التنمية المهنية لمعلمي التربية الفنية في ضوء مؤشرات التنمية المستدامة

Authors

  • سهاد جواد ألساكني Education Teacher))

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v1i127.185

Keywords:

(Development - Sustainable Development - Art Education Teacher

Abstract

In recent years, new areas of knowledge have opened up, calling for a need Is growing in an attempt to remove obstacles to the preparation and growth of a professional art education teacher ,And assist him in the task of teaching through the adoption of the developmental thinking towards the direction of sustainable development In accordance with the requirements of the times, Accordingly, the researcher started towards establishing solutions to the problem addressed by the current research, Through the identification of indicators of sustainable development after the disclosure of the professional level of teachers of art education in the primary stage, , And this requires research and investigation in the literary chapter addressed by the current research, The topics of professional development of the teacher of art education as well as the methods of their interaction with sustainable development trends were presented and discussed And reflecting the characteristics of the teacher in the field of art education and educational positions, , So the current research community included all teachers of art education from the primary schools of the directorates of public education in the province of Baghdad for the academic year 2016-2017, , Until the sample was selected, which amounted to (58) teachers and teachers of art education in the morning study, A note form was designed according to the dimensions of sustainable development and a set of educational evidence as tools for the current research. The researcher then verified its validity (85%) and its consistency with the agreement coefficient (88,39) , And the application of research tools to identify the impact of indicators of sustainable development on the possibility of creating professional growth of the teacher, and this resulted in the recording of a set of results, the most prominent of which is the possibility of activating the trend of sustainable development in educational situations, , As well as the disclosure of some aspects of the strength and failure within these attitudes, social, environmental and economic, which are practiced by teachers of art education, so the researcher recommended and suggested some treatments and approaches that can achieve sustainable development of the teacher of art education in educational situations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • سهاد جواد ألساكني, Education Teacher))

    Education Teacher))

    Email : : [email protected]

References

1- إبراهيم ، محمد.منظومة تكوين المعلم في ضوء معايير الجودة الشاملة . دار الفكر للطباعة والنشر، عمان، الأردن، 2003م.
2- أبو حسب الله، علي سعيد .النمو المهني لمعلمي المدارس الحكومية بقطاع غزة ودور مدير المدرسة في تطويره من وجهة نظرهم. رسالة ماجستير ،الجامعة الإسلامية ، غزة، 2000م.
3- إطار العمل الاسترشادي للتربية من أجل التنمية المستدامة في المنطقة العربية. http://www.unesco.org/education/desd(2003).
4- ابو زينة، فريد كامل.أساسيات القياس والتقويم في التربية . ط2 ، مكتبة الفلاح ، الكويت ، 1998م.
5- برمات ، جانيت وآخرون . الإطار العام لسياسة التنمية المهنية المستدامة للمعلمين في وزارة التربية والتعليم . منشورات مشروع تطوير الكفاءة المؤسسية لإدارة الخدمات التربوية ، الأردن، 2012م.
6- التقرير الختامي للمؤتمر العالمي المعني بتوفير التعليم للجميع - تلبية الحاجات التعليمية الأساسية، تايلند من (5-9) آذار، نيويورك ( 1999).
7- الحيلة ، محمد محمود. التربية الفنية وأساليب تدريسها .ط2 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان ، 2011م.
8- الحسن، إحسان محمد. التنمية الاجتماعية المستدامة – ماهيتها – وآفاقها – ومشكلاتها، مجلة العلوم الاجتماعية، العدد (34)، الجامعة المستنصرية، 2002م.
9- حسين، إخلاص علي وبلقيس عبد الحسين . التربية من أجل التنمية المستدامة. وقائع المؤتمر العلمي الرابع، كلية التربية الأساسية، جامعة ديالى، العراق،2011م.
10- جامعة الدول العربية مجلس الوزراء العرب. التربية من اجل التنمية المستدامة . جامعة الدول العربية، مجلس الوزراء العرب المسئولين عن شؤون البيئة ، مطبعة جامعة الدول العربية ،2009م.
11- درويش ، إبراهيم السيد. مهارات التدريس – تطبيقاتها في التربية الفنية. مصر ، دار المعارف .1995م.
12- الديب ،إبراهيم . التطوير المهني في المؤسسات التعليمة الحديثة . مؤسسة أم القرى للترجمة والتوزيع ، ط1 ، المملكة العربية السعودية، 2007م.
13- ألرياشي، سليمان محمد . دراسات في التنمية العربية الواقع والآفاق. مركز دراسات الوحدة العربية، بيروت، لبنان، 1990م.
14- الزهراني ، علي بن يحي.دراسات في طرائق تدريس التربية الفنية .دار المسافر للنشر والتوزيع، جدة ، 1996م.
15- السروجي، طلعت مصطفى.التنمية الاجتماعية من الحداثة إلى العولمة، المكتب الجامعي الحديث، 2009م.
16- عدس، عبد الرحمن .إعداد عضو التدريس في الجامعات العربية. وثيقة مقدمة للمؤتمر الثالث للوزراء المسئولين عن التعليم العالي والبحث العلمي في الوطن العربي ، بغداد 22-25اكتوبر 1985.
17- علي ، اشرف. دور البحث العلمي والدراسات العليا في الجامعات الفلسطينية في تحقيق التنمية المستدامة . رسالة ماجستير ، كلية التجارة ، الجامعة الإسلامية، غزة ، 2013م.
18- العياصرة ، احمد واخرون . مشروع تطوير الكفاءة المؤسسية لإدارة الخدمات التربوية- الإطار العام لسياسة التنمية المهنية المستدامة للمعلمين ، الأردن، بحث منشور على شبكة الانترنيت ، 2012م.
19- الغامدي ، احمد عبد الرحمن .التربية الفنية -مفهومها-اهدافها مناهجها وطرائق تدريسها .د.ن، المملكة العربية السعودية ، 1997م.)
17 كاظم، عبد الرحمن إسماعيل.التدريب أثناء الخدمة - مفهومه وأهدافه وأهميته للعاملين في التعليم وزارة التربية. بغداد، مطبعة وزارة التربية، 1985م.
20- الملاح، منتهى. درجة تحقيق معايير إدارة الجودة الشاملة في الجامعات الفلسطينية في محافظات الضفة الغربية كما يراها أعضاء هيئة التدريس. رسالة ماجستير، كلية الدراسات العليا، جامعة النجاح، فلسطين، 2005م.
21- المهنا، عبد الله، عبد الله الحداد .الأساليب الحديثة في تدريس مادة التربية الفنية، ط1، الرياض، 2000م.
22- مجمع اللغة العربية ، المعجم الوسيط ، ط4 ، مكتبة الشروق الدولية ، القاهرة ، 2004م.
23- المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم. البيئة والتنمية والحياة , العدد (24) تونس، 1993م..
24- المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم(2000): توصيات المؤتمر الفكري الثاني لوزراء التربية العرب، دمشق.
25- النابة ، نجاة عبد الله . واقع عملية اتخاذ القرار الإداري على مستوى المدرسة بدولة الإمارات العربية المتحدة 0 مجلة رسالة الخليج العربي ، العدد(49)،القاهرة،1994م.
26- نصر ، نجم الدين. التنمية المهنية المستدامة للمعلمين أثناء الخدمة في مواجهة تحديات العولمة ، مجلة كلية التربية، العدد( 46) ، جمهورية مصر العربية، 2004م.
27- ألنوري، أبو بكر علي . لا تنمية مستدامة بدون تربية مستدامة. بحث مقدم إلى منظمة الأسكو، المنظمة الإسلامية للتربية والثقافة والعلوم، 2010م.
28- اليونسكو (2011). مؤتمر التربية من أجل التنمية المستدامة. عمان. www.main_omandaily.com.2011.
29- يحيى ، محمد مصطفى .تدريب العاملين في التعليم أثناء الخدمة، ساعدت نقابة المعلمين العراقية على نشره ، مطبعة الاعظمي ، بغداد ، 1992م.
30- يعقوب ، سارة فيصل وآخرون .دور معلم التربية الفنية في تدريس الحرف اليدوية .منشورات جامعة السودان ، السودان ، 2015 م.
1- Brighous , T., and Wood,D.,"How to Improve Teacher Training " ,New York, WINSLOT Hill,1991.
2- Flower , N., Mertens , S ., and Mulh all ,p: "Four important lessons about teacher professional development middle school".Journal .May, 2002.
3- Jutvik Gitte & liepianInese. "Education for change : handbook for teaching and learning sustainable development center for sustainable development". Baltic university,2008.
4- Mckeown Rosalyn ".Education for sustainable Devlopmenttoolk", paris, unesco,2002.

Published

2018-12-03

Issue

Section

Other studies

How to Cite

جواد ألساكني س. (2018). التنمية المهنية لمعلمي التربية الفنية في ضوء مؤشرات التنمية المستدامة. Al-Adab Journal, 1(127), 350-389. https://doi.org/10.31973/aj.v1i127.185

Publication Dates

Similar Articles

11-20 of 949

You may also start an advanced similarity search for this article.