Psychological compatibility of Riyadh children and its relationship to aggressive behavior
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v0i113.1431Keywords:
/Abstract
Targeting the current research is to detect psychological adjustment among children Riyadh and its relationship to aggressive behavior included research sample (120) children from children Riyadh for the academic year 2013-2014 and to achieve the objectives of the research were used samples t-test for two independent samples of equal number, and the use of test samples t for one sample to measure the psychological adjustment and measurement of aggressive behavior and the use of Pearson's correlation coefficient to know the relationship between psychological adjustment and aggressive behavior, was extracting reliability and validity. The research and having reverse correlation results as the greater psychological adjustment Say aggressive behavior in children Riyadh, was the female have myself better than males agree, but for aggressive behavior was when the male is higher than in females, and resulted in findings that children of kindergarten have myself compatibility and the lack of they have aggressive behavior of children, unlike the preliminary stage.
Finally, the researcher made some recommendations and suggestions for other studies.
Downloads
References
2) الآلوسي، وفاء طاهر عبد الوهاب عبد الغني (1999): أثر برنامج تدريبي لتخفيف السلوك العدواني والاتكالي وزيادة النمو اللغوي لدى الاطفال المتخلفين عقلياً، جامعة بغداد، كلية الاداب، رسالة ماجستير منشو
3) ابراهيم،عبد الله، وعبد الحميد واخرون(1994):العدوانية وعلاقتها بموضع الضبط وتقدير الذات، مجلة علم النفس ، العدد3، الهيئة المصرية العامة للكتاب.
4) أحمد، سهير كامل (2003): أساليب تربية الطفل بين النظرية والتطبيق، القاهرة ، مركز الاسكندرية للكتاب.
5) ألفت،محمد حقي(1983): علم النفس المعاصر، الاسكندرية ،جمهورية مصر العربية.
6) البياتي ،عبد الجبار توفيق وزكريا زكي اثناسيوس ،الاحصاء الوسيطي و الاستدلالي في التربية وعلم النفس ، بغداد ، مطبعة الثقافة العمالية .
7) الجنابي، جوري معين علي(2002): التوافق النفسي الاجتماعي لطفل الروضة وعلاقته ببعض المتغيرات المتعلقة بالام في أثناء الحمل والولادة، رسالة ماجستير، جامعة بغداد، كلية التربية للبنات.
8) دافيدوف، لندا (1983 ) : مدخل علم النفس ، ترجمه سيد الطواب وأخرون ، دارما كجر وهيل للنشر ،القاهرة .
9) الداهري، صالح حسن محمد والعبيدي، ناظم هاشم (1999): الشخصية والصحة النفسية، ط1، أربد، الكندي للنشر والتوزيع.
10) الداهري، صالح حسن محمد ،و الكبيسي ،وهيب عبيد (1999 ) : علم النفس العام.
11) الزبيدي ،كامل علوان ،والشمري ، جاسم فياض (1999 ) : علم النفس التوافق ، الموصل ،دار الكتب للطباعه والنشر .
12) زهران، حامد عبد السلام (1993): التوجيه والارشاد النفسي ، عالم الكتب، القاهرة.
13) زهران، حامد عبد السلام(1997):الصحة النفسية والعلاج النفسي ،ط3، القاهرة عالم الكتب.
14) السادة،جعفر علي مكي (د.ت):الصحة النفسية بين الفرد والمجتمع، مجلة الواحة ، العدد 3http://WWW.alwha.com
15) السفاسة ، محمد ابراهيم (1999):أثر برنامج ارشادي في تنمية التوافق النفسي والاجتماعي لدى تلاميذ بطيئي التعلم ،كلية الاداب ، الجامعة المستنصرية ، رسالة ماجستير غيرمنشورة.
16) السوداني ،يحي محمد سلطان (1990): قياس التوافق النفسي الاجتماعي لأبناء الشهداء في المرحلة المتوسة، (رسالة ماجستير غير منشورة )،كلية التربية الاولى ، جامعة بغداد.
17) شعبان، كاملة الفرج(1999): النمو الانفعالي عند الطفل، دار صفاء للنشر/ الاردن.
18) طه ،فرج عبد القادر (1980 ) : سيكولوجيه الشخيه المعوقه لانتاج في التوافق المهني والصحة النفسيه ، مجموعه علم النفس الانساني ،القاهرة ،مكتبة الافانجي .
19) طه، فرج عبد القادر(1993): موسوعة علم النفس والتحليل النفسي، ، دار سعاد الصباح، الكويت.
20) عباس ،فيصل (1982 ) : الشخصيه في ضوء التحليل النفسي ، دار المسيرة ، بيروت .
21) عبد الخالق،أحمد (1985 ) : الاختبارات الشخصية ، ط2 ،القاهرة دار المعرفة الجامعية .
22) العطية، عبد الله محمد(2002): فاعلية برنامج ارشادي معرفي سلوكي في حفظ بعض اضطرابات القلق الشائعة لدى عينة من الاطفال بدولة قطر، مجلة مركز البحوث التربوية، العدد21، قطر.
23) علوان، طلال غالب(2007): تطور مظاهر السلوك العدواني عند الاطفال من وجهة نظر معلميهم، مجلة مركز البحوث النفسية ، العددان 14،15.
24) علي، سيناء أحمد(2003):السلوك العدواني وعلاقته بالذكاء والجنس لدى تلاميذ الصف الاول الابتدائي الملتحقين وغير الملتحقين برياض الاطفال، رسالة ماجستير، كلية التربية للبنات، جامعة بغداد.
25) عودة ،أحمدسليمان والخليلي و أخرون (1988 ) : االاحصاء للبحث والعلوم الانسانية في التربية ،عمان ،الاردن ،دار الفكر للنشر والتوزيع .
26) عويس ، عفاف أحمد(1994): التعامل مع الاطفال— فن— موهبة ،ط1، القاهرة، مكتبة الزهراء.
27) فروم، أريك (1989): الانسان بين الجوهر والمظهر نمتلك أو نكون ، ترجمة سعدي زهران، عالم المعرفة، الكويت.
28) فهمي ، مصطفى(1979):التوافق النفسي والاجتماعي ،مكتبة الخانم ، القاهرة.
29) لازاروس، ريتشارد(1981): الشخصية، ترجمة سيد محمد غنيم ، مراجعة محمد عثمان النجاتي،ط1،بيروت دار الشروق.
30) محمد، عادل عبد الله(1999): نمو طفل الروضة، القاهرة دار الرشاد.
31) مدانات، لوجين (2001): تربويات، ط1، الجزء الخامس ،مجدلاوي.
32) الميلادي، سميرة، وحنان مدحت (1989): رياض الاطفال في الوطن العربي بين الواقع والمستقبل ، المجلس الوطني للطفولة والتنمية، مصر.
33) هابط، محمد السيد (1985): التكيف والصحة النفسية، ط2، القاهرة.
34) هانت، سونياهانت، وهبلن، جنيفر(1988): نمو شخصية الفرد والخبرة الاجتماعية ،ط1.
35) وزارة التربية (1990): الاهداف التربوية في القطر العراقي ، ط2 مطبعة وزارة التربية،بغداد.
37-Dian, E.P..&sally,W.(1978): Human development, Kosaido,CO.Ltd, Torque.
38- Steinmetz, (1987): Family violence: sussman M. B& steimetz&.(red),Hand book of Moriage and the family.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.