The nature of existence when Sartre
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v1i121.259Abstract
The general existence has no value, because it is devoid of feeling as the solid and animal . And he described the existence as an incomplete , for that the world of human existence is in constant struggle to get to what he wants . But the human does not have fixed fundamental nature which consist of his existence . So the human acquires his qualities by his actions which he choose it . The most important thing the existence is the freedom itself.
Downloads
References
2- Norman N.Greene: The Existentialist Ethic , Jan-Paul Sartre university of Michigan press, 1960,p.62 .
3- جان فال : من ديكارت إلى سارتر ، ترجمة فؤاد كامل ، دار الثقافة للنشر والتوزيع ، القاهرة ، مصر ، دون تاريخ ، ص62.
4- أ.م . بوخنسكي : تاريخ الفلسفة المعاصرة في أوروبا ، ترجمة عبد الكريم الوافي ، مؤسسة الفرجاني ، طرابلس ، ليبيا ، ص268.
5- جون ماكوري : الوجودية ، ترجمة إمام عبد الفتاح إمام ، دار الثقافة للنشر والتوزيع ، القاهرة ، مصر ، 1986 ، ص93.
6- فؤاد كامل عبد العزيز ، فلاسفة وجوديون ، ص48.
7- موسوعة الفلسفة : عبد الرحمن بدوي ،المؤسسة العربية للدراسات والنشر ، ج1 ، ط1 ، بيروت، لبنان ، 1984، ص568.
8- جون ماكوري : الوجودية ، ص93.
9- أنطولوجيا : مبحث في الوجود المجرد ، معناها : الوجود ، موجود . مذهب فلسفي في الوجود بصفة عامة ، الوجود بما هو موجود . إنه علم الوجود المجرد ( الخالص ) ، فهو وجود مجرد من الخصائص الحسية أو الجزئية . وهو علم وجود بغض النظر عن ما فيه من موجودات . فالانطولوجيا هي العلم الذي يدرس الواقع النهائي ultimate reality الذي يكمن خلف الظواهر المحسوسة ، ومعنى ذلك أن الانطولوجيا هي العلم الذي يبحث عن العلل الأولى المجردة بعيداً عن العالم المادي أو المحسوس .
10- جون ماكوري : الوجودية ، ص356.
11- سارتر : الوجودية مذهب إنساني ، ترجمة كمال الحاج ، بيروت ، لبنان ، دون تاريخ النشر ، ص37.
12- موسوعة الفلسفة : عبد الرحمن بدوي ، ج1 ، ط1 ، ص567.
13- فؤاد كامل عبد العزيز ، فلاسفة وجوديون ، ص48.
14- المرجع نفسه : والصفحة .
15- أمل مبروك : فلسفة الوجود ، التنوير للطباعة والنشر والتوزيع ، بيروت ، لبنان ، 2011، ص89
16- مصطفى غالب : سارتر والوجودية ، ط2 ، مكتبة الهلال ، بيروت ، لبنان ، 1982 ، ص25.
17- الموسوعة الفلسفية العربية : غانم الهنا ، تحرير معن زيادة ، م2، ط1، معهد الإنماء العربي ، 1988، ص1511.
18- سعد عبد العزيز حباتر : مشكلة الحرية في الفلسفة الوجودية ، مكتبة الأنجلو المصرية ، القاهرة ، مصر ، 1970 ، ص42.
19- موسوعة الفلسفة : عبد الرحمن بدوي ، جـ1 ، ط1 ، ص568.
20- فؤاد كامل عبد العزيز ، فلاسفة وجوديون ، ص49.
21- محمد مهران رشوان : مدخل إلى دراسة الفلسفة المعاصرة ، دار الثقافة للنشر والتوزيع ، الفجالة ، مصر ، 1992، ص103 .
22- المرجع نفسه : ص104.
23- هنتر ميد : الفلسفة أنواعها ومشكلاتها ، ترجمة فؤاد زكريا ، ط7 ، مكتبة الأنجلو المصرية ، القاهرة ، مصر ، 1986 ، ص409 .
24- مصطفى غالب : سارتر والوجودية ، ص7 .
25- جون ماكوري : الوجودية ، ص100.
26- سارتر : الكينونة والعدم ، ترجمة نقولا متيني ، ط1، مركز دراسات الوحدة العربية ، بيروت ، لبنان ،2009، ص74.
27- المذهب الحتمي Determinism : فرضية فلسفية تقول : أن كل حدث في الكون خاضع لسبب محدد سلفاً ضمن سلسلة غير منطقية من الحوادث وفق قوانين محددة . هناك من يؤمن أنها قوانين الطبيعة ، وهناك من يؤمن بأنها قضاء الله .
28- هنتر ميد : الفلسفة أنواعها ومشكلاتها ، ص408.
29- F.H .Heinemann, Existentialism and the modern predicament, chattels Black , London , 1958p.127 . .
30- محمد مهران رشوان : مدخل إلى دراسة الفلسفة المعاصرة ، ص106-107.
31- دومونيك فولشيد : المذاهب الفلسفية الكبرى ، ترجمة مروان البطش ، ط1 ، مجد المؤسسة الجامعية للدراسات والنشر والتوزيع ، بيروت ، لبنان ، 2011، ص168.
32- حبيب الشاروني : فلسفة جان بول سارتر ، منشأة المعارف ، الإسكندرية ، مصر ، دون تاريخ ، ص133.
33- العدم : يعني فقدان الشيء ، أي غير موجود ، والعدم ليس مطلقاً ، وهو يقابل الوجود . وعند " هيجل " العدم هو محرك الديالكتيك ، وهو مزيج بين الوجود واللاوجود . ( المعجم الشامل : عبد المنعم الحفني ، مكتبة مدبولي ، ط3 ، القاهرة ، مصر ، 2000، ص523-524.)
34- الوجود : الوجود يساوي العدم " باعتبار أنه ليس شيء في الوجود قابل للتفكير فيه ، فهو خال من كل اختلاف ، باطنه كخارجه ، بلا مضمون ولا تحديد ، ولا يميزه شيء ، وليس فيه ما ينظر إليه ، وأي تفكير فيه هو تفكير في خواء ، وهو إذن عدم لا أكثر ولا أقل " . ( المعجم الشامل : عبد المنعم الحفني ، ص935 ) .
35- فؤاد كامل عبد العزيز ، فلاسفة وجوديون ، ص44.
36- أ. م. بوخنسكي : تاريخ الفلسفة المعاصرة في أوروبا ، ص267.
37- موريس كرانتسون : سارتر بين الفلسفة والأدب ، ترجمة مجاهد عبد المنعم مجاهد ، مكتبة الحياة ، بيروت ، لبنان ، 1975 ، ص66 .
38- حبيب الشاروني : فلسفة جان بول سارتر ، ص134.
39- موريس كرانتسون : سارتر بين الفلسفة والأدب ، ص67.
40- ابراهيم الزيني : تاريخ الفلسفة من قبل سقراط إلى ما بعد الحداثة ، كنوز للنشر والتوزيع ، القاهرة ، مصر ،2011، ص403.
41- زكريا إبراهيم : دراسات في الفلسفة المعاصرة ، جـ1 ، دار مصر للطباعة ، مصر ، 1968، ص491.
42- المرجع نفسه : والصفحة .
43- فؤاد كامل عبد العزيز ، فلاسفة وجوديون ، ص49.
44- المرجع نفسه : ص48.
45- سارتر : الوجودية مذهب إنساني ، ص 45.
46- Norman N.Greene : The Existentialist Ethic Jan-Paul Sarter,p.5.
47- زكريا إبراهيم : دراسات في الفلسفة المعاصرة ، جـ1، ص480.
48- المرجع نفسه : ص487.
49- سارتر : الوجودية مذهب إنساني ، ص70.
50- المصدر نفسه : ص 70-71.
51- المصدر نفسه : ص71.
52- Norman N.Greene: The Existentialist Ethic Jan-Paul Sarter,p.21-22.
53- سارتر : الوجودية مذهب إنساني ، ص72.
54- وعي الذات Self-consciousness: أي وعي الإنسان لذاته كشخصية ، في قدرته على اتخاذ قرارات مستقلة ، والوعي يظهر أن الإنسان يعي العالم الذي يحيط به .( المعجم الفلسفي المختصر : ترجمة توفيق سلوم ، دار التقدم ، موسكو ،1986، ص547) .
55- سارتر : الكينونة والعدم ، ص438.
56- المصدر نفسه : ص371.
57- المصدر نفسه : ص78.
58- المصدر نفسه : ص150.
59- أ.م . بوخنسكي : تاريخ الفلسفة المعاصرة في أوروبا ، ص268.
60- المرجع نفسه : ص269.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.