Causes and forms of school bullying

A field study on students of Orouba Secondary School for Boys

Authors

  • Sharifa Mohamed Alsuwaidi University of Sharjah/ College of Arts, Humanities and Social Sciences - Department of Sociology

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v1i145.3818

Keywords:

causes of school bullying, forms of school bullying, school bullying

Abstract

The current study aims to identify the causes and forms of school bullying.To achieve the objectives of the current study, a non-probability sample was selected from the students of Al-Orouba School for Secondary Education, and the number of the sample members was (150) students, their ages ranged between (15-18 and above). To collect the necessary data for current study, a survey was designed to suit the objectives and purposes of the study.

The results of the statistical analysis of the data of the current study showed the most common forms of bullying in school were (verbal - social - physical - sexual - electronic- bullying of property), It also showed the reasons of school bullying from the respondents' point of view (personal reasons, family reasons, reasons related to the school environment, reasons related to the media and the technical revolution). The results of the study indicated the most common places in which bullying is practiced in the school and to the educational, psychological and social effects resulting from the phenomenon of school bullying. The study mentioned solutions from the respondents' point of view to confront the phenomenon of school bullying.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Sharifa Mohamed Alsuwaidi, University of Sharjah/ College of Arts, Humanities and Social Sciences - Department of Sociology

    Degree: Master's degree in Applied Sociology, specializing in Crime and Criminal Justice.

References

إبراهيم، مجدي أحمد محمود، ومعمرية، بشير، وعبدالعاطي، فاطمة فوزي، وعدلى، فاتن محمد (2009)، العنف في المدرسة العربية ، المكتبة العصرية للنشر والتوزيع، مصر.

أبو غزال، معاوية (2009) ، الاستقواء وعلاقته بالشعور بالوحدة والدعم الاجتماعي ، المجلة الأردنية في العلوم التربوية، جامعة اليرموك، إربد، الأردن، العدد 2، الصفحات 89-113

الخولي، محمود سعيد (2008)، العنف المدرسي الأسباب وسبل المواجهة ، مكتبة الانجلو المصرية، القاهرة.

السعايدة، جهاد علي (2014)، أسباب العنف المدرسي ووسائل الحد منه من وجهة نظر أولياء الأمور طلبة المرحلة الأساسية العليا في الأردن، مجلة دراسات العلوم الإنسانية والاجتماعية، الجامعة الأردنية، العدد 1، الصفحات 54-69

الصبحيين، علي موسى، والقضاة، محمد فرحان (2013)، سلوك التنمر عند الأطفال والمراهقين، جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية، مركز الدراسات والبحوث، الرياض.

الصوفي، أسامة حميد حسن، والمالكي، فاطمة هاشم قاسم (2012)، التنمر عند الأطفال وعلاقته بأساليب المعاملة الوالدية، مجلة البحوث التربوية والنفسية، العدد35، الصفحات 146-188

العموش، أحمد فلاح (2011)، العنف المدرسي في مجتمع الإمارات ، كلية الدراسات العليا والبحث العلمي- جامعة الشارقة، الإمارات.

العيسوى، عبدالرحمن(2012)، علاج العنف المدرسي والمشاكل السلوكية ،دار المعرفة الجامعية، مصر.

القحطاني، نورة بنت سعد (2013)، التنمر المدرسي وبرامج التدخل ، المجلة العربية للعلوم الاجتماعية، العدد3، الصفحات 235-250.

القرالة، علي عبدالقادر (2015)، مواجهة ظاهرة العنف في المدارس والجامعات، دار عالم الثقافة للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

المذكو، مريم أحمد عبدالله، والغوينم، خزنة محمد (2016)، إدارة العنف الطلابي ، دار المسيلة للنشر والتوزيع، الكويت.

خوج، حنان أسعد(2012)، التنمر المدرسي وعلاقته بالمهارات الاجتماعية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية بمدينة جدة بالمملكة العربية السعودية،مجلة العلوم التربوية والنفسية، العدد4، الصفحات 187-218

سايحي، سليمة (2018)، التنمر المدرسي: مفهومه، أسبابه، طرق علاجه، مجلة التغير الاجتماعي، العدد6، الصفحات 73-99

سليمان، عبدالرحمن سيد، والببلاوي، ايهاب (2010)، الآباء والعدوانية لدى الأبناء العاديين وذوي الاحتياجات الخاصة، دار الزهراء، الرياض.

قطامي، نايفة، والصرايرة، منى (2009)، الطفل المتنمر، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الأردن.

مخلوفي، سعيد بن عبدالله (2016)، علاقة العنف الأسري بالسلوك العدواني لدى تلاميذ التعليم المتوسط بمدينة باتنة بالجزائر، مجلة جامعة الشارقة للعلوم الإنسانية والاجتماعية، العدد 1، الصفحات 29-61 .

Layachi, Anser (2012)، التنمر:دراسة حول السلوك العدواني بين طلاب المدارس في قطر، مركز إعادة التأهيل الاجتماعي، دوحة، قطر.

زيادة، أحمد رشيد عبدالرحيم (2007)، العنف المدرسي بين النظرية والتطبيق، مؤسسة الوراق للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

المصادر الأجنبية :

Maired Dunne ,Cythia Bosumtwi-Sam, Ricardo Sabates, Andrew "Bullying and school Attendence: ACase Study of Senior High School Students in Ghana" (july,2010 ), University of Sussex Centre for International Education.United Kingdom.

Smith, J,Twemlow,S&Hoover,D(1999).”Victim and Bystanders A method of school intervention and possible contributions”. Child Psychiatry and human development 29 – 37

Yang, S. at el (2006). “Bulling and Victimization behaviors in boys and girls at South Korean Primary Schools”. Journal of American Academy of Child & Adolescent Psychiatry 45 (1) 69 – 77

Downloads

Published

2023-06-14

Issue

Section

Sociology

How to Cite

Alsuwaidi, S. (2023). Causes and forms of school bullying: A field study on students of Orouba Secondary School for Boys. Al-Adab Journal, 145, 407-450. https://doi.org/10.31973/aj.v1i145.3818

Publication Dates

Similar Articles

11-20 of 103

You may also start an advanced similarity search for this article.