Spatial Analysis of Traffic Accidents in the Sultanate of Oman (Study in Transport Geography)

Authors

  • Shurooq Naeem Jassim

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v0i114.1340

Keywords:

/

Abstract

The road accidents and the consequent humanitarian tragedy constitutes a psychological burden on the citizen, as well as the prohibitive cost to society of the loss in human capital and material loss directly and indirectly as a result, rehabilitation and loss of physical assets cost of medical treatment. It has increased the seriousness of the problem of growing population numbers and vehicles, as well as the increase of mobility from place to place both inside and outside the cities, or whether the movement of individuals or goods.

The phenomenon of increase in the number of traffic accidents in the Sultanate of Oman and the resulting negative effects of a humanitarian and social nature of the problems they are made of composite problems of the multiplicity of variables and factors which, because the focus of this problem is the man, whether stand-alone or part of a group it belongs, where interacting factors and causes in a complex pattern.

This research aims to find out the current status of road accidents in the Sultanate, leading up to the drafting of a proposed system of indicators to reflect the level of traffic safety, and as a tool to evaluate the procedures used to achieve traffic safety witnessing Alstunh intensive and continuous efforts in order to achieve more traffic safety and reduce traffic accidents, as do the Sultanate's efforts Many in the preparation of a network of modern roads and that match many of their counterparts in the developed world the past few years have seen the establishment of many of the highways, and bridges for vehicles and pedestrians and establishing spending as well as improving the old transport routes and linking the main cities in the Sultanate, as well as the further development of Traffic signals that regulate the traffic, and the expansion of the continuous development of processes for services and means of traffic safety on the roads and increase the awareness programs and raise the traffic level of control over the roads and the development of first aid services. In spite of these efforts that the traffic accidents in the Sultanate rate is high and has serious implications when compared with international rates. Although Sgrahjm population in the Sultanate, which is estimated according to statistics in 2013 about 3,855,206 people, but the number of incidents of 7900 traffic accidents in the same year is high if compared to countries which converges with a population of residents of the Sultanate

Downloads

Download data is not yet available.

References

(1) اسماعيل ، محمود ، السمات التخطيطية للنماذج المفسرة لحوادث المرورية ، رسالة ماجستير ( غير منشورة ) ، مركز التخطيط الحضري والاقليمي ، جامعة بغداد ، 2003
(2) الجبوري ، شروق نعيم جاسم ، النقل البحري في سلطنة عمان للمدة (1970-2010) ( دراسة في جغرافية النقل ) ، اطروحة دكتوراه (غير منشورة ) ، كلية التربية للبنات – جامعة بغداد ، 2014
(3) حسين ، سنان ناصر ، تحليل الكلفة الاقتصادية – الاجتماعية لحوادث المرور لطريق بغداد – حلة رقم (8) ، رسالة ماجستير ( غير منشورة ) ، مركز التخطيط الحضري والاقليمي ، جامعة بغداد ، 1988
(4) الخفاجي ، صباح مطلك صالح ، التحليل المكاني للحوادث المرورية على طريق بغداد – كوت
( دراسة في جغرافية النقل ) ، رسالة ماجستير ( غير منشورة ) ، كلية التربية ابن رشد للعلوم الانسانية – جامعة بغداد ، 2013 .
(5) الزيادي ، حسين عليوي ناصر ، التباين المكاني لخصائص سكان سلطنة عُمان حسب تعداد عام 1993 دراسة في جغرافية السكان ، رسالة ماجستير ( غير منشورة ) ، كلية التربية – جامعة البصرة ، 2005 .
(6) سلطنة عُمان ، المركز الوطني للاحصاء والمعلومات ، الحوادث المرورية ، التقارير المعلوماتية ، العدد الاول ، أيار 2013 .
(7) الشريف ، اسماء فرج ، حوادث المرور بمدينة بنغازي اسبابها وطرق علاجها والوقاية منها ( دراسة نظرية تحليلية لاحصائيات حوادث المرور بمدينة بنغازي )،رسالة ماجستير ( غير منشورة ) ، كلية الاداب – جامعة بنغازي ( قسم الاجتماع ) ، بدون سنة .
(8) الصراف ، لبنى عبد الرسول و عنوز ،احمد يحيى ، الاثار النفسية للحوادث المرورية في محافظة النجف الاشرف دراسة تحليلية للحوادث المرورية في محافظة النجف الاشرف للمدة ( 2003- 2009 ) ، مجلة القادسية في الاداب والعلوم التربوية ، المجلد 12 ، العدد 1 ، 2013م
(9) العثمان ، باسم عبد العزيزعمر و الزيادي ، حسين عليوي ناصر ، التوزيع الجغرافي للسكان في سلطنة عُمان للمدة 1993- 2003 ، مجلة كلية الاداب ، العدد 92- الجزء الثاني الانسانيات ،2010
(10) العزاوي ، كاظم ياسين خضر ، حوادث الطرق في مدينة بغداد ، رسالة ماجستير (غير منشورة ) ، كلية الهندسة – جامعة بغداد ،1981
(11) قاش ، نور احمد حسن ، التوزع المكاني لحوادث السير في مدينة نابلس في الفترة ما بين ( 2000 – 2012 ) بوساطة نظم المعلومات الجغرافية ، رسالة ماجستير ( غير منشورة ) جامعة النجاح الوطنية في نابلس ، فلسطين ، 2013م
(12) اللجنة الاقتصادية والاجتماعية لغربي أسيا ، أستعراض أوضاع السلامة المرورية في بلدان مختارة من منطقة الاسكوا ، الامم المتحدة ، نيويورك ، 2005
(13) محمد ، وسام متعب ، الحوادث المرورية في محافظة ديالى لعامي 2009 و2010 دراسة في جغرافية النقل ، مجلة ديالى ، العدد الخمسون ، 2011
(14) المطير ، عامر بن ناصر ، حجم حوادث المرور ومؤشرات خطورتها في دول مجلس التعاون لدول الخليج العربي ، أستراتيجية مقترحة لرفع مستوى السلامة المرورية مجلس التعاون لدول الخليج العربية ، ، الامانة العامة دراسة مقدمة لمسابقة جائزة مجلس التعاون لدول الخليج العربية للبحوث الامنية ، 2009.
(15) الهلالي ، طاهر طعمة ، بعض خصائص المرور في مدينة بغداد ، رسالة ماجستير (غير منشورة ) ، كلية الهندسة – جامعة بغداد ،1978 .
(16) وزارة النقل والاتصالات في سلطنة عُمان ، النقل في عُمان ، الطرق في عُمان ، العدد الثاني ، أذار2015

Downloads

Published

2015-12-15

Issue

Section

Geography

How to Cite

Spatial Analysis of Traffic Accidents in the Sultanate of Oman (Study in Transport Geography). (2015). Al-Adab Journal, 114, 387-418. https://doi.org/10.31973/aj.v0i114.1340

Publication Dates