دمج ذوي الاحتياجات الخاصة في المدارس الأساسية من وجهة نظر المعلميــن

دراسة ميدانيـة فـــي مـدارس مدينـة السليمانية

Authors

  • Rizkar Moustafa ghafur جامعة السليمانية  / كلية العلوم الإنسانية

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v0i115.729

Keywords:

ذوي الاحتياجات الخاصة, المدارس الأساسية

Abstract

       Mixing students with special needs in all stages of basic schools with ordinary ones in order to continue their study just as done by the other normal students and to practice all types of educational, learning, social and entertaining activities, it is crucial to develop and build up their abilities and to give them necessary opportunities in order to play different roles and to undertake any possible responsibilities in such a way that will be able to participate in different fields of daily life. The process of mixing students with special needs with normal students in basic schools is helpful in discovering their abilities and talents. Moreover, it encourages them to promote their potentialities in the best way through educational and learning programmes in the basic schools.

Social communication and interaction between people with special needs and normal people through mixing programmes will lead to positive impacts in various fields of life. This surely confirms the fact that the mixing programme has its prominent role in the life of people with special needs. Of course this in turn, and as an ultimate result will positively affect their families and the whole community.

The objectives of this research are to:

1-Enquire about the opinion of teachers regarding the issue of mixing students with special needs.

2-Discover the index of the statistical variant forms of mixing students with special needs in basic schools.

3-Know the effects of mixing students with special needs in basic schools with respect to the cognitive aspects.

4-Know the psychological effects of mixing students with special needs in basic schools.

5-Assess the social impacts of mixing students with special needs in basic schools.

The research work is considered a descriptive one that uses social survey approach. The research community consists of (105) basic schools that care for students of stages 1 to 6 inside Sulaimaniyah city. All the targeted schools are affiliated to directorate general of education in Sulaimaniyah.

The sample included 250 teachers of the (17) schools chosen intentionally among those who teach students with special needs in basic schools.

In order to achieve the objectives of the research a questionnaire made up of 24 questions were used and put forth to the research samples in Sulaimaniyah basic schools.

The research has come to the following conclusions:

The results show that:

1-Teachers have a negative opinion concerning the mixing process according to variables in terms of gender, age and learning results.

2-The opinion of basic schools teachers who have 11years and more experience in the field of teaching is positive concerning the mixing process.

3-Basic school teachers have negative opinions about mixing process as far as learning and psychological aspects are concerned.

4-Basic school teachers have positive opinions on mixing process as far as the social aspect is concerned.

Downloads

Download data is not yet available.

References

د.عادل يوسف أبو غنيمة، التأهيل المهني لذوي الاحتياجات الخاصة، دار الفجر للنشر والتوزيع، الطبعة الأولى، القاهرة- مصر، 2011، ص31.
د.نصيف فهمي، الاتجاهات الحديثة والتطبيقات الميدانية في رعاية ذوي الاحتياجات الخاصة ، المكتب الجامعي الحديث، الإسكندرية، 2011، ص157.
د.ناصر بن علي الموسى، دمج الأطفال ذوي الاحتياجات التربوية الخاصة في المدارس العادية متاح على شبكة الانترنيت http://daleel.gulfkids.com بتاریخ 31/3/2015
معيض بن عبدالله الزهراني، برنامج الدمج التربوي لذوي الاحتياجات الخاصة: مفهومه العلمي وأساليبه و أدواته، متاح على شبكة الانترنيت http://www. gulfkids.com بتأريخ 10/4/2015.
د.علي محمد علي الصمادي، اتجاهات المعلمين حول دمج الطلبة المعاقين في صفوف الثلاثة الأولى مع الطلبة العاديين في محافظة عرعر، منشور في مجلة الجامعة الإسلامية (سلسلة الدراسات الإنسانية)، المجلة الثامن عشر، العدد الثاني،جامعة الحدود الشمالية ، كلية التربية والآداب، قسم التربية الخاصة، المملكة العربية السعودية،2010، ص787، على الموقع الالكتروني: http://www. Iuqaza. edu.ps/ are/Research
د. عصام حمدي الصفدي، الإعاقة الحركية والشلل الدماغي، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع، عمان- الأردن، 2003، ص207.
د.عادل يوسف أبو غنيمة، التأهيل المهني لذوي الاحتياجات الخاصة ، دار الفجر للنشر والتوزيع، الطبعة الأولى ، القاهرة –مصر، 2011، ص32.
د.عبدالناصر سليم حامد، معجم مصطلحات الخدمة الاجتماعية، دار أسامة للنشر و التوزيع ، الطبعة الأولى، عمان – الأردن، 2012، ص240-241.
د.خالد محمد ابو شعيرة، د.ثائر أحمد غباري، مفاهيم أساسية في التربية وعلم النفس والاجتماع، مكتبة المجتمع العربي للنشر و التوزيع، الطبعة الأولى، عمان – الاردن، 2011، ص59.
د.سماح عبدالله سالم، د. نجلاء خلف صالح، أساسيات العمل في الخدمة الاجتماعية، عالم الكتب الحديث، الطبعة الأولى، إربد –الأردن، 2010، ص184.
د.محمد عباس، في سيكولوجية المعاقين والمتفوقين، دار العالم العربي، الطبعة الاولى ، القاهرة،2011، ص16-17.
د.ماجدة بها الدين السيد عبيد، حزامة جودت، وقفة مع الخدمة الاجتماعية، دار صفاء للنشر و التوزيع،الطبعة الاولى، عمان، 2009،ص191.
د.احمد مصطفى محمد خاطر، استخدام المنهج العلمي في بحوث الخدمة الاجتماعية(العلاقة التلازمية في التطور-المناهج –نماذج ونظريات الممارسة)، المكتب الجامعي الحديث، الاسكندرية، 2008، ص133.
د.عبدالباسط محمد حسن، أصول البحث الاجتماعي، دارالتضامن للطباعة، الطبعة الثامنة، القاهرة، 1982،ص221.
د.عبدالعزيز عبدالله مختار، طرق البحث للخدمة الاجتماعية، دار المعرفة الجامعية، 1995، ص157.
موفق الحمداني وآخرون، مناهج البحث العلمي: اساسيات البحث العلمي ، جامعة عمان العربية للدراسات العليا، الطبعة الأولى،عمان – الاردن، 2006،ص206.
وليام ج.جود ، بول ك. هت، مناهج في البحث الاجتماعي، ترجمة : محمد علي سلام، المكتب الجامعي الحديث، الطبعة الثانية، الاسكندرية، 2012، ص499.
د. فاروق السيد عثمان، د.عبدالهادي السيد عبده، الإحصاء التربوي والقياس النفسي، دار المعارف، الإسكندرية ، ص225.
د.فيوليت فؤاد إبراهيم وآخرون،بحوث ودراسات في سيكولوجية الإعاقة ، مكتبة زهراء الشرق، الطبعة الأولى، القاهرة، 2001،ص 85-86.
مصطفى ابو اليزيد، فن التعامل مع ذوي الاحتياجات الخاصة، دار القيروان للنشر والتوزيع، الطبعة الاولى، 2012، ص18.
د.محمد عباس، في سيكولوجية المعاقين والمتفوقين، دار العالم العربي، الطبعة الاولى، القاهرة،2011، ص23.
د.نظيمة احمد محمود سرحان، الخدمة الاجتماعية المعاصرة، مجموعة النيل العربية، الطبعة الاولى، القاهرة- مصر، 2006، ص435.
د.حسين عبدالحميد أحمد رشوان ، الإعاقة والمعوقون: دراسة في علم اجتماع الخدمة الاجتماعية، المكتب الجامعي الحديث، الاسكندرية، 2009، ص93-94.
طلال يوسف، التربية الخاصة في رعاية ذوي الاحتياجات الخاصة(المعوقين)، دار أسامة للنشر والتوزيع، الأردن- عمان، 2005، ص178.

Downloads

Published

2020-01-04

Issue

Section

Educational and psychological sciences

How to Cite

دمج ذوي الاحتياجات الخاصة في المدارس الأساسية من وجهة نظر المعلميــن: دراسة ميدانيـة فـــي مـدارس مدينـة السليمانية. (2020). Al-Adab Journal, 115, 453-492. https://doi.org/10.31973/aj.v0i115.729

Publication Dates

Similar Articles

1-10 of 242

You may also start an advanced similarity search for this article.