القناع الصوفي في شعر عبد الوهاب البياتي

Authors

  • مسعـود وقـاد كلية الآداب واللغات جامعة الوادي – الجزائر

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v1i121.246

Abstract

The discourse of masks is a new technique in modern Arabic poetry, the Iraqi poet Abde Wahab Al-bayati, was the first to develop this technique in the early sixties, after many attempts to break the lyrical path that Flooded the old poses and the most recently practiced, to take on another personality neutral heritage - often Sufi- to express, so that the speech becomes more representative of the dramatic background trend.

   This study falls within the context of dealing with the mask as a sign of a large positive focal signific in the development of the poetic text, where the mask discourse would be complete only if it is of three parts; Personality, intention and poet.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • مسعـود وقـاد, كلية الآداب واللغات جامعة الوادي – الجزائر

    د. مسعـود وقـاد

    كلية الآداب واللغات

    جامعة الوادي – الجزائر

References

) خليل الموسى: بنية القناع في القصيدة العربية المعاصرة، مجلة الموقف الأدبي، اتحاد الكتاب العرب، دمشق، العدد:336،السنة:1999، ص120. (متاح على الأنترنت)
) عبد الوهاب البياتي: تجربتي الشعرية، منشرات نزار قباني،بيروت،ط1،1968،ص34.
) نفسه، ص35.
) حافظ إبراهيم: الديوان، ج1،الهيئة المصرية العامة للكتاب، القاهرة، ط2، 1980،ص253.
) خليل الموسى: بنية القناع في القصيدة العربية المعاصرة،ص120.
) نفسه، ص121.
) خالد عمر يسير: الدوافع إلى القناع، مجلة الموقف الأدبي، اتحاد الكتاب العرب، دمشق، ع340، سنة:1999، ص69.(متاح على الأنترنت)
) خليل الموسى: بنية القناع في القصيدة العربية المعاصرة ،ص125.
) أحمد طعمة جلبي: التناص الصوفي في شعر البياتي ، مجلة الموقف الأدبي، عدد:393،سنة2004،ص21.(متاح على الأنترنت)
) عبد الوهاب البياتي : تجربتي الشعرية، ص24.
) ينظر: إبراهيم محمد منصور: الشعر والتصوف (الأثر الصوفي في الشعر العربي المعاصر)، دار الأمين للنشر والتوزيع، القاهرة، ط1، 1999،ص185.
) أبو القاسم محمد كرو :عبد الوهاب البياتي بين الذكريات والوثائق ، دار المعارف للطباعة والنشر، تونس، 2000،ص73.
) الصادق النهيوم: الذي يأتي ولا يأتي، تالة للطباعة والنشر، ليبيا، ط 1، 2002 ، ص61.
) عبد الوهاب البياتي: الديوان، ج2، المؤسسة العربية للدراسات والنشر، بيروت، 1995، ص09.
) الصادق النهيوم: الذي يأتي ولا يأتي، ص70.
) عبد الوهاب البياتي: الديوان، ج2،ص11.
) نفسه،ص11.
) نفسه،ص11.
) نفسه،ص15..
) الصادق النيهوم: الذي يأتي ولا يأتي، ص81.
) عبد الوهاب البياتي: الديوان، ج2، ص15.
) ينظر: إبراهيم محمد منصور: الشعر والتصوف (الأثر الصوفي في الشعر العربي المعاصر)، ص186.
) الحلاج: الديوان، تقديم: سعدي ضناوي ،دار صادر، بيروت،ط1 ،1998، ص65.
) عبد الوهاب البياتي : الديوان،ج2،ص15.
) نفسه، ص16.
) نفسه،ص18.
) نفسه،ص20.
) الحلاج: الديوان، ص31.

Published

2018-12-11

Issue

Section

Other studies

How to Cite

القناع الصوفي في شعر عبد الوهاب البياتي. (2018). Al-Adab Journal, 1(121), 199-210. https://doi.org/10.31973/aj.v1i121.246

Publication Dates