Emotional abuse and its relationship to academic achievement among primary school pupils
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v1i122.227Abstract
The current study sought to identify the emotional abuse among pupils and their relationship to academic achievement at the elementary level, where is the problem of child neglect and abuse him one of the most serious social problems that stand in the face of the progress of society and its development, and that affect the mental and emotional health of the pupil, causing him harm or serious harm affects the manifestations of psychological negative effects continue to improve through the rest of the stages of life, making them suffer from a wide range of psychological and behavioral disorders in turn affect the academic achievement of students, where the study aimed to .
Used where the researcher research methodology descriptive sample consists of 80 pupils, was chosen the way intentionality and according attainment variable, and the rate of (40) pupils are superior, and (40) pupils is superior, for grades fifth and sixth primary, aged (10 -14 years), where the search results showed that there are differences statistically significant differences in emotional abuse variable and academic achievement among students excelling (males, females) and non-talented (male, female), and that there are differences between pupils gifted and non-gifted, while there are no differences between students excelling and is excelling male, and that there is a negative relationship statistically significant in emotional abuse variable and academic achievement. Any greater the emotional abuse Say attainment, and lower the abuse increased academic achievement .astkhaddmt the researcher test samples t (T-test (for two independent samples, and transactions Pearson correlation to identify the nature of the relationship between Almngaran.thm researcher recommended the need to educate the family and community organizations concerned with the welfare of the child such as school quality and educational tactics to deal with the student, and the awareness of the media about the negative effects of the abuse emotional on the student, and activating the role of religious institutions to combat violence and abuse against children.
Downloads
References
1- القران الكريم
2- صحيح مسلم
3- ابو جابر وعلاء الدين وعكروش والفرح (2009) ,ادراكات الوالدين لمشكلة اهمال الاطفال والاساءة اليهم في المجتمع الاردني , المجلة الاردنية في العلوم التربوية ,مجلد5, العدد 1
4- ابو حلاوة , محمد السعيد (1996), الاساءة الانفعالية القضية المهملة , جامعة الاسكندرية /كلية التربية بدمنهور
5- ابو حلاوة , محمد السعيد , وضعية الاساءة الانفعالية ضمن صيغ سوء المعاملة الاخرى , مراجعة /محمود فتحي عكاشة , com. pdffactory.www.
6- ابو حلاوة , محمد السعيد , (2010) ,وضعية الاساءة الانفعالية ضمن صيغ سوء المعاملة الاخرى , جامعة الاسكندرية /كلية التربية بدمنهور.
7- بادي , مراد (2009) ,ظاهرة ضعف التحصيل الدراسي, الاردن.
8- بيبي ,هدى حسيني (2000),المرجع في الارشاد التربوي ,بيروت , دار اكاديميا .
9- جابر , عبد الحميد (1996) مناهج البحث في التربية وعلم النفس , دار النهضة , القاهرة .
10- الجلبي , سوسن شاكر (2003) اثار العنف واساءة معاملة الاطفال على الشخصية المستقبلية
http\\www.rezgar .com \debat\showart;asp?aid=18331
11- حاجية , جاسم محمد (1989) ,اساءة معاملة الطفل , مجلة ندوة تنشئة الطفل في ما قبل المدرسة الابتدائية ,جامعة الكويت ,مركز خدمة المجتمع والتعلم المستمر , وزارة الشؤون الاجتماعية والعمل ص6-8.
12- حزين ,صالح (1993) , اثر الاساءة الانفعالية على الاضطرابات السلوكية والنفسية للاطفال ( دراسة اكلينيكية ) , مجلة دراسات نفسية , مجلد3 ع4, (499- 524)
13- الحموي , منى (2010), التحصيل الدراسي وعلاقته بمفهوم الذات , كلية التربية / جامعة دمشق .
14- الحديدي ,مؤمن ,جهشان ,هاني (2004),اشكال وعواقب العنف ضد الاطفال ,ورقة عمل مقدمة الى المؤتمر العربي الاول للوقاية من اساءة معاملة الاطفال في الاردن .
15- الخالدي , رضاب منصور حسين (2012) ,الاساءة الانفعالية والاحكام الخلقية وتقدير الذات لدى اطفال الشوارع واقرانهم في المدارس الابتدائية ـ رسالة دكتوراه ـ جامعة بغداد / كلية التربية / ابن الهيثم .
16- الخطيب ,جمال ,الحديدي,منى (1998) ,التدخل المبكر مقدمة في التربية الخاصة في الطفولة المبكرة ,الطبعة الاولى ,عمان ,الاردن .
17- الدويك , نجاح احمد محمد (2008), اساليب المعاملة الوالدية وعلاقتها بالذكاء والتحصيل الدراسي لدى الاطفال في مرحلة الطفولة المتأخرة , الجامعة الاسلامية , كلية التربية , غزة.
18- داؤد ,عزيز حنا ,والعبيدي ,انور حسين (1990),مناهج البحث التربوي ,وزارة التعليم العالي والبحث العلمي ,جامعة بغداد .
19- ربيع , هادي شعلان, اسماعيل محمد الغول (2006), المرشد التربوي ودوره الفاعل في حل مشاكل الطلبة , دار عالم الثقافة
20- الشريف , احمد (2011), الاساءة النفسية او العاطفية او الانفعالية , منتديات الشؤون الاجتماعية .
21- شلتز , داون ,1983,نظريات الشخصية , ترجمة حمدي الكربولي –ك-
22-الصايغ ,ليلى (2001),الاساءة .مظاهرها .اشكالها.اثرها على الطفل ,ورقة عمل مقدمة الى مؤتمر نحو بيئة خالية من العنف للاطفال العرب ,الاردن عمان,مركز حماية الطفل ص1-13.
23-الطحان , محمد خالد, (1990) ,العلاقة بين التحصيل الدراسي وكل من الاتجاهات الوالدية في المستوى الاجتماعي والاقتصادي للأسرة , جامعة دمشق , المجلد 6 العدد 21 الجزء الاول .
24-عبد الحميد , محمد (2000) الاساءة الوالدية كما يدركها الطفل وعلاقتها ببعض المتغيرات النفسية والاجتماعية ـ مجلة النفس المطمئنة ـ ( العدد 71 ص3-10).
25-العبد الغفور , فوزية يوسف ,معصومة , احمد ابراهيم (1998) , اساليب التنشئة الاجتماعية في مرحلة الطفولة المبكرة عند الاسرة الكويتية , المجلة العربية للعلوم الانسانية , العدد 64 السنة السادسة عشر ص55 – 96 .
26العرابي , حكمت (1995) ,علاقة التحصيل الدراسي لطالبة الجامعة ببعض المتغيرات الاسرية , مجلة جامعة الملك سعود , المجلد 6 , العلوم التربوية والانسانية , الرياض .
27-فهمي , انيس (1963), المعادن المشبوهة , مجلة العربي , وزارة الاعلام , العدد 488, الكويت
28-فيض الله , هدى علي عزيز (2012) ,اضطرابات التواصل اللغوي وعلاقتها بالإساءة الانفعالية لذوي صعوبات التعلم في المرحلة الابتدائية , جامعة بغداد / كلية التربية .
29-كريم ,عزة علي (1997),اطفال في ظروف صعبة –الاطفال العاملون اولاد الشوارع ,المجلس القومي للامومة والطفولة ,القاهرة ,مصر.
30-كاظم,مهدي (2009),الاساءة النفسية للاطفال وعلاقتها باضطراباتهم السلوكية والانفعالية ,(اطروحة دكتوراه),كلية التربية ,الجامعة المستنصرية .
31-المسحر , ماجدة احمد حسن (2007), اساءة المعاملة في مرحلة الطفولة كما تدركها طالبات الجامعة وعلاقتها بأعراض الاكتئاب ـ ماجستير ـ آداب / علم النفس/ جامعة الملك سعود .
32-النيال , مايسة محمد (2002) التنشئة الاجتماعية , دار المعرفة / جامعة الاسكندرية .
33-اليونيسيف , منظمة الامم المتحدة للطفولة (1995) ,الاستراتيجيات المتعلقة بالطفل في التسعينات , استعراض سياسة اليونيسيف ,نيويورك / الولايات المتحدة الامريكية .
34-يحيى ,محمد الحاج ,ورياض كرار ,وعايد ابو قطيش (2006),اتجاهات المرشدين التربويين حول سوء معاملة الاطفال ,فلسطين .
المصادر الاجنبية :foreign origin
1- Andrews , B, 1995; Bodily Shame as a mediator between abusive experience and Depression , journal of abnormal psychology ,104,(2),227-285.
2- Aries ,p.centuries of childhood(1968):Asocial history of family life ,newyork ,ِِِAlfred a.knobf ,1962,helfer,R,and kempe,E,eds. The battered child.Chicago university of Chicago press .
3- Briggs ,F.and Hawkins ,R.M.F.(1996),child protecation :Aguide for teachers and child care professionals ,Allen and Unwin ,St Leonards ,NSW.
4- Child abuse prention and treatment Act (1996):Emotional maltreatment of children (rev-edn)national committee to prevent child Abuse ,Chicago,p567.
5- Cohn Donnelly ,A.H.(1991),what we have learnd about prevention :what we should do about it ,child abuse and neglect ,vol.15,ٍSupp1,p99-106.
6- Fortin ,Aand Chamberland ,C.(1995),Preventing the psychological maltreatment of children,Journal of Interpersonal Violence,vol.10,p275-95.
7- Eckenrode ,Johan , Molly .Iaird , John , Doris 1993; school par for manc and disciplinary problems among abused and neglected children . developmental psychology ,journal if consulting and clinical psychology vol.29.1.january p.53-62 .
8- Glasser,D.(2002):Emothonal abuse and neglect (pcychological maltreatment A conceptual framework .child abuse &neglect) 26,697-714
9- Garbarino,J.,Gutman ,E.and seely ,J.W(1986), the psychologically batterd child ,Jossey-bass publishers,Califonia .
10- Hart, S.,Binggeli , N & Brassard ,M. (1998) . Evidence of the effect of psychological maltreatment journal of Emotional of abuse 1,27-58.
11- Hart ,S.N.,Germain ,R.B.and Brassard ,M.R(1987):the challenge :to better understand and combat psychological maltreatment of children and youth,in M.R.brassard ,R.Germain and S.N.Hart(eds), psychological maltreatment of children and youth,pergamon press,Newyourk.
12- Kaufman,J,Jones,B,stiglittz,vitulano,L.&mannarino,A.(1994):the use of multiple informants to assess childrens maltreatment experinces .Journal of family violence,9.227-248.
13- Kavanagh,C.(1982),Emotional abuse and mental injury:a critique of the concept and recommendationfor practice,journal of American Academy of child and adolescent psychiarty ,vol.21 p171-77.
14- Navarre,E.L(1987)’psychologcal maltreatment:the core component of child abuse ,in M.R. Brassard ,R. Germain and S.N.Hart )eds)psychological maltreatment of children and youth,pergamon Press,Newyork.
15-Nation research connsei 1993 understanding child abuse and neglect ,national academy press , washing onDC.
16-O` Hagan ,K.1993,emotional and psychological abuse of children ,open university press, Buckingham.
17-Pearce,John,pezzot,Terry,pezzot ,pearce .(1996):psychotherapy of abused and neglect children .The Guilford ,Newyork,London book.
18-Salzinger S, Richard S,. Feldman and Muriel Hammer) 1993( the effects of physical abuse on children's social relationships ,child development64,1,169-187.
19-Whiting, L.(1976),Defining emotional neglect Children Today, vol.5
20-Moran,Patricia, Bifulco, Antonia, Ball,Caroline, Jacobs,Catherine, Ben aim, kaite.(2002); Exploring psychological abuse childhood ;I. Develping new interview Scale .Summer,vol 66,issue 3,28 Bulletin of the manager clinic,Master File Premier ,p213-10.
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.