Constructive criticism in modern literary studies -

- Hair model

Authors

  • حازم فاضل محمد البارز جامعة كربلاء / كلية العلوم الإسلامية

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v1i116.459

Keywords:

النقد, الأدب, الشعر

Abstract

The critical reading in the light of the constructive criticism is listen quietly to the text, including, without changes, to translate this listening later to serious attempts to decode the positive and negative symbols and knowledge of text indications disclosed structures cognitive loaded in it, this brings us to the desire of an independent study in this area which is b (constructive criticism in literary studies HADITHA hair a model), one of the Introduction and pave who was entitled: (Monetary Bannae- definitions entrance), and Study first was entitled: (the concept of constructive criticism in literary studies HADITHA theoretical level), where This section dealt with at the level of endoscopy strategy constructive criticism and objectives of cash, standards and qualifications critic construction and the language of constructive criticism, while the second section was entitled: (function constructive criticism and ways Achtgalh- practical level), where he addressed this topic shifts cash from a knowledge to build and function of constructive criticism and models engage in cash and then we come to the conclusion of the research and a list of sources and references, and a summary in Arabic and English.

In light of this thought most of this criticism individual distinctive character, which is based on the criterion of artistic honesty and provisions and to taste the innate sense and net Sliqthm they have taken a measure of all modern literary studies, as well as that constructive criticism is subjective impression through the adoption by the critic on what puts literary impact in himself from the reaction of emotional and psychological neutrality in isolation from many of the rules the literary set, and this cash remains on the different concepts and the multiplicity of Zhoyah, due to the preview and mechanisms functioned, Compass indispensable, and open the road, which is no way to achieve a successful act and sound without it.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1- اتجاهات النقد الفرنسي المعاصر: نهاد التكريتي، دار الحرية للطباعة، سلسلة الموسوعة الصغيرة، العدد 536، العراق- بغداد، 1979م.
2- الإسلام والفن: محمود البستاني، مجمع البحوث الاسلامية للدراسات والنشر، بيروت- لبنان، ط1، 1413هـ- 1992م.
3- الايديولوجيا واللغة: جون إي. جوزيف وتالبرت جي. تيلر، ترجمة: باقر جاسم محمد، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد- العراق، ط1، 2008م.
4- تاريخ النقد الادبي عند العرب: طه أحمد إبراهيم، منشورات دار الحكمة، دمشق- سوريا، د- ت.
5- تحليل النصوص الادبية- قراءات نقدية في السرد والشعر: عبد الله إبراهيم وصالح هويدي، دار الكتاب الجديد المتحدة، بيروت- لبنان، ط1، 1998م.
6- تحولات النص الجديد: جمال جاسم أمين، الموسوعة الثقافية- دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد- العراق، ط1، 2010م.
7- خطاب الآخر- خطاب نقد التأليف الادبي الحديث انموذجاً: عبد العظيم رهيف السلطاني، دار الاصالة والمعاصرة، بنغازي- ليبيا، ط1، 2005م.
8- دراسات في النقد المسرحي: محمد زكي العشماوي، دار النهضة العربية للطباعة والنشر، بيروت- لبنان، 1980م.
9- علم اجتماع الادب: عاطف احمد فؤاد، دار المعرفة الجامعية، مصر، 1996م.
10- الغربال: ميخائيل نعيمة، دار العلم للملايين، بيروت- لبنان، ط3، 1970م.
11- في الادب القصصي ونقده: عبد الاله أحمد، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد- العراق، 1993م.
12- في الادب والنقد: محمد مندور، دار نهضة مصر، ط5، 1949م.
13- في النقد الادبي الحديث- منطلقات وتطبيقات: فائق مصطفى وعبد الرضا علي، دار الكتب للطباعة والنشر، جامعة الموصل- العراق، ط1، 1989م.
14- قضايا معاصرة في الأدب والنقد: محمد غنيمي هلال، مطبعة نهضة مصر بالفجالة، القاهرة، (د- ت).
15- الكلمة العربية في المهجر: الفرد خوري، مطبعة دار الريحاني، بيروت- لبنان، (د- ت).
16- لسان العرب: ابو الفضل جمال الدين ابن منظور، دار صادر، بيروت- لبنان، 2000م.
17- لصوص- مجموعة شعرية: فرج الحطاب، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد- العراق، 1997م.
18- المجموعة الكاملة لمؤلفات جبران خليل جبران: تقديم واشراف: ميخائيل نعيمة، دار صادر، بيروت- لبنان، د-ت.
19- المسرح في مفترق الطرق: جون جاسنر، ترجمة: سامي خشبة، دار الجيل للطباعة، القاهرة- مصر، 1960م.
20- مقاربات نقدية في الثقافة والتراث: صالح هويدي، الموسوعة الثقافية- دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد- العراق، ط1، 2013م.
21- نشأة القصة وتطورها في العراق 1908- 1939م: عبد الاله أحمد، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد- العراق، ط3، 2001م.
22- نظرية النص- من بنية المعنى إلى سيميائية الدال: حسين خمري، منشورات الاختلاف، ط1، 2007م.
23- النقد الادبي: أحمد أمين، دار الكتاب العربي، بيروت- لبنان، ط4، 1967م.
24- النقد الادبي- أصوله ومناهجه: سيد قطب، مطبعة دار الفكر العربي، القاهرة- مصر، ط3، 1959م.
25- النقد الادبي الحديث في لبنان: هاشم ياغي، مطبعة دار المعارف، مصر، 1968م.
26- نقد النقد- مدخل ابستيمولوجي: محمد الدغموي، مجلة الاقلام، العدد (6)، بغداد- العراق، 1990م.
27- النقد والنقاد المعاصرون: محمد مندور، مطبعة نهضة مصر، القاهرة- مصر، د- ت.

Downloads

Published

2019-05-10

Issue

Section

Other studies

How to Cite

البارز ح. ف. م. (2019). Constructive criticism in modern literary studies -: - Hair model. Al-Adab Journal, 1(116), 269-296. https://doi.org/10.31973/aj.v1i116.459

Publication Dates

Similar Articles

111-120 of 331

You may also start an advanced similarity search for this article.