الدلالة التكرارية في خمريات أبي نواس
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v1i121.241Abstract
Repetition is a graphic machine with functions no less important than brevity; yet, it is an artistic refuge that the creator focuses on when he is informed of the message for the report and the effective rhythm of the report.
This is why I wanted to study the graphic, aesthetic, and rhythmic act of stylistic repetition; I chose a set of poetic models by focusing on the geometry of repetition and its location in the text and the crisis and its numerous formations accompanied by a flood of poetic and image literatures and imagination; the repetition of poetry strengthens unity and concentration It appears in the rotation of motion and sleep or repetition of the thing on equal dimensions. And in the repetition of one word or one meaning of the rewind, rewind the beginning in the end, rewind the decision to sing, the return of the deficit on the chest in the hair, rewind the note in music, and the frequent return to a certain thing. And repetition is very common in art and less, we find a technical effect is not repeated parts of the close or divergent. And from the consistent rewind or rhythm.
This is why we find a repetition that affects the title and its significance and gives the text and the speech harmony and cohesion in building it thanks to repetition because it is the fine thread and the dramatic spirit that preserves all these models, but there is a very strong relationship between That graphic act and the recipient interacted with the message
Downloads
References
• احمد احمد بدوي, أسس النقد الأدبي, مكتبة نهضة مصر, القاهرة, 1964.
• احمد درويش, دراسة الأسلوب بين المعاصرة والتراث, دار غريب, القاهرة, 1988.
• أماني سليمان داود, الأسلوبية والصوفية – دراسة في شعر الحسين بن منصور الحلاج, وزارة الثقافة, عمان, 2002.
• جلال الخياط, الشعر والزمن, منشورات وزارة الاعلام, العراق, 1975.
• جون كوهن, بنية اللغة الشعرية, ترجمة: محمد الوالي ومحمد العمري, دار توبقال, الدار البيضاء, 1986.
• ديوان أبي نواس, ط2, دار صادر, بيروت, 2009.
• رجاء عيد, التجديد الموسيقي في الشعر العربي, منشأة المعارف للنشر, الإسكندرية, 1988.
• سعاد يوسف محمد الحجاجرة, خمريات أبي نواس ومسلم بن الوليد – دراسة أسلوبية, رسالة ماجستير (غير منشورة), جامعة الخليل, فلسطين, 2012.
• السكاكي: يوسف بن بكر محمد بن علي, مفتاح العلوم, تعليق: نعيم زرزور, ط2, دار الكتب العلمية, بيروت, 1987.
• عبد القادر أبو شريفة, مدخل الى تحليل النص الأدبي, دار الفكر, عمان, 1990.
• عبد الله التطاوي, أشكال الصراع في القصيدة العربية, مكتبة الانجلو المصرية, القاهرة, (د.ت), ج5.
• عز الدين إسماعيل, التفسير النفسي للأدب, (د.م), القاهرة, 1963.
• علي شلق, أبو نواس بين التخطي والالتزام, المؤسسة الجامعية للدراسات والنشر, بيروت, 1982.
• غسان إسماعيل عبد الخالق, الزمن – المكان – النص – اتجاهات الرواية العربية المعاصرة في الأردن, (د.م), بيروت, 1993.
• فايز القرعان, تقنيات الخطاب البلاغي – دراسة نصية, عالم الكتب الحديثة, اربد, 2004.
• محمد العبد, النص والخطاب والاتصال, الأكاديمية الحديثة للكتاب الجامعي, القاهرة, 2005.
• محمد عبد المطلب, بناء الأسلوب في شعر الحداثة – التكوين البديعي, ط2, دار المعارف, مصر, 1995, 1995.
• محمد النويهي, نفسية أبي نواس, ط2, دار الفكر, القاهرة, 1970.
• محمد وحيد الدين سوار, الزمن بين البراءة والاتهام, الدار العلمية الدولية للنشر والتوزيع, عمان, 2002.
• مدحت سعد محمد الجيار, الصورة الشعرية عند أبي القاسم الشابي, ط2, دار المعارف, القاهرة, 1986.
• مصطفى سويف, الأسس النفسية للإبداع الفني في الشعر خاصة, ط2, دار المعارف, مصر, 1959.
• أبن منظور: أبو الفضل جمال الدين محمد بن مكرم, لسان العرب, ط6, دار صادر, 1997, ج5.
• منير سلطان, بلاغة الكلمة والجملة والجمل, منشأة المعارف, الاسكندرية, 1988.
• موسى ربابعة, التكرار في الشعر الجاهلي – دراسة أسلوبية, مجلة مؤتة للبحوث والدراسات, مج5, العدد الأول, الأردن, 1990.
• نور الدين السد, الأسلوبية وتحليل الخطاب, دار توبقال للنشر, المغرب, 1986, ج1.
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.