Self-concept and its relationship to methods of friendly treatment among his sample of primary school students in Baghdad
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v0i112.1475Keywords:
/Abstract
/
Downloads
References
- إبراهيم، عبد الستار (1988). علم النفس الاكلينيكي مناهج التشخيص والعلاج النفسي، الرياض: دار المريخ.
- أبو الخير، عبد الكريم قاسم (1985). أساليب المعاملة الوالدية كما يدركها الأبناء وعلاقتها بالاضطرابات السلوكية. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة أم القرى، مكة المكرمة، قسم علم النفس .
- أبو حطب، فؤاد (1976). بحوث في تقنيين الاختبارات النفسية. ط1، القاهرة: مكتبة الأنجلو المصرية .
- آراجيل، ميشيل (1982). علم النفس ومشكلات الحياة اليومية. ترجمة إبراهيم عبد الستار، ط2، مكتبة مدبولي، القاهرة.
- بركات، اسيانيت علي راجح (2000) . العلاقة بين أساليب المعاملة الوالدية والاكتئاب لدى بعض المراهقين والمراهقات المراجعين لمستشفى الصحة النفسية بالطائف. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة أم القرى، مكة المكرمة ، كلية التربية، قسم علم النفس .
- بكر ، محمد الياس (1979). قياس مفهوم الذات والاغتراب لدى طلبة الجامعة، جامعة بغداد، بغداد.
- جابر ، جودت ثبي (2004). علم النفس الاجتماعي، ط1، عمان، دار الثقافة للنشر والتوزيع .
- الجسماني، عبد العلي (1994)، سيكولوجية الطفولة والمراهقة وحقائقهما الأساسي، ط1، بيروت: الدار العربية للعلوم .
- الجفاشي، علي أحمد (1988). أساليب المعاملة الوالدية وعلاقتها ببعض سمات المسايرة والمغايرة لدى الأحداث الجانحين في المملكة العربية السعودية، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة أم القرى، مكة المكرمة .
- الحفني، عبد المنعم (1992) . موسوعة الطب النفسي، ط1، القاهرة، مكتبة مدبولي .
- حمد، نادرة جميل (2004). صورة الذات وعلاقتها بالتفاعل الاجتماعي. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة بغداد، كلية الآداب .
- حوفي، كمال (1979). النمو التربوي للطفل والمراهق دروس في علم النفس الارتقائي، بيروت: دار النهضة العربية .
- دسوقي، كمال (1979). النمو التربوي للطفل والمراهق دروس في علم النفس الارتقائي. دار النهضة العربية ، بيروت .
- راجح، أحمد عزت (1985). أصول علم النفس، القاهرة، دار المعارف .
- الرفاعي، نعيم (1987). الصحة النفسية – دراسة في سيكولوجية التكيف، ط7، مكة المكرمة، مكتبة اجياد للتراث .
- سلامة ، ممدوحة محمد (1988). دراسة تعليمات ودليل استخدام استبيان القبول والرفض الوالدي رونالد B – رونر، القاهرة، الأنجلو المصرية.
- سلامة، ممدوح محمد (1987). مخاوف الأطفال وادراكهم للقبول والرفض الوالدي. مجلة علم النفس، العدد (2) ، الهيئة المصرية العامة للكتاب، القاهرة .
- السيد، فاتن عبد الفتاح (1993). مظاهر الاكتئاب لدى الفتاة الجامعية، دراسة لعلاقة مظاهر الاكتئاب ببعض متغيرات التنشئة الأسرية كما يدركها الفتيات، أطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة الزقازيق، كلية الآداب، قسم علم النفس .
- شاهين، أحمد، (2010). أسلوب المعاملة الوالدية مفهوم الذات وعلاقة كل منهما بالسلوك العدواني لدى عينة من تلميذات المرحلة الابتدائية بجدة.
- الشربيني، زكريا (1994). المشكلات النفسية عند الأطفال، ط1، دار الفكر العربي، القاهرة.
- شلتز، داون (1983). نظريات الشخصية. ترجمة حمد ولي الكربولي، د.عبد الرحمن القيسي: بغداد، مطابع التعليم العالي.
- صالح، أحمد محمد صحن (1989). تقديرات الذات وعلاقته بالاكتئاب لدى عينة من المراهقين. الكتاب السنوي السادس، تصدره الجمعية المصرية للدراسات النفسية ، القاهرة: الأنجلو المصرية .
- صوالحة، محمد أحمد (1994)، تطور مفهوم الذات لدى عينة من أطفال المرحلة الأساسية في الأردن. مجلة العلوم النفسية، العدد (1) ، بغداد.
- الظاهر، قحكان أحمد (2004). مفهوم الذات بين النظرية والتطبيق، ط1، عمان: دار النشر والتوزيع .
- عبد الرحمن ، محمد السيد (1998) . دراسات في الصحة النفسية، ط1، القاهرة، دار قباء .
- عبد الله، انشراح (1991) . الفروق بين طلاب الريف والحضر في إدراك المعاملة الوالدية وعلاقته ببعض الخصائص الشخصية، مجلة علم النفس تصدر عن الهيئة المصرية للكتاب، العدد (17).
- عسكر، عبد الله السيد (1996). دراسة ثقافية مقارنة للفروق بين عينة من الأطفال المصريين واليمنيين في إدراكهم للقبول والرفض الوالدي، مجلة دراسات نفسية، تصدر عن رابطة الأخصائيين النفسيين المصرية، مجلد (6) ، العدد (2) .
- عماش، يوسف لازم (2011) . أسس النمو الانساني التكويني والوظيفي، ط1، دار دجلة، الأردن .
- غريب، عبد الفتاح (1992). مفهوم الذات في مرحلة المراهقة وعلاقته بالاكتئاب دراسة مقارنة بين مصر والإمارات العربية المتحدة. بحوث المؤتمر الثامن لعلم النفس، مكتبة الأنجلو المصرية بالقاهرة .
- كوري، جبرالد (1995). الإرشاد والعلاج النفسي بين النظرية والتطبيق، ترجمة الخفاجي، ط1، مكة المكرمة، المكتبة الفيصلية .
- محي، أسماء عبد (2002). مفهوم الذات وعلاقته بموقع الضبط لدى العائدين من الأسر ، أطروحة دكتوراه غير منشورة، كلية التربية- ابن رشد، جامعة بغداد.
- مخيمر، عماد محمد (1996). إدراك القبول والرفض الوالدي وعلاقته بالصلابة النفسية لطلاب الجامعة. مجلة دراسات نفسية تصدر عن رابطة الأخصائين النفسيين، قم، مجلد (6) ، العدد (2) .
- الهاشمي، عبد الحميد محمد (1972). علم النفس التكويني، أسسه وتطبيقاته، ط2، بيروت.
- الهاشمي، عبد الحميد محمد (1989). المرشد في علم النفس الاجتماعي. ط2، جدة: دار الشروق .
- هول، ك. ج. لندزي (1996) . نظريات الشخصية ، ترجمة: د. فرج أحمد فرج وآخرون، دار الفكر العربي .
المصادر الأجنبية :
- Anastqsi, A. (1978). Psychological testing. The Macmillan, pub, New York.
- Ann, N. & Stephenji (1994). Peervi ctimi zation and its relationship to self concept and depression among school girls personality and individual difference, V (16), N (1).
- Borg, W. R. and Gall, M. D. (1979). Education Research Anintroduction. (3) rd, London, New York.
- Caplan, H. L. et al., (1989). Maternal depression and emotional develop. British Journal of Psychiatry, 154.
- Crick, N. R. & Grotpeter, J. R (1995) Relation aggression, gender and Social Psychological adjustment, child derelop ment.
- Eble, R. L. (1972). Theory and practice of psychology caltesting. New Jersey: Prentice Haling.
- Gerald, R. P. (1986). Per formance models for antisocial boys American psychopatho logy, V (41), N (4).
- Gri, R. D. & Dana, N. (1993). Family interaclions and child psychopathologychild development. New Orleans.
- John, E. L. (1986). Self and peer per captions and attributional biases of aggressive and nonaggresive boysin Dyadicinteraction, Annual convention, American psychological Association (9) th, Washing ton.
- Kinard, E. M. (1978). Emotignal derelopment in physically abuseel children: Astudy of self- Concert aggression, DIS- Abs Int. V. (39).
- Philip, D. & Thomas, J. B. (1992). Self Concept, Social Skill, and teacher rating of behavior as predictors of depression in learning disabled children, The south westerd psychology Association, (33) rd, New Orleans, LA.
- Philip, D. & Thomas, J. B: (1992) .Self concept, social skill, and teacher rating of behavior as predictors of depression in learning disabled children, the south wester psychology Association, (33) rd, New Orleans, LA.
- Wnetzel, K. R. & Asher, S. R. (1995). Academic lives of neglected rejected Popular and controversial chidrev, child development, V (66), N (3).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.