The impact of the Kamp model on the acquisition of historical concepts and the retention of the history material for fourth grade students (literary)
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v1i122.226Abstract
University of Baghdad - Center for Educational and Psychological Research
Chapter I : The increasing number of complaints from the many events and years and the rigidity of history, the difficulty of understanding and assimilation, and the huge amount of information and the most prominent educators in the use of teachers to the traditional way of teaching history, which is based on the preservation and information and facts without linking them, which called for the idea of using concepts as elements of the organization of curricula .
The importance of research and the need for it The models were designed to provide the learner with educational experiences that fit the presentation of logical information to the learner and the variety of instructional models. Their importance lies in providing learners with basic pillars for the development of thinking methods. Gerold Kemp's model is based on the interrelationship between its parts and components. It follows systematic and interrelated steps in teaching. The teacher avoids chaos and randomness, and prompts the student to actively and dynamically engage in learning to acquire what is presented E teacher of information
Research Objective: The current research aims to identify: The impact of the Kamp model on the acquisition of historical concepts and the retention of the history material for fourth grade students (literary) Search limits: Current search is limited to
- Fourth grade students
- Book of the history of Islamic civilization scheduled for the fourth grade preparatory (literary)
Chapter II Arabic studies and foreign studies Studies on the CAMP model in collection and retention. Chapter III Experimental Design: The researcher adopted experimental design with two experimental groups and a control group The researcher rewarded (test previous knowledge, IQ test scores) Research tools Prepare a test for collection after the statistical procedures in terms of difficulty and discrimination and after completing the requirements of the experiment, and applied the post-test in the acquisition of historical concepts and thus ended the research experience and after (21) days, the researcher re-testing of the acquisition of concepts to identify the retention of material.
Chapter Four: The researcher presented in this chapter the results reached according to the objective of the research and hypotheses rejected the hypothesis of research and the results showed that there are differences of statistical significance between the grades of students of the experimental group and the control group.
Downloads
References
• ابو علام ، رجاء محمود (1989) : مدخل إلى مناهج البحث التربوي ،ط1، مكتبة الفلاح للطباعة والنشر ،عمان .
• بركات ،محمد خليفة ، (1978 ) : علم النفس التعليمي ، ج2، كويت للطباعة والنشر والتوزيع ،الكويت
• خطايبة ، عبد الله محمد ( 2005 ) ، تعليم العلوم للجميع ، ط1 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ، عمان.
• الخليلي، خليل يوسف (1995م): مضامين الفلسفة البنائية في تدريس العلوم، مجلة التربية القطرية، المجلد (25)، العدد (116).
• الجسماني ،عبد علي ، (1994): علم النفس وتطبيقاته الاجتماعية والتربوية ، ط1 ،الدار العربية للعلوم ، بيروت . ،لبنان .
• راجي ، زينب حمزة ( 2007 ) ، " اثر أنموذجي دانيال و مكارثي في اكتساب المفاهيم العلمية والاتجاه نحو مادة العلوم لدى تلميذات الصف الخامس الابتدائي " ، (اطروحة دكتوراه غير منشورة ) ، كلية التربية – ابن رشد ، جامعة بغداد.
• رزوقي , رعد مهدي وآخرون ( 2005 ) , طرائق ونماذج تعليمية في تدريس العلوم , ط 1 , مكتبة الغفران للخدمات الطباعية , بغداد .
• زاير ، سعد علي وآخرون ( 2013 ) ، الموسوعة الشاملة استراتيجيات وطرائق ونماذج وأساليب وبرامج ، الجزء الأول ، دار المرتضى ، بغداد.
• ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ( 1999) : اثر اساليب التقويم التكويني العلاجية في تحصيل طلبة المرحلة الاعدادية والاحتفاظ في قواعد اللغة العربية ( اطروحة دكتوراه غير منشورة ) جامعة بغداد كلية التربية – ابن رشد
• الزوبعي، عبد الجليل، وآخرون (1981م): الاختبارات والمقاييس النفسية، وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، دار الكتب للطباعة والنشر، جامعة الموصل.
• زيتون ، عايش محمود ( 2007 ) ، النظرية البنائية واستراتيجيات تدريس العلوم ، ط1 ، دار الشروق للنشر والتوزيع ، عمان.
• الشاذلي ،عبدالحميد ،(2001): علم النفس العام ،ط2 ،المكتبة الجامعة الازبارطية ،الاسكندرية .
• الشهراني، محمد برجس مشعل (2010م): "أثر استخدام أنموذج ويتلي في تدريس الرياضيات على التحصيل الدراسي والاتجاه نحوها لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي"، جامعة أم القرى، كلية التربية، المملكة العربية السعودية، ( أطروحة دكتوراه غير منشورة).
• عاقل ، فاخر ( 1988) : معجم العلوم النفسية ، ط1 ، دار الرائد العربي ، بيروت .
• العبيدو ، عثمان عبد المنعم (2000 ): أثر اسلوب التعلم التعاوني في تحصيل طلاب الصف الثاني المتوسط في مادة التربية الاسلامية ، كلية التربية ، ابن رشد ، جامعة بغداد ،( رسالة ماجستير غير منشورة )،
• عودة ,احمد سليمان (2002) :القياس والتقويم في العملية التدريسية , ط 2, اربد ,دار الأمل للتوزيع والنشر .
• محمد , قاسم عزيز وآخرون ( 2010 ) , مرشد مدرس الفيزياء للصف الثاني المتوسط , ط 1 , المديرية العامة للمناهج – وزارة التربية , بغداد .
• ملحم, سامي محمد (2007), مناهج البحث في التربية وعلم النفس, دار المسيرة للنشر والتوزيع, عمان
• نزال , حيدر خزعل ( 2013) : 2013 اثر انموذج دانيال التعليمي في تنمية التفكير التاريخي عند طالبات الصف الرابع الآدبي " مجلة كلية التربية الأساسية ,مجلد 19 ز ع 80 ز
ثانياً: المصادر الأجنبية:
Wheatley, G. h. (1991): Constructivist perspective on science mathematics learning, journal of science education, vol.(75), no.(1)
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.