ، ص 50 .
11- مصطفى حجازي ، الشباب الخليجي والمستقبل – دراسة تحليلية نفسية اجتماعية ، ط1 ، المركز الثقافي العربي ، بيروت ، 2008 ، 122.
12- عبير أمين ، تزييف وعي الشباب بين العولمة والدعاة الجدد ، تقديم : الدكتور – عبد الباسط عبد المعطي ،الهيئة المصرية العامة للكتاب ، القاهرة ، ط1، 2006 ، ص 129 .
13- نوري سعدون عبد الله ، مصدر سابق ، ص 108ز
14- دلال ملحس استيتة وعمر موسى سرحان، مصدر سابق ، ص 52- 53.
15- الأعلان العالمي لحقوق الأنسان ، الأمم المتحدة أدارة شؤون الأعلام .
16- كامل عمران ، دراسة بعنوان ( وقت الفراغ من منظور علم الأجتماع ، 1996، ص47.
17- خلدون الحكيم ، سيكولوجية الأدراك ، وزارة التعليم العالي – دمشق ، 1982، ص 11.
18- دلال ملحس استيتة وعمر موسى سرحان ، مصدر سابق ، ص 285- 286.
19- محي الدين صابر ، قضايا الحضارة والتنمية والشباب ، المجلة العربية للثقافة ، العدد التاسع ، سبتمبر ، 1985، ص 9.
20- سيد محمد بدوي ، مشكلة وقت الفراغ ، مجلة التربية ، العدد (68 ) ، ص 71 .
21- محمد بن أبي بكر بن قيم الجوزية ، طريق الهجرتين وباب السعادتين ، ص49.
22- أحسان محمد الحسن ، النظريات الأجتماعية المتقدمة ، دار وائل للنشر والتوزيع ، ط1، 2005، ص 189.
23- عبد الباسط محمد حسن ، أصول البحث العلمي والاجتماعي ، ط1 ، مكتية وهبة ، القاهرة ، ،1977 ، ص 130.
24- محمد علي محمد ، علم الاجتماع المنهج العلمي ( دراسة طرائق البحث واساليبه ) ، الإسكندرية ، دار المعرفة الجامعية ، ط3، 1988، ص386.
25- ناهدة عبد الكريم ، مقدمة في تصميم البحوث الأجتماعية ، بغداد ، مطبعة المعارف ، 1981، ص 38.
26- موفق الحمداني وآخرون ، مناهج البحث العلمي : أساليب البحث العلمي ، ط1 ، مؤسسة الوراق للنشر والتوزيع ، عمان 2006 ، ص 59-60 .
27- معن خليل عمر ، الموضوع والتحليل في البحث الأجتماعي ، بيروت ، دار الافاق ، 1983 ، ص118.
28- Szalan , sandar , theuse of time in socialist society , p. 4 .
29- ibid , p. 29
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.