فاعلية برامج قبعات التفكير الست في تنمية بعض مهارات التفكير الابتكاري لدى تلاميذ الصف الرابع الأساس
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v1i121.260Abstract
Title Search: The Effectiveness of the Six Thinking Hats strategy in the development of some innovative thinking skills for Basic fourth–Grade Pupils. The goal of current research to reveal the effectiveness of the strategy of the Six Thinking Hats in the development of some of the skills of innovative thinking skills for Basic fourth–Grade Pupils, and to achieve the objectives of the research approach was used quasi-experimental-based Measurement ( pre/post ) was used as a strategy Six Thinking Hats and the application of the Torrance Test of thinking innovative (photocopy b) and applied to a sample of children of Basic fourth –Grade Pupils in Homs, amounted to (50) pupils and using the test "T" to analyze the data given to the research found the following results:
1-There are significant differences at the level of significance (0.05) between the mean scores of the experimental group and the control group in the skill of flexibility in dimensional measurement.
2-There were statistically significant differences at the level of significance (0.05) between the mean scores of the experimental group and the control group in the skill of originality in dimensional
Downloads
References
1 -البغدادي، محمد رضا (2003): تاريخ العلوم وفلسفة التربية العلمية، دار الفكر العربي، القاهرة.
2-البلوشي ،سلوى بنت محمد بن مراد(2007): القدرة على التفكير الابتكاري لدى طالبات الصف الثاني عشر بمدرسة صحم للتعليم العام وعلاقتها بالتحصيل واستراتيجية العصف الذهني، رسالة ماجستير غير منشورة ،عمان.
3-حجازي ،سناء محمد نصر (2006):سيكولوجية الإبداع(تعريفه وتنميته وقياسه لدى الأطفال)،دار الفكر العربي ،القاهرة.
4-خضر،نجوى بدر(2011): ﺃﺜﺭ ﺒﺭﻨﺎﻤﺞ ﻗﺎﺌﻡ ﻋﻠﻰ ﺒﻌﺽ الأنشطة العلمية في تنمية مهارات التفكير الابداعي ﻟﺩﻯ ﻁﻔل ﺍﻟﺭﻭﻀﺔ ،مجلة جامعة دمشق،المجلد 27،دمشق.
5-خليل ،كمال محمد (2006):سيكولوجية التفكير(برامج تدريبية واستراتيجات )،دار المناهج ،عمان ،الأردن.
6- رضوان ،وسام سعيد (2004):الدافع المعرفي والبيئة الصفية وعلاقتهما بالتفكير الابتكاري لدى طلاب الصف الرابع، رسالة ماجستير غير منشورة ، كلية التربية، جامعة الأزهر، غزة.
7-الزايدي ،فاطمة بنت خلف الله عمير (2008):أثر التعلم النشط في تنمية التفكير الابتكاري والتحصيل الدراسي بمادة العلوم لدى طالبات الصف الثالث المتوسط ، رسالة ماجستير غير منشورة ،كلية التربية ،جامعة أم القرى ،مكة المكرمة .
8-الزغول،عماد عبد الرحيم(2009):مبادئ علم النفس التربوي، دار المسيرة، عمان، الأردن.
9-العابد،هناء(2010): التنشئة الاجتماعية ودورها في نمو التفكير الإبداعي لدى الشباب السوري، رسالة دكتوراه غير منشورة، جامعة St. Clements العالمية، الشارقة.
10-الشايع، فهد والعقيل، محمد(2009)أثر استخدام "قبعات التفكير الست" في تدريس العلوم على تنمية التفكير الإبداعي والتفاعل الصفي اللفظي لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي في مدينة الرياض، مجلة دراسات في المناهج والإشراف التربوي، المجلد الأول، العدد الثاني، مكة المكرمة، جامعة أم القرى.
11-عامر،طارق عبد الرؤوف ومحمد، ربيع (2008):علم طفلك كيف يفكر، الطبعة العربية، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.
12- عبد الفتاح عبد الكافي ، إسماعيل (2003): الابتكار وتنميته لدى أطفالنا ،الدار العربية للكتاب .
13-العتوم ،عنان يوسف و آخرون (2007):تنمية مهارات التفكير، دار المسيرة ،عمان ،الأردن.
14-خضر،فخري رشيد(2006):طرائق تدريس الاجتماعيات ، دار المسيرة عمان، الأردن
15-العتيبي، مها (2013): أثر التدريس باستراتيجية قبعات التفكير الست في التحصيل العلمي والميول نحو مادة الأحياء لدى طالبات الصف الأول الثانوي بمدينة مكة المكرمة، مجلة جامعة أم القرى للعلوم التربوية والنفسية ،المجلد الخامس، العدد الأول.
16- العتيبي، وضحى بنت حباب بن عبد الله(2003):فاعلية استراتيجية العصف الذهني في تنمية قدرات التفكير الابتكاري والتحصيل الدراسي في مادة العلوم لدى طالبات الصف الأول المتوسط بمدينة الرياض، رسالة ماجستير غير منشورة ، كلية التربية، الرياض.
17-الكناني، ممدوح عبد المنعم(2007): سيكولوجية الإبداع والتجديد لدى الأفراد والمنظمات، دار الفكر العربي، القاهرة.
18-مخان،سامية مجول المولودة(2007):علاقة القدرة على التفكير الابتكاري بالميل للمجاراة دراسة ميدانية لدى عينة من المهندسين ببعض ولايات الجنوب الشرقي للجزائر، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الآداب والعلوم الإنسانية، جامعة قاصدي مرباح ورقلة.
19-منصور،غسان (2007):أساليب التفكير وعلاقتها بحل المشكلات (دراسة ميدانية على عينة من تلامذة الصف السادس الأساسي في مدارس مدينة دمشق الرسمية ،مجلة جامعة دمشق ،المجلد 23،العددالأول ،دمشق.
20-الهذلي، نهاد صالح(2005): فاعلية برنامج تدريبي مستند إلى اللعب في تنمية التفكير الابتكاري لدى الأطفال المعاقين سمعياً في مرحلة ما قبل المدرسة في عينة أردنية، رسالة دكتوراه منشورة، كلية الدراسات العليا، الجامعة الأردنية، الأردن.
المراجع الأجنبية :
21-Aboukinane, Chehrazade (2007): A qualitative Study of creative thinking using experiential learning an agricultural and life sciences course, Texas A&M University
22-Kim. K. H.(2006): Can We Trust Creativity Tests?
A Review of the Torrance Tests of Creative Thinking , Creativity Research Journal, Vol. 18, No. 1, 3–14.
23-Kwek, S.H. (2011): Innovation in the Classroom: Design Thinking for 21st Century learning. (Master’s thesis). Retrieved from , http://www.stanford.edu
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.