The reality of using flipped classroom-based education in the Arabic language department in the College of Basic Education / University of Diyala from the students’ point of view
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v2i141.3702Keywords:
flipped learningAbstract
The research aims to identify the reality of the use of flipped classroom-based learning in the Arabic language department in the College of Basic Education/University of Diyala from the students' point of view. The researcher followed the descriptive analytical method (questionnaire) to identify the following:
- Exposing the obstacles facing the fourth stage students in the Arabic language department at the College of Basic Education / University of Diyala on learning based on flipped classrooms from their point of view.
- Detection of individual differences between the averages of students' answers to the study tool related to the obstacles to learning based on flipped classrooms according to the gender variable (male and female).
The questionnaire consists of (26) items, and the direction of each estimate was determined by dividing the range by the number of categories (2/3), to reveal the reality of using flipped classroom-based learning in the Department of Arabic Language at the College of Basic Education / University of Diyala from the students' point of view. The researcher relied on the triple scale to answer the paragraphs: (Agree, Neutral, Disagree), the research sample included the entire research community, which is the fourth stage students in the Department of Arabic Language in the College of Basic Education for the academic year (2068) / 2068 for the academic year 2020/21. Male and female students, (33) male and (35) female students. The researcher used the following statistical methods: (T-test for one sample, T-test for two independent samples, arithmetic mean, standard deviation, Cronbach's alpha correlation coefficient). In light of the researcher's findings after analyzing the results and treating them statistically, he presented a set of recommendations and suggestions.
Downloads
References
ابو حويج, مروان(2002). البحث التربوي المعاصر, دار اليازوري للنشر, عمان، الاردن.
ابو عيشة, ابراهيم عبد الحي. (2017). أثر وحدة مقترحة قائمة على الفصول المنعكسة في تنمية مهارات رسم الخط العربي لدى طلاب الصف الحادي عشر، رسالة ماجستير غير منشورة، الجامعة الإسلامية, غزة، فلسطين.
ابو موسى, مفيد احمد، والصوص, سمير عبد السلام(2014). التعليم المدمج(المتمازج) بين التعليم التقليدي والتعليم الالكتروني, ط 1, الأكاديميون للنشر والتوزيع, عمان، الأردن.
الامام, مصطفى محمود، وآخرون(1990). التقويم والقياس, دار الحكمة للطباعة والنشر, بغداد، العراق.
بيرجمان, جوناثان ، و سامز, آرون(2015). التعليم المقلوب بوابة لمشاركة الطلاب, ترجمة عبد الله زيد الكيلاني،, مكتب التربية العربي لدول الخليج, الرياض، المملكة العربية السعودية.
بيرغمان, جوناثان(2018). حل مشكلة الواجب المنزلي بالتعلم المقلوب, ترجمةعبد الاله بن محمد؛ عابد, مهند غازي القرني, مكتبة التربية العربية لدول الخليج, الرياض، المملكة العربية السعودية.
الجاسر, ندى محمد عبدالعزيز(2018). واقع استخدام التعليم المدمج لدى أعضاء هيئة التدريس بجامعة الأمير سطام بن عبدالعزيز, مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية - جامعة بابل, العدد(37), المملكة العربية السعودية.
الجعيد, بدرية بنت محمد عتيق(2019). التحديات التي تواجه معلمات لغتي الخالدة في استخدام الفصول المقلوبة من وجهة نظر معلمات المرحلة المتوسطة بمحافظة الطائف, المجلة العربية للعلوم التربوية والنفسية, العدد(11), الطائف، المملكة العربية السعودية.
الحريري, رافدة(2010). طرائق التدريس بين التقليد والتجديد, دار الفكر للنشر والتوزيع, عمان، الاردن.
الحيلة, محمد بن محمود(1999): التصميم التعليمي نظرية وممارسة, دار المسيرة, عمان , الاردن.
الخليفة, حسن، ومطاوع, ضياع(2015). إستراتيجيات التدريس الفعال, مكتبة المتنب, الرياض، المملكة العربية السعودية.
الزوبعي, عبد الجليل، والغنام, محمد(1981). مناهج البحث التربوي, مطبعة العاني, بغداد، العراق
السبيعي, علي رسام هاجد، و القباطي, علي عبد الله احمد(2020). واقع استخدام التعلم المدمج من وجهة نظر معلمي ومعلمات اللغة العربية في تدريس طلاب المرحلة الابتدائية, المجلة العربية للنشر العلمي, العدد(21), المملكة العربية السعودية.
الشرمان, عاطف ابو حميد(2015). التعليم المدمج والتعليم المعكوس, دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة, عمان، الاردن.
عبيدات, ذوقان، وآخرون(2004). البحث العلمي مفهومهُ وأدواتهُ وأساليبهُ, ط 8, دار الفكر, عمان، الاردن.
العجمي, سارة علي حمد، والعرفج, عبير محمد عبد الوهاب(2018). معوقات تطبيق التعليم المدمج في المرحلة الثانوية بدولة الكويت من وجهة نظر المعلمات. المجلة الدولية التربوية المتخصصة, المجلد(7), العدد(3), الكويت.
مرسي, محمد محسن(2004). اساسيات الإدارة التربوية, دار الوفاء للدنيا الطباعة والنشر, الاسكندرية، مصر.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.