Annotation on manuscript and their importance in writing and understanding history, Al Faragh, Al samaa

Al Ejazah and AlMunawala annotations as examples

Authors

  • Saleh Muhammad Zeki Mahmood Al–Leheabi, PHD Department of History and Islamic Civilization - College of Arts, Humanities, and Social Sciences- University of Sharjah https://orcid.org/0000-0002-2560-6231

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v1i141.1799

Keywords:

annotations, manuscripts, history, copying

Abstract

This research focuses on studying the annotations on the manuscripts, to show their value and how useful they are, considering them as important source of information when studying history and in finding lots of details that might not be available in the conventional resources on which the studies usually depend on. Also these annotations can be in different types and forms, like authorization by the author to someone to teach or use the manuscript (Ejazat), annotations to mark the end of writing (Hard Al Maten), endowment annotations (Waqf), ownership annotations (Tamaluk), hearing annotations (Al Samaa) to show that a person attended a reading of the full manuscript, or handing annotations (AlMunawala) to show a person was handed out the manuscript for use, and other types of annotations that possess huge importance and meanings in re-writing and understanding history.

One of the prominent benefits of these annotations is knowing the scientific, cultural and intellectual position of an era, how did the scholars affect the sciences and the life of the public, it also contributes to the knowledge of the names and biographies, dates and details of occasions. The information in the annotations also helped with realizing missing information from some resources, finding the true writers of some other resources and many other historical advantages.

Downloads

Download data is not yet available.

References

- الأنباري، أبوبكر محمد بن القاسم بن بشار، (-). إيضاح الوقف والابتداء في كتاب الله عز وجل، مخطوطة بمكتبة الفاضل أحمد التركية، إسطنبول بالرقم 11.

- ابن الأثير، مجد الدين أبو السعادات المبارك بن محمد، (2005). النهاية في غريب الحديث والأثر، تحقيق: طاهر أحمد الزاوي ومحمود محمد الطناحي، ط1. قم، انتشارات دار التفسير.

- المؤلف نفسه، (1970). جامع الأصول في أحاديث الرسول، تحقيق: عبد القادر الأرنؤؤط، ط1. مكتبة الحلواني.

- البخاري، محمد بن إسماعيل، (2002). صحيح البخاري، ط1. دمشق، دار ابن كثير.

- بنبين، أحمد شوقي، (2005). معجم مصطلحات المخطوط العربي: قاموس كوديكولوجي، ط3. الرباط، الخزانة الحسنية.

- المؤلف نفسه، (2004). دراسات في علم المخطوطات والبحث الببلوجرافي، ط2. مراكش، المطبعة والوراقة الوطنية.

- الترمذي، محمد بن سورة، (-). الشمائل المحمدية، مخطوطة محفوظة في خزانة الشيخ عبد الكريم البلبالي ببني تامر، بلا ترقيم وتصنيف.

- جهداني، عبد الواحد، (2006). قيد الختام أو قيد الفراغ: محاولة لدراسة المصطلح على ضوء علم المخطوطات، مجلة كلية العلوم الإنسانية، جامعة ابن زهر، أكادير، المغرب، المجلد 20، العدد 12.

- الجوهري، إسماعيل بن حماد، (1979). الصحاح: تاج اللغة وصحاح العربية، تحقيق: أحمد عبد الغفور عطار، ط2. بيروت، دار العلم للملايين.

- الحلوجي، عبد الستار، (2004). نحو علم مخطوطات عربي ، بلا.ط، القاهرة، دار القاهرة للنشر.

- الخرائطي، أبوبكر محمد بن جعفر، (-). اعتلال القلوب، مخطوطة محفوظة في دار الكتب المصرية بالقاهرة، بالرقم 445 أدب.

- الخطيب البغدادي، أبو بكر أحمد بن علي، (-). الكفاية في علم الرواية، تحقيق: أبو عبدالله السورقي، إبراهيم حمدي المدني، ط1. المدينة المنورة، المكتبة العلمية.

- ديروش، فرانسوا، (2016). الكتاب العربي المخطوط: مقدمات تاريخية، ترجمة: مراد تدغوت، مراجعة وتقديم: فيصل الحفيان، ط1. القاهرة، معهد المخطوطات.

- المؤلف نفسه، (2005). المدخل إلى علم الكتاب المخطوط بالحرف العربي، نقله إلى العربية وقدم له: أيمن فؤاد سيد، بلا.ط. لندن، مؤسسة الفرقان للتراث الإسلامي.

- زايد نشتيكر، تيلمان، (2020). إجازات السماع في المخطوطات العربية: النوع ودراسة الحالة، نقله إلى العربية وقدم له: أحمد عبد الباسط، مقال منشور في مجلة معهد المخطوطات العربية بالقاهرة، الجزء الأول، رمضان 1441هـ/مايو2020.

- الزمخشري، أبو القاسم محمود، (1998). أساس البلاغة، تحقيق: محمد باسل عيون السود، ط1. بيروت، دار الكتب العلمية.

- السجستاني، أبوبكر محمد بن عُزير، (-). نزهة القلوب في تفسير غريب القرآن العزيز، مخطوطة محفوظة بمكتبة الفاضل أحمد التركية، إسطنبول، بالرقم 207.

- السجلماسي، أحمد بن أبي محلي، (-). القسطاس المستقيم في معرفة الصحيح من السقيم، مخطوطة محفوظة في خزانة محجوبي بأولاد ونقال، بلا ترقيم وتصنيف.

- السخاوي، شمس الدين، (1969). فتح المغيث شرح ألفية الحديث للعراقي، ضبط وتحقيق: عبد الرحمن محمد عثمان، ط2. المدينة المنورة، المكتبة السلفية.

- المؤلف نفسه، (1983). الغاية في شرح الهداية في علم الرواية لابن الجزري، تحقيق: محمد سيدي محمد الأمين، رسالة ماجستير مقدمة إلى كلية الشريعة والدراسات الإسلامية، جامعة أم القرى.

- سيد، أيمن فؤاد، (1997). الكتاب العربي المخطوط وعلم المخطوطات، ط1. القاهرة، الدار المصرية اللبنانية.

- ضيف، شوقي، (1992). البحث الأدبي: طبيعته، مناهجه، أصوله، مصادره، ط7. القاهرة، دار المعارف.

- الطرابلسي، علي بن عبد الصادق، (-). إرشاد المريدين لفهم معاني المرشد المعين، مخطوطة محفوظة في خزانة الشيخ عبد الكريم البلبالي ببني تامر، بلا ترقيم وتصنيف.

- الطوبي، مصطفى، (2000). مقالات في علم المخطوطات، بلا.ط، دار القلم.

- المؤلف نفسه، (2012). مفهوم النساخة في علم المخطوطات، مقال ضمن كتاب دليل جائزة الحسن الثاني للمخطوطات، الدورة 36، المغرب، وزارة الثقافة، 2012.

- عبد الباسط، أحمد (2020) نوادر الخوارج، إجازة مناولة (2)، www.academia.edu ، الدخول بتاريخ 10 سبتمبر 2021.

- المؤلف نفسه، (2020). نوادر الخوارج، إجازة أبي طاهر هاشم بن أحمد الحلبي (ت 577هـ) لولده عبد الرحمن، www.academia.edu، الدخول بتاريخ 10 سبتمبر 2021.

- عبد الحميد، أحمد جمعة، (2014). توظيف خوارج النص في الدراسات الفيلولوجية، تحقيقات أيمن فؤاد سيد أنموذجاً، ط1. مصر، معهد المخطوطات العربية .

- ابن عبد الظاهر، محي الدين أبو الفضل عبد الله، (1996). الروضة البهية في خطط المعزية القاهرة، تحقيق: أيمن فؤاد سيد، ط1. بيروت، أوراق شرقية للطباعة والنشر والتوزيع.

- العراقي، زين الدين عبد الرحيم، (2007م). التبصرة والتذكرة في علوم الحديث (ألفية العراقي)، تحقيق: العربي الفرياطي، ط2. الرياض، دار المنهاج.

- عمر، أحمد مختار، (2008). معجم اللغة العربية المعاصرة، ط1. القاهرة، عالم الكتب.

- العيد، حاج قويدر، (2018). بيانات وقيود التوثيق في المخطوط العربي، مخطوطات خزائن توات أنموذجاً، أطروحة دكتوراه مقدمة لجامعة وهران -1- أحمد بن بلة، الجزائر.

- ابن فارس، أحمد بن فارس بن زكريا، (1979). معجم مقاييس اللغة، تحقيق: عبد السلام محمد هارون، بلا.ط. بيروت، دار الفكر.

- لومير، جاك، (2006). مدخل إلى علم المخطوط، ترجمة: مصطفى الطوبي، ط1. المغرب، مراكش.

- المرادي، بدر الدين حسن المصري، (-) توضيح المقاصد والمسالك بشرح ألفية ابن مالك، مخطوطة محفوظة في خزانة برينكان تسابيت، بلا ترقيم وتصنيف.

- المقريزي، تقي الدين أحمد بن علي، (2002). المواعظ والاعتبار في ذكر الخطط والآثار، تحقيق: أيمن فؤاد سيد، ط1. لندن، مؤسسة الفرقان للتراث الإسلامي.

- المنجد، صلاح الدين، (1955). إجازات السماع في المخطوطات القديمة، مجلة معهد المخطوطات العربية، المجلد1، الجزء2، ربيع الأول 1375هـ/نوفمبر 1955م).

- ابن موسى، عبد الرزاق بن علي، (2008). الإرشاد إلى أهمية الإسناد، ط1، الكويت، مكتبة غراس للنشر والتوزيع.

- اليحصبي، عياض بن موسى، (1970). الإلماع إلى معرفة أصول الرواية وتقييد السماع، تحقيق: السيد أحمد صقر، ط1. القاهرة، دار التراث.

- يوسف، محمد خير رمضان، (2004). الغرر على الطرر: غرر الفوائد على طرر المخطوطات والنوادر، ط1. بيروت، دار البشائر الإسلامية للطباعة والنشر والتوزيع.

Downloads

Published

2022-06-15

Issue

Section

Historiography

How to Cite

Al–Leheabi, S. M. Z. M. (2022). Annotation on manuscript and their importance in writing and understanding history, Al Faragh, Al samaa: Al Ejazah and AlMunawala annotations as examples. Al-Adab Journal, 1(141), 137-158. https://doi.org/10.31973/aj.v1i141.1799

Publication Dates

Similar Articles

51-60 of 257

You may also start an advanced similarity search for this article.