mystic trend in hair Mohammed Jaafar Radi / shifts Spirit model (analytical study – technical )
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v1i121.245Abstract
The mysticism in the poetry of Mohammad Radi Jaafar mysticism naturally is artificially was to Ankbabh on the study of the Sufi heritage, and briefed on the Sufi philosophy in particular and the general philosophy; and that in the course of his study phase doctorate for his thesis tagged (mystical visions in contemporary Arabic poetry), Kdothera where Emma effect, but I doubt that the willingness to accept mysticism -mchaara and Sloka- was another key factor in the shift to the poetry of Sufism is away from the shadows of the mystic behavior. All of this poet of his body in his office shifts Spirit, which is the strange mixture of integrals and overlaps offers for their way poet poem fun Aiml the reader to ponder and meditate rhythm, intensity and extent and Tnasa and Aameadtha. It is perhaps a kind of flowers for perfume Aiml reader .
Downloads
References
- تحولات الروح، د. محمد راضي جعفر، دمشق اتحاد الكتاب العرب، 2001.
- ديوان امرؤ القيس، تحقيق: محمد ابو الفضل ابراهيم، دار المعارف، القاهرة، ط4، (د.ت).
ثانياً:المصادر العربية:
-الاشارات الالهية، ابو حيان التوحيدي، تحقيق: د. وداد القاضي، دار الثقافة، بيروت، ط2، 1982.
-الانوار فيما يُمنح صاحب الحلوة من الاسرار، محيي الدين بن عربي، تقديم: عبد الرحمن حسن
محمود، القاهرة، مكتبة عالم الفكر،ط1 ،1986.
-التعريفات، الشريف الجرجاني، المطبعة الحميدية، مصر، 1321هـ.
-الحيوان، ابو عثمان عمرو بن بحر الجاحظ، تحقيق وشرح :عبد السلام هارون، منشورات المجمع العلمي العربي الاسلامي، بيروت، ط3، 1969.
-الفتوحات المكية، محيي الدين ابن عربي تحقيق وتقديم : د. عثمان يحيى، تصوير ومراجعه: د. ابراهيم مدكور، الهيأة المصرية العامه للكتاب، القاهرة، ط2، 1985.
-المواقف والمخاطبات، محمد بن عبد الجبار بن الحسن النقري، تصحيح: آرثر يوحنا آبري، مكتبة الكليات الازهرية، القاهرة، (د.ت).
-حسن التوسل في صناعة الترسل ، الامام شهاب الدين ابي الثناء محمود بن سليمان الحلبي الحنفي، مطبعة الوهبية بمصر ، 1398.
-شرح فصوص الحكم من كلام الشيخ الاكبر محيي الدين ابن عربي، تحقيق وجمع وتأليف : محمود محمود الغراب، دمشق، 1985.
-عوارف المعارف، السروردي، بيروت، (د.م.)، 1966.
-كشف السر الغامض في شرح ديوان ابن الفارض، عبد الغني النابلسي، تحقيق: محمد ابو الفضل ابراهيم، القاهرة، مؤسسة الحلبي وشركاه للنشر والتوزيع،( د.ت).
ثالثا : المراجع العربية:
-اتجاهات الشعر العربي المعاصر، د. احسان عباس، الكويت، عالم المعرفة، 1978.
-التصوف في الشعر العربي – نشأته وتطوره حتى آخر القرن الثالث الهجري – عبد الحكيم حسان، مكتبة الانجلو المصرية، القاهرة، 1954.
-الرؤى الصوفية في الشعر العربي المعاصر، د. محمد راضي جعفر، بغداد، دار الشئون الثقافية العامة، 2002.
-الرمز والرمزية في الشعر المعاصر، د. محمد فتوح احمد، دار المعارف بمصر، ط2، 1978.
-المرشد الى اشعار العرب وصناعتها، عبد الله الطيب المجذوب، شركة ومطبعة مصطفى البابي الحلبي، مصر، ط2، 1955.
-المعجم الفلسفي، د. جميل صليبا، دار الكتاب العربي، بيروت ، ط1، 1971
-النقد الادبي الحديث، د. محمد غنيمي هلال، دار الثقافة، بيروت، 1973.
-تأويل الشعر وفلسفته عند الصوفية ، عودة امين يوسف ، عالم الكتب الحديثة، بيروت ،2009.
-تاريخ العرب، فيليب حتي واخرون، دار المعرفة بمصر، 1962.
-حياتي في الشعر، صلاح عبد الصبور، ، دار اقرأ، بيروت ،1983.
-سيمياء العنوان ، د. بسام قطوس , مطبعة البهجة بدعم من وزارة الثقافة ، عمان، 2001.
-فن الشعر، د. احسان عباس، ، دار الثقافة، ط2، بيروت، 1959.
-في الالهام والاختبار الصوفي، د. عبد الرؤوف عبيد، القاهرة، (د.م).، 1986.
-لغة الشعر بين جيلين، د. ابراهيم السامرائي ، دار الثقافة،بيروت،1960.
رابعاً: الكتب المترجمة:
-ابن عربي – حياته ومذهبه – آسين بلاثيوس، ترجمة: عبد الرحمن بدوي، الكويت، وكالة المطبوعات ، دار العلم،،بيروت، 1979.
-بنية اللغة الشعرية، جان كوهين، ترجمة : محمد الولي ، ومحمد العمري، دار توبقال للنشر، المغرب، ط1، 1986.
-موسوعة المصطلح النقدي، د.ي. ميوك، ترجمة: د. عبد الواحد لؤلؤة، بغداد، دار المأمون، 1977.
خامسا : الدوريات :
أ-المجلات:
- مجلة الفكر العربي والعالم ، مقابلة مع رولان بارت ، العدد(7) ، صيف 1989.
- م. المورد، بغداد، ع2، 1412ه-1992م.
- م. الموقف الادبي، دمشق، اتحاد الكتاب العرب، ع377، ايلول،2002.
ب-الجرائد:
-جريدة الاسبوع الادبي، دمشق، اتحاد الكتاب العرب، ع551، 25/4/2001.
-جريدة الجمهورية، بغداد، 24 شباط، 2003.
-جريدة الزمان، لندن، ع2918، 16 شباط، 2008.
-جريدة القادسية، بغداد، 4 حزيران، 2002.
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.