Spatial Analysis of Traffic Accidents in the Sultanate of Oman (Study in Transport Geography)
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v0i114.1340Keywords:
/Abstract
The road accidents and the consequent humanitarian tragedy constitutes a psychological burden on the citizen, as well as the prohibitive cost to society of the loss in human capital and material loss directly and indirectly as a result, rehabilitation and loss of physical assets cost of medical treatment. It has increased the seriousness of the problem of growing population numbers and vehicles, as well as the increase of mobility from place to place both inside and outside the cities, or whether the movement of individuals or goods.
The phenomenon of increase in the number of traffic accidents in the Sultanate of Oman and the resulting negative effects of a humanitarian and social nature of the problems they are made of composite problems of the multiplicity of variables and factors which, because the focus of this problem is the man, whether stand-alone or part of a group it belongs, where interacting factors and causes in a complex pattern.
This research aims to find out the current status of road accidents in the Sultanate, leading up to the drafting of a proposed system of indicators to reflect the level of traffic safety, and as a tool to evaluate the procedures used to achieve traffic safety witnessing Alstunh intensive and continuous efforts in order to achieve more traffic safety and reduce traffic accidents, as do the Sultanate's efforts Many in the preparation of a network of modern roads and that match many of their counterparts in the developed world the past few years have seen the establishment of many of the highways, and bridges for vehicles and pedestrians and establishing spending as well as improving the old transport routes and linking the main cities in the Sultanate, as well as the further development of Traffic signals that regulate the traffic, and the expansion of the continuous development of processes for services and means of traffic safety on the roads and increase the awareness programs and raise the traffic level of control over the roads and the development of first aid services. In spite of these efforts that the traffic accidents in the Sultanate rate is high and has serious implications when compared with international rates. Although Sgrahjm population in the Sultanate, which is estimated according to statistics in 2013 about 3,855,206 people, but the number of incidents of 7900 traffic accidents in the same year is high if compared to countries which converges with a population of residents of the Sultanate
Downloads
References
(2) الجبوري ، شروق نعيم جاسم ، النقل البحري في سلطنة عمان للمدة (1970-2010) ( دراسة في جغرافية النقل ) ، اطروحة دكتوراه (غير منشورة ) ، كلية التربية للبنات – جامعة بغداد ، 2014
(3) حسين ، سنان ناصر ، تحليل الكلفة الاقتصادية – الاجتماعية لحوادث المرور لطريق بغداد – حلة رقم (8) ، رسالة ماجستير ( غير منشورة ) ، مركز التخطيط الحضري والاقليمي ، جامعة بغداد ، 1988
(4) الخفاجي ، صباح مطلك صالح ، التحليل المكاني للحوادث المرورية على طريق بغداد – كوت
( دراسة في جغرافية النقل ) ، رسالة ماجستير ( غير منشورة ) ، كلية التربية ابن رشد للعلوم الانسانية – جامعة بغداد ، 2013 .
(5) الزيادي ، حسين عليوي ناصر ، التباين المكاني لخصائص سكان سلطنة عُمان حسب تعداد عام 1993 دراسة في جغرافية السكان ، رسالة ماجستير ( غير منشورة ) ، كلية التربية – جامعة البصرة ، 2005 .
(6) سلطنة عُمان ، المركز الوطني للاحصاء والمعلومات ، الحوادث المرورية ، التقارير المعلوماتية ، العدد الاول ، أيار 2013 .
(7) الشريف ، اسماء فرج ، حوادث المرور بمدينة بنغازي اسبابها وطرق علاجها والوقاية منها ( دراسة نظرية تحليلية لاحصائيات حوادث المرور بمدينة بنغازي )،رسالة ماجستير ( غير منشورة ) ، كلية الاداب – جامعة بنغازي ( قسم الاجتماع ) ، بدون سنة .
(8) الصراف ، لبنى عبد الرسول و عنوز ،احمد يحيى ، الاثار النفسية للحوادث المرورية في محافظة النجف الاشرف دراسة تحليلية للحوادث المرورية في محافظة النجف الاشرف للمدة ( 2003- 2009 ) ، مجلة القادسية في الاداب والعلوم التربوية ، المجلد 12 ، العدد 1 ، 2013م
(9) العثمان ، باسم عبد العزيزعمر و الزيادي ، حسين عليوي ناصر ، التوزيع الجغرافي للسكان في سلطنة عُمان للمدة 1993- 2003 ، مجلة كلية الاداب ، العدد 92- الجزء الثاني الانسانيات ،2010
(10) العزاوي ، كاظم ياسين خضر ، حوادث الطرق في مدينة بغداد ، رسالة ماجستير (غير منشورة ) ، كلية الهندسة – جامعة بغداد ،1981
(11) قاش ، نور احمد حسن ، التوزع المكاني لحوادث السير في مدينة نابلس في الفترة ما بين ( 2000 – 2012 ) بوساطة نظم المعلومات الجغرافية ، رسالة ماجستير ( غير منشورة ) جامعة النجاح الوطنية في نابلس ، فلسطين ، 2013م
(12) اللجنة الاقتصادية والاجتماعية لغربي أسيا ، أستعراض أوضاع السلامة المرورية في بلدان مختارة من منطقة الاسكوا ، الامم المتحدة ، نيويورك ، 2005
(13) محمد ، وسام متعب ، الحوادث المرورية في محافظة ديالى لعامي 2009 و2010 دراسة في جغرافية النقل ، مجلة ديالى ، العدد الخمسون ، 2011
(14) المطير ، عامر بن ناصر ، حجم حوادث المرور ومؤشرات خطورتها في دول مجلس التعاون لدول الخليج العربي ، أستراتيجية مقترحة لرفع مستوى السلامة المرورية مجلس التعاون لدول الخليج العربية ، ، الامانة العامة دراسة مقدمة لمسابقة جائزة مجلس التعاون لدول الخليج العربية للبحوث الامنية ، 2009.
(15) الهلالي ، طاهر طعمة ، بعض خصائص المرور في مدينة بغداد ، رسالة ماجستير (غير منشورة ) ، كلية الهندسة – جامعة بغداد ،1978 .
(16) وزارة النقل والاتصالات في سلطنة عُمان ، النقل في عُمان ، الطرق في عُمان ، العدد الثاني ، أذار2015
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.