Investigation of music in Abutamam’s ode in the elegy of Mohammed bin Hamid al-Toosi
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v1i120.273Abstract
This research investigates the elements of music in Abutamam’s ode in elegy of Mohammed bin Hamid al-Toosi one of the leaders of al-Muʿtaṣim bi’llah, and any ode is not empty of music elements and a great part of the ode be formed by music and the music is an important factor among the many factors that make the poem as far as the use of music is the superiority factor of some poets than other poets.
Abutamam’s ode in elegy of martyr hero Mohammed bin Hamid al-Toosi is one of the most famous odes in Arabic poetry, where the impact of his death among people as well as courage, power and forgiveness of that hero and rider is depicted, and Abutamam has acted successfully by the selection of long poem and R rhyme, because to-R ended odes are the most common in Arabic poetry and because of the abundance of many Arabic words that lead to R and R rhyme has a perfect proportion with the content of the ode, which implies the grief, sorrow and sadness.
This research investigates the diverse dimensions of music in elegy of Mohammed bin Hamid al-Toosi including outside music that investigates prosodic with used rhyme in the ode and internal music which contains repetition, pun and reiteration and also spiritual music which contains paradox and parallelism.
This research leads us to some results and the most important are the music due to the repetition of letters and words and puns and so on, which has a strong connection with the objectives of the poet and conveys the poet’s inner states to reader and the music has been able to be successful completely, as types of music reach to their highest technical degree and put the reader in the sorrowful atmosphere.
Downloads
References
- الآمدي، أبو القاسم الحسن بن بشر، الموازنة بين شعر أبي تمام والبحتري ، تحقيق: السيّد أحمد صقر، الطبعة الأولی، ، القاهرة: دار المعارف، 1961م.
- إبراهيم، أحمد ملحم، جماليات الأنا في الخطاب الشعري، الطبعة الأولی، دار الكندي، اربد:2004م.
- أسامة بن مرشد بن منقذ، البديع في نقد الشعر:، تحقيق: الدكتور بدوي أحمد طبانة والدكتور حامد عبد المجيد، القاهرة، 1960م.
-آسية، داحم، الإيقاع المعنوي في الصورة الشعرية (محمود درويش نموذجا )، رسالة ماجيستر، جامعة حسيبة بن بوعلي، 2009 م.
-أنيس، ابراهيم، موسيقي الشعر، الطبعة الثانية، القاهرة: مكتبة الأنجلو المصرية، 1952م.
-البداينة، خالد فرحان، التكرار في شعر العصر العباسي الأول؛ رسالة ماجيستر، جامعة مؤتة، 2006م.
-بكار، يوسف حسين، بناء القصيدة في النقد العربي القديم في ضوء النقد الحديث، الطبعة الثانية، بيروت: داراندلس، 1982
-التبريزي، خطيب، الكافي في العروض والقوافي، الطبعة الثالثة، قاهرة: مكتبة الخانجي، 1994م.
- ترحيني، فايز، الأدب: أنواع ومذاهب.، بيروت: دار النخيل، 1415ق.
- جيدة، عبدالحميد، الاتجاهات الجديدة في الشعر العربي المعاصر، بيروت: دار الشمال، 1986م.
-حركات، مصطفي، أوزان الشعر، الطبعة الأولي، قاهرة: الدار الثقافية للنشر، 1998م.
- الحلبي، شهاب الدّين محمود بن سليمان، حسن التوسل إلى صناعة الترسل، ، تحقيق ودراسة الدكتور أكرم عثمان يوسف، دار الحرّية للطباعة، بغداد، 1980م.
- الحموي، ابن حجة، خزانة الأدب وغاية الأرب، شرح عصام شعيتو، الطبعة الأولی، بيروت: منشورات دار مكتبة الهلال، 1987م.
-خلوصي، صفاء، فن التقطيع الشعري والقافية، المجلد الثاني، الطبعة الخامسة، بيروت: مؤسسة المطبوعات العربية، 1970م.
- داود، أماني سليمان، الأسلوبية والصوفية دراسة في شعر الحسين بن منصور الحلاج، عمان: دار مجدلاوي، الطبعة الأولي، 2002م.
-السيد، شفيع، التكرار بين تنظير البلاغيين وإبداع الشعراء، مجلة إبداع، السنة الثانية، العدد السادس، ص85-106، .1984م.
-الطيب، عبدالله، المرشد إلى فهم أشعار العرب وصناعاتها، الطبعة الثالثة، كويت: مطبعة حكومة الكويت، 1989م.
-عاشور، فهد ناصر، التكرار في شعر محمود درويش، الطبعة الأولی، بيروت: المؤسسة العربية للدراسات والنشر، 2004م
-العاكوب، عيسي علي، موسيقي الشعر العربي، دمشق: دار الفكر، 1421ق.
-حسن، عباس، خصائص الحروف العربية ومعانيها، دمشق: منشورات اتحاد الكتاب العرب، 1998م.
-عباچي، اباذر، علوم البلاغة في البديع والعروض والقافية، الطبعة السادسة، طهران: سمت، 1389ش.
-عبدالرؤف، محمد عوني، القافية والأصوات اللغوية، قاهرة: مطبعة الكيلاني، 1977م.
-عبدالله عطيه، عبدالهادي، ملامح التجديد في موسيقي الشعر العربي، اسكندريه: مكتبة بستان المعرفة، 2002م.
- العراقي، أبو ناصر، أجمل ما قيل في الرثاء، (د.ت)
- فاضلي، محمد، مختارات من روائع الأدب العربي في الشعر الجاهلي .تهران: سمت، 1381ش.
-القلقلية، عبده عبد العزيز، البلاغة الإصلاحية، الطبعة الثالثة، قاهره: دار الفكر العربي، 1992م.
- ضيف، شوقي، الفن ومذاهبه في الشعر العربي، الطبعة العاشرة، قاهرة: دار المعارف .
- فصول الشعر ونقده، مصر: دار المعرف، 1999م.
- غنيمي هلال، محمد، النقد الأدبي الحديث، قاهرة: دار نهضة مصر للطباعة، 1997م.
- معروف، يحيي، العروض العربي البسيط، الطبعة السادسة، تهران: سمت، 1390ش.
-مفتاح، محمد، في سيماء الشعر القديم دراسة نظرية وتطبيقية، الطبعة الأولی، الدار البيضاء: دار الثقافة، 1982م.
-ملائكة، نازك، قضايا الشعر المعاصر، الطبعة الثالثة، بيروت: منشورات مكتبة النهضة، 1967م.
- نصار، حسن، القافية في العروض والادب، مكتبة الثقافة الدينية، (د.ت).
- الهاشمي، السيد أحمد، جواهر البلاغة في المعاني والبيان والبديع، بيروت، دار الفكر، 1994م.
-الهاشمي، علوي، فلسفة الإيقاع في الشعر العربي، الطبعة الاولي، المنامة: وزارة الإعلام والثقافة والتراث الوطني، 2006م.
- هلال، ماهر مهدي، جرس الألفاظ في بحث البلاغي والنقدي، بغداد: دار الرشيد للنشر، 1980م.
- يعقوب، إميل بديع، المعجم المفصل في علم العروض والقافية وفنون الشعر، الطبعة الأولی، بيروت: دار الكتب العلمية، 1991م.
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.