الفرد العربي من حضور الذات الى فعل الانتحار التكوين - المسار - الغاية

Authors

  • طالب محمد كريم استاذ فلسفة التاريخ في قسم الفلسفة  كلية الآداب/الجامعة المستنصرية

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v1i127.190

Keywords:

الانتحار – الاصولية – السلفية

Abstract

By reading the history of the development of ideas and theories in the Arab-Islamic arena, we automatically discover that these projects were tantamount to reacting to the dark history of the Arab society under colonialism and occupation, which destroyed the social and cultural structure, Who walked with injustice and ignorance. The era of Arab prosperity has left a great impact on the Arab and Islamic memory, and the human psychology, which has made the educated and educated elite feel very sad and sad in measuring the frustrating and miserable present with the ancient past. There are two types of non-social causes that can be attributed primarily to the rate of suicide: the organic-psychological state and the nature of the physical medium. The most important direct factors that led to a change in the course of radical movements and a change in the method of claiming rights are: the factor of continuous occupation, the secular Ataturk state, the end of the Ottoman Empire, the succession of Muslims and the occupation of Israel in 1948, as Israel is the first country in the region to acquire an independent nuclear and missile capability. The radical map and its link began after the end of Russia's occupation of Afghanistan. The Mujahideen directed their efforts to three countries: Bosnia, Egypt and Algeria. Where they failed in Bosnia to Islamize the conflict over the meaning of civil war, and in Algeria, they won the guerrilla war technica war, but the atrocities in this country isolated them from the social circles supporting them.

The causes and motives of the composition can be reduced to: elites affected by general principles such as the Renaissance factor and the Islamic state, in the big slogan (Islam is the solution, Islam is a religion and a state). And the mass bases that were secondary factors helped to manufacture the radical body such as the economic factor of poverty and the absence of social justice in the distribution of wealth. Ending the political and sectarian conflict, which is always the cause of societies and citizens, is conditional on ending the causes of radical policies, creating a safe environment (food security and prevention), increasing poverty, promoting democratic behavior and respect for human rights and the culture of peaceful coexistence. The central statements that differentiate and distinguish and work on a hierarchical description of the degree of citizens (religious, sectarian, national, partisan, ideological). The distribution of wealth and the application of the principle of social justice and equality of opportunity, and giving according to the act of the individual and his adherence to the principles of laws and fair legislation, are able to end or reduce the chances of suicide bombings and counter-violence. And reduce the public space that supports these extremist theories.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • طالب محمد كريم, استاذ فلسفة التاريخ في قسم الفلسفة  كلية الآداب/الجامعة المستنصرية

    م. د. طالب محمد كريم

    استاذ فلسفة التاريخ في قسم الفلسفة

     كلية الآداب/الجامعة المستنصرية

    [email protected]

References

1. اميل دوركايم، الانتحار، ترجمة: حسن عودة، منشورات الهيئة العامة السورية للكتاب، دمشق، 2011.
2. البرت حوراني، الفكر العربي في عصر النهضة 1798 – 1939، دار النهار للنشر ، بيروت، بلا ت.
3. المختار بنعبدلاوي، الاسلام المعاصر قراءة في خطابات التأصيل- مقاربات منهجية، ط1، دمشق، 1998.
4. ابن منظور، لسان العرب، دار احياء التراث العربي، بيروت، ط2،ج9، بلا ت.
5. احمد عبد الرزاق الدويش، فتاوى اللجنة الدائمة للبحوث العلمية والافتاء، ج2، السعودية، بلا ت.
6. المؤسسة العربية للدراسات والنشر، بيروت، ط1، 1997.
7. السلفية حدودها وتحولاتها، مجلة عالم الفكر، مجلد26، العددان الثالث والرابع، 1988.
8. تزفيتان تودوروف، الخوف من البرابرة – ما وراء صدام الحضارات، ترجمة: جان ماجد جبور، ابو ظبي، ط1، 2009.
9. جيل كيبل، جهاد...انتشار وانحسار الاسلام السياسي، قراءة: احمد حسني، من كتاب خلاصات – اهم ما كتب عن الجماعات الاسلامية، مركز المسبار للدراسات والبحوث ، مجموعة مؤلفين ، ط1، الامارات، 2011.
10. جان بول ويليم، الاديان في علم الاجتماع، ترجمة: بسمة علي بدران، المؤسسة الجامعية للدراسات والنشر والتوزيع، ط1، بيروت، 2001.
11- حامد خليل، ازمة العقل العربي، ط1، دمشق، 1993.
12- حميد بوزارسلان، قراءة في تاريخ العنف في الشرق الاوسط، ترجمة: هدى مقنص، ط1، بيروت، 2015.
13- روبرت غرين، 33 استراتيجية للحرب، ترجمة: سامر ابو هواش، ط1، المملكة العربية السعودية، 2009.
14- رضا خراساني، العلمانية في الفكر العربي، من كتاب الحضارة والحداثة في الفكر العربي المعاصر، مجموعة مؤلفين، ترجمة: حسين صافي، ط1، بيروت، 2014.
15- زيجمونت باومان، الحياة السائلة، ترجمة: حجاج ابو جبر، تقديم: هبة رؤف عزت، الشبكة العربية للأبحاث، ط1، بيروت، 2016.
16- صادق عبد علي الركابي، الانتحار الجماعي – اكبر عمليات الانتحار في التاريخ، مكتبة مدبولي، ط1، 2014.
11. 17-عبد علي سفيح، محاضرة القاها في مؤسسة الابداع الفكري، فلسفة التعليم في فرنسا، بغداد – عرصات الهندية، من يوم الجمعة الموافق 16/2/2018، س السادسة والنصف مساءً.
17- عوديد يانون، استراتيجية اسرائيل في الثمانينات، مجموعة مؤلفين، التابوت النووي والنظام الاقليمي الجديد في الشرق الاوسط، اعداد وترجمة: مها البسطامي، ط1، دار قرطبة، 1992.
18- فؤاد زكريا، الصحوة الاسلامية في ميزان العقل، دار الفكر المعاصر، ط2، القاهرة، 1987.
19- محمد اركون، من الاجتهاد الى نقد العقل الاسلامي، ترجمة: هاشم صالح، دار الساقي، بيروت، ط1، 1991.
20- محمد قدري سعيد، سبل انتشار اسلحة الدمار الشامل واحتوائها، من كتاب العولمة في القرن الحادي والعشرين – ما مدى ترابطية العالم، ط1، الامارات العربية المتحدة، 2009.
21- محمد ابو رمان – حسن ابو هنية، الحل الاسلامي – الاسلاميون والدولة ورهانات الديمقراطية والامن في الاردن، مركز الدراسات الاستراتيجية الجامعة الاردنية، الاردن، 2012.
22- محمد عابد الجابري، الخطاب العربي المعاصر – دراسة تحليلية نقدية، مركز دراسات الوحدة العربية، ط5، بيروت.
23- ناصيف نصار، الذات والحضور – بحث في مبادئ الوجود التاريخي، دار الطليعة، ط1، بيروت، 2008.

Published

2018-12-04

Issue

Section

Other studies

How to Cite

محمد كريم ط. (2018). الفرد العربي من حضور الذات الى فعل الانتحار التكوين - المسار - الغاية. Al-Adab Journal, 1(127), 492-508. https://doi.org/10.31973/aj.v1i127.190

Publication Dates