Etiquette for educational counselors
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v2i141.3697Keywords:
etiquette, guide, theory, honesty, scaleAbstract
To identify the etiquette of educational counselors from the General Directorates of Education in Baghdad, and to achieve the goal of the research, the etiquette scale was built based on the theory of self (Carl Rogers) of (20) paragraphs, and it was applied to the research sample of (200) by (80) counselors and (120) A guide and two types of honesty were extracted, 1- apparent honesty 2- and constructive honesty. The reliability coefficient reached (0.81) and (0.83) by the Facronbach method, and one of the results is that the research sample has a high level of etiquette.
Downloads
References
الآلوسي، جمال حسين (2002): الكراس التوجيه في الإرشاد التربوي، ط1، بغداد، مطبعة وزارة التربية.
انورياني، عيسى (2001): آداب التعامل وفن الاتيكيت، ترجمة ريمة الفوال، دار الكتاب العربي، القاهرة.
ايوب، الشيخ حسن (1996): السلوك الاجتماعي في الإسلام، دار التوزيع والنشر الإسلامية، عمان.
باركر، كريس وسترانج، نانس (1999): مناهج البحث في علم النفس الاكلينيكي، ترجمة: نجيب صبورة، القاهرة.
حبيب، مجدي عبد الله (1996): التقويم والقياس في التربية وعلم النفس، ط1، مكتبة النهضة، القاهرة.
رفعت، جمال الدين (2005): آداب المعاملة عند المسلمين، المركز العربي لنشر والتوزيع، بيروت.
الزعبي، احمد (2002): الإرشاد النفسي، اليمن، دار صنعاء للنشر والتوزيع.
الزغلول، رافع عقيل وآخرون (2019): نظريات الشخصية، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان.
السفير، عبد الفتاح، وأميرة مصطفى صادق (1999): آداب التعامل والاتيكيت، دار الأمين للنشر، القاهرة.
سلطان، احمد تهامي (1997): دليل كل بيت إلى الاتيكيت، دار الطلائع للطباعة والنشر، القاهرة.
السليمان، هاني (2008): الثقة بالنفس، دار النشر والتوزيع، الأردن – عمان.
السيد، حسن السيد (2004): العمل، دار الجمهورية، القاهرة.
الشناوي، محمد محروس (2002): نظريات الإرشاد والعلاج النفسي، دار غريب للطباعة والنشر، مصر.
الضيع، رفعت عارف (2008): الاتيكيت فن السلوك الإنساني، دار الفكر، ط1، عمان.
عبدالرحمن، عبد السلام هاني (2019): نظريات الشخصية، وكالة الغوث الدولية، دار النشر والتوزيع، عمان.
عبيدات، ذوقان وعدس، عبد الرحمن وكايد. عبد الخالق (2005) البحث العلمي مفهومه وادارته واساليبه، دار الفكر، عمان.
عربيات، احمد عبد الحليم، واحمد عبد اللطيف (2013): نظريات الإرشاد النفسي والتربوي، دار المسرة للنشر والتوزيع، عمان.
عودة، احمد سلمان (1985): اساسيات البحث العلمي في التربية والعلوم الانسانية، مكتبة الكناني للنشر والتوزيع، الاردن، عمان.
علام، صلاح الدين محمود (2000): القياس والتقويم التربوي والنفسي اساسياته توجيهاته، ط1، القاهرة.
الغريب، رمزية (1995): التقويم النفسي والتربوي، مكتبة الانجلو للطبع والنشر، القاهرة.
الفسفوس، عدنان احمد (2006): أساليب تعديل السلوك الإنساني، المكتبة الإلكترونية، أطفال الخليج، السلسلة الإرشادية (2).
الفقي، إبراهيم (2010): الثقة والاعتزاز بالنفس، الحياة للدعاية والنشر، سوريا، دمشق.
النشواتي، عبد المجيد (1987): المنحى الإنساني في الإرشاد العلاجي، مركز البحث والتطوير التربوي، الأردن.
وزارة التربية العراقية (2008): دليل المرشد التربوي، ط1، الشركة العامة لإنتاج المستلزمات التربوية، مطبعة رقم 1.
Corey, Gerald (2001): theory and practice of counseling and psychology, Books / cole publishinor com N. Y.
Cronbach (1970) Essentials of pdychological testing Harpera and how publisher, New York.
Lindquist. E. (1951), Educational measurement Washington Houghton Mifflin.
Maholonex. P. M. ward P. M. (1980), psychological Conceptual Approach, New York Oxford university.
Moss, D. (2001): the roots and genealogy of humanistic psycology in K. J. scheider, J. F. T. Bugehtal & J. F. Pierson.
Rogers C. R. (1957): on becoming a press on: a therapists view of psychothera py. Boston, Houghton Mifflin.
Rogers, C. R. (1951): Client-centered therapy: its current practice implication and theory boston, Houghton Mifflin.
Rogers, C. R. (1959): A theory of therapy personality, and interpersonal relationship as developed in client-centered frame work in S. Koch.
Stark, P. L. (1992): The human spirit-the search for meaning and purpose through suffering. Humad Vol. (2).
Trull, T. J. & Pnases, E. J. (2001): clinical psychology concelts methods and profession (6th ed) Belmont.
Wolfe, Joseph (1982) the practice of behavior therapy, New York.
Wong P. (2006): existential and human theories, N. J. Thomas & D. Segal (Eds) comprehensive handbook of personality.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.