Obstacles to educational guidance as seen by educational counselors: a field study in Hama Governorate
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v0i112.1479Keywords:
/Abstract
The current research aims to identify the obstacles facing the work of supervisors in the Syrian Arab Republic as seen by Mentors educators.
To achieve this goal , the researcher built a questionnaire consisted of ( 63 ) items distributed among five areas: the constraints of professional , technical , economic constraints and financial constraints, educational and administrative obstacles , institutional obstacles personalsocial , and after checking the veracity of the questionnaire and the expense of stability and sincerity was applied to a random sample supervisors of workers in the province of Hama amounted to (66) is directed and targeted educational , has been relying on the descriptive analytical approach in dealing with the subject of current research .
Where results have shown that the constraints of work supervisors in the province of Hama fall under the five key areas in order of importance as follows : economic constraints and financial , administrative obstacles , institutional , professional and technical obstacles , obstacles educational , personal and social obstacles .
The research found a set of sussgestions in order to try to repair and improve the status of educational guidance, the first stage of basic education because the success of educational guidance means the success of the educational process as a whole.
Downloads
References
2- البابطين ، عبد العزيز عبد الوهاب ( 2004) : اتجاهات حديثة في الإشراف التربوي ، جامعة الملك سعود ،كلية التربية ، المملكة العربية السعودية .
3- الجبالي وآخرون ، أحمد عبد الله وآخرون ( 2012) : " الإشراف التربوي بين الواقع والمأمول" ، جامعة الملك سعود ، دورة المشرفين التربويين ، كلية التربية ، المملكة العربية السعودية .
4- الخزاعلة ، محمد سلمان ( 2010 ) : النظام التربوي بين وزارتي التربية والتعليم و التعليم العالي ، مكتبة المجتمع العربي ، عمان - الأردن .
5- السعود ، راتب ( 2002) : الإشراف التربوي اتجاهات حديثة ، مركز طارق ، عمان ، الأردن.
6- الشقيرات ، محمود طافش (2004) : الإبداع في الإشراف التربوي والإدارة المدرسية ، دار الفرقان للنشر والتوزيع ، جامعة الملك سعود ، المملكة العربية السعودية .
7- العاجز وحلس ، فؤاد علي وداود درويش ( 2009) : دليل المشرف التربوي لتحسين عمليتي التعليم والتعلم ، الجامعة الإسلامية ، غزة .
8- العمري ، علي ابراهيم ( 2009 ) : الصعوبات التي تواجه المشرف التربوي عند تطبيقه للورش التعليمية ، رسالة ماجستير ( غير منشورة ) ، جامعة أم القرى ، المملكة العربية السعودية.9- الغامدي ، محمد ( 2010) : " أهمية ومعوقات الإشراف التربوي الإلكتروني باستخدام نظم التعليم الإلكتروني لدى المشرفين التربويين والمعلمين في تحقيق بعض المهام الإشرافية " ، كلية التربية ، جامعة أم القرى ، المملكة العربية السعودية .
10- القداح والخرابشة ، محمد وعمر ( 2011) : " دور الإشراف التربوي في توجيه عمليات التعلم نحو اقتصاد المعرفة في المدارس الأردنية " ، مجلة العلوم التربوية والنفسية ، المجلد ( 12) ، العدد (1) ، 207-228
11- حسين وعوض الله، سلامة العظيم وعوض سليمان ( 2006) : اتجاهات حديثة في الإشراف التربوي ، دار الوفاء لدنيا الطباعة والنشر ، الإسكندرية .
12- حمدان ، محمد الفتاح (2004) : " مشكلات الإشراف التربوي لدى الطلاب المعلمين في جامعة الأقصى بغزة " ، بحث مقدم إلى المؤتمر التربوي الأول " التربية في فلسطين وتغيرات العصر " المنعقد بكلية التربية في الجامعة الإسلامية في الفترة من 23-24/ 11/ 2004م .
13- خالد ، نزيه ( 2006) : الجودة في الإدارة التربوية والمدرسية والإشراف التربوي ، دار أسامة للنشر والتوزيع ، عمان ، الأردن .
14- عطوي ، جودت عزت (2001) : الإدارة التعليمية والإشراف التربوي: أصولها وتطبيقاتها ، الدار العلمية الدولية ودار الثقافة ، الأردن .
15- غداد ، ميادة ( 2011 ) : معوقات فاعلية الإشراف التربوي على التعليم الابتدائي في الجزائر ضمن الاتجاهات الإشرافية المعاصرة ، رسالة ماجستير ( غير منشورة ) ، جامعة منتوري قسنطينة ، الجمهورية الجزائرية الديمقراطية الشعبية .
16- مدانات وكمال ، أوجيني وبرزة ( 2002) : الإشراف التربوي لتعليم أفضل ، دار مجدلاوي ، عمان - الأردن .
17- مرتضى ، سلوى ( 2009) : التوجيه التربوي في رياض الأطفال ، منشورات جامعة دمشق ، الطبعة الثالثة ، كلية التربية ، جامعة دمشق ، الجمهورية العربية السورية .
18- معهد التربية ( 1996) : المشرف التربوي والعملية الإشرافية ، الإنروا ، اليونسكو، SS125Revgo .
المراجع الأجنبية
1- Agic .et al , Hariz .et al ( 2004) : The new school supervision ( white book ), Pedagogical In statute Tuzle , Austria . 2- Awuah, peter baffour ( 2011) : supervision of instruction in public primary schools in Ghana- teachers, and headteachers, perspectives, letter of doctor , Murdoch university , Ghana ., Austria .3- Farley ,Gregory Charles ( 2010): adissertation submitted to the school of graduate studies and research in partial fulfillment of the reguirements for the degree doctor of education ,Indiana university of PennsyLvania.
4- Obiweluozor ,Momoh, and Ogbonnay , Nkechi ,Nkechi ,Umemetu and N.O ( 2013) : Supervision effective primary education in Nigeria strategies for improvement ,Vol.4,No. 4,university of Nigeria ,Nigeria.
5- Okendu,JohnNyem(2012) : planned instructional supervision ,abivariateout come of instructional leader ship and curriculum planning ,research on humanities and sociaL sciences ,volume2,No.5 ,university of science antechnology,Riversstate,Nigeria. 6-S schulze , A C lessing ( 2003) : Lectuer s experience of postgraduate supervision in adistance education context , Journal of Sajhe/ Satho , Vol (17) , No (2) , ISSN 1011-3487
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.