Poetical Parturition Objective Reading in creating innovative experiences at the old and modern poets
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v1i116.460Keywords:
الشعرAbstract
Monetary seeks to shed light on the effects of literary order to detect reservoirs creativity, and taking the mystery substance initial configuration, and the interpretation of what could be behind it of secrets, and its surrounding the process of Temporal and spatial conditions .. and this ambition unbridled begun by the ancients and poets and critics, and they marched on their way Modern walkers on the path of their predecessors from the creators and scholars Even if ways are different and varied treatment methods and the nature of the consideration and handling.
Aspiring this modest reading to stand at the first spark progress Which trigger in the mind of the poet creator, then to take the way into shape after suffering intractable, and bitter poetical parturition, to emerge from the whole process of the birth (poem) or poem project.
Our reading tried as much as possible, examined the effects of labor poetic process when ancient and modern, from the monetary question follows
How the poets process the poem in his mind? How many stages the process takes?
Views of the parties: the ancient and the modernizers have been put forward, and I read an objective reading, between researcher and their own views in those views, as well as a statement of his own vision on the issue of various creative experiences.
Downloads
References
1- أخبار أبي تمام، الصولي، تحقيق: خليل محمد عساكر ومحمد عبده عزّام، القاهرة، 1937.
2- الأسس الجمالية في النقد العربي، د. عزالدين اسماعيل، دار الفكر العربي، مصر، 1955 .
3- بناء القصيدة في النقد العربي القديم في ضوء النقد الحديث، د. يوسف حسين بكار، دار الأندلس، بيروت، ط2، 1982.
4- البيان والتبيين، ابو عثمان عمرو بن بحر الجاحظ، دار الكتب العلمية، د. ت.
5- تاريخ النقد الأدبي والبلاغة حتى القرن الرابع الهجري، د. محمد زغلول سلام، منشأة المعارف بالاسكندرية ، د.ت.
6- تجديد في الفلسفة، جون ديوي، ترجمة: أمين مرسي قنديل، مكتبة الانجلو المصرية ، القاهرة، د.ت.
7- الحركة النقدية على أيّام ابن رشيق المسيلي، د. بشير خلدون، ط1، الجزائر، 1981 .
8- حوار مع الشاعر والأديب الاستاذ عبد الكريم راضي جعفر، أجراه: عبد الأمير الديراوي، مكتب شبكة الاعلام في الدنمارك، الثلاثاء 4 آب/2015 .
9- الخطاب الآخر: مقارنة لأبجدية الشاعر ناقداً، د. علي حدّاد، منشورات اتحاد الكتاب العرب، دمشق، 2000.
10- ديوان امرئ القيس، تحقيق: محمد أبو الفضل إبراهيم، دار المعارف، مصر، ط5.
11- ديوان بشار بن برد، جمع وتحقيق وشرح: الشيخ محمد الطاهر بن العاشور، وزارة الثقافة، الجزائر،(د.ط)، 2007.
12- سايكولوجية الشعر ومقالات أخرى، نازك الملائكة، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد، 1993
13- الشعر بين الواقع والإبداع، صبيح ناجي القصاب، دار الرشيد للنشر، وزارة الثقافة والاعلام، 1979 .
14- الشعر والشعراء، ابن قتيبة الدينوري، ط1، عالم الكتب.
15- الشمعة والمصباح: دراسات وبحوث في الشعر والنقد، أ.د. عبد الكريم راضي جعفر، دار الشؤون الثقافية العامة، ط1، بغداد، 2011 .
16- الكامل في اللغة والأدب، ابو العباس المبّرد، مكتبة المعارف، بيروت، د. ت.
17- مجموع اشعار العرب وهو مشتمل على ديواني الاراجيز للعجاج والزفيان، اعتنى بتصحيحهما وترتيبهما: وليم بن الورد البروسيّ، طبع بالآت دروغولين المشهورة في مدينة ليبسيغ ، برلين، 1903.
18- محاضرات في تاريخ النقد عند العرب، د. ابتسام مرهون الصفار ود. ناصر حلاوي، وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة بغداد، ط2، 1999 .
19- نظرية الشعر عند الشعراء النقاد في الأدب العربي الحديث من خليل مطران إلى بدر شاكر السياب، منيف موسى، ط1، دار الفكر اللبناني، بيروت، 1984.
20- النقد الأدبي الحديث، د. محمد غنيمي هلال، دار الثقافة ودار العودة، بيروت، 1973.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.