شاعرية الصورة في الفيلم السينمائي

Authors

  • علي حيدر خالد فرمان معهد الفنون الجميلة المسائي المختلط    الكرخ الأولى/ قسم الفنون السمعية والمرئية

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v1i127.192

Abstract

Throughout cinema’s long history that exceeds one hundred years, the cinematic field has witnessed feverish competition, resulted from the intellectual maturity of this art since it appeared as a new invention by Lu-mere Brothers and others from all over the world, who have presented theories formulating trends and directions made up of experiences of innovators that have contributed in transforming cinema from documentation into an innovation instrument through which the director struggles to display, defend and transmit his issue to reach audience completely, free from timeworn traditions, and full of energy and beauty.

The aim of this study is to investigate the current of the poetic scene in the cinema film, and how to create it. This study falls into into five chapters. Chapter One presents the problem of how to create poetic scene in the film as well as terminology with their definitions in accordance with research goals and limits.

Chapter Two , The Theoretical Framework, includes three sections: Section One is devoted to the concept and orientation of poetic scene, Section Two studies the cine scene and Section Three for the poetic elements in the cine structure.

Chapter Three deals with the descriptive analytic procedures, accredited by a committee of experts and specialists at TV and Cine Arts Department. Five indicators have been selected as follows:

  1. The narrative construction of events contributes to film poetic scene.
  2. Shooting, lighting features contribute to film poetic scene.
  3. Employment of decoration and costumes in achieving film poetic scene.
  4. Employment of editing effects plays a vital role in film poetic scene.
  5. Employment of sound effects of dialogue, music and silence support scene and back up its truthfulness.

Then the researcher has determined the sample and its analysis methods in Chapter Four in the purposeful selection of the film Shakespeare as a Lover. Chapter Five gives results, conclusions, recommendations and suggestions.

Results

  1. Both lighting and color play an important role in constructing a poetic frame by active embodiment of suspense, excitement and expectation elements.
  2. Sound backs up the frame through soft dialogue and modified volume to become more credible for the audience.
  3. The director’s aesthetic employment of camera movements can beautify the frame.
  4. Editing effects can create poetic atmosphere by calm transition between frames.
  5. Costumes and decoration can attract audience by colors and composing frames in the screen to achieve film poetic scene.

Recommendations

  1. Frame dramatic function interacts with various types of cine weave in an integral unit.
  2. Sound track, dialog, musical effects and silence can back up the frame in interpreting and clarifying the whole atmosphere.
  3. Cine language elements can affect creating poetic frame by color, lighting, movement and tempo.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • علي حيدر خالد فرمان, معهد الفنون الجميلة المسائي المختلط    الكرخ الأولى/ قسم الفنون السمعية والمرئية

    المدرس المساعد علي حيدر خالد فرمان

    معهد الفنون الجميلة المسائي المختلط    الكرخ الأولى/ قسم الفنون السمعية والمرئية

    [email protected]

References

اولا : الكتب
1. الأسود ، فاضل ، السرد السينمائي ، الهيئة العامة للكتاب ، القاهرة ، 1996.
2. بازان ، أندريه ، ما هي السينما ، تر: ريمون فرنسيس ، ج2 ، القاهرة ، مكتبة الانجلو المصرية ، 1968.
3. البشلاوي ، خيرية ، معجم المصطلحات السينمائية ، القاهرة ، الهيئة العامة المصرية للكتاب ، ب.ت.
4. بليث ، هنريش ، البلاغة والاسلوبية ، تر : الدكتور محمد العمري ، افريقيا الشرق ، بيروت ، 1999 .
5. توشفسكي ، بوريس ، نظرية الأغراض ، تر: إبراهيم الخطيب ، ط1، بيروت ، مؤسسة الأبحاث العربية ، 1982.
6. جانيتي ، لوي دي ، فهم السينما ، تر : جعفر علي ، دار الرشيد للنشر ، بغداد ، 1981 .
7. جرامون ، روبير لافون ، السينما المعاصرة ، تر: موسى بدوي ، القاهرة ، مطبعة الأهرام .
8. جنسون ، بور ، المونتاج السينمائي ، تر : مي التلمساني ، القاهرة ، اكاديمية الفنون ، 1996 .
9. رمزي ، كمال ، من مقاعد الترسو ، الهيئة العامة لقصور الثقافة ، ط1 ، القاهرة ، 2008 .
10. روم ، ميخائيل ، احاديث حول الاخراج السينمائي ، تر: عدنان مدانات ، بيروت ، دار الفارابي .
11. الزواوي ، محمود عبد الرحمن ، صناعة الأحلام ، وزارة الثقافة ، المؤسسة العامة للسينما ، دمشق ، 2006
12. سبزرني ، بيتر ، جماليات التصوير والإضاءة في السينما والتلفزيون ، تر: فيصل الياسري ، بغداد ، دار الشؤون الثقافية العامة ، 1992 .
13. سعيد ، ابو طالب محمد , علم مناهج البحث , دار الحكمة للطباعة والنشر , الموصل , 1990 .
14. سمسولو ، نويل ، الفريد هتشكوك ، تر : إبراهيم العريس ، وزارة الثقافة ، المؤسسة العامة للسينما ، دمشق ، 2007
15. شواي ، اثير عادل ، تقنيات تقديم الشخصية في الرواية العراقية ، ط1 ، دار الشؤون الثقافية ، بغداد ، 2009 .
16. فايدا ، اندريه ، الرؤية المزدوجة ، تر : صلاح صلاح ، وزارة الثقافة ، المؤسسة العامة للسينما ، دمشق ، 1993.
17. فولتون ، البرت ، السينما آلة وفن ، تر : صلاح عبد العزيز ، القاهرة ، 1958.
18. فيلدمان ، جوزيف وهاري ، دينامية الفيلم ، تر : محمد عبد الفتاح قناوي ، الهيئة المصرية العامة للكتاب ،1996
19. لندجرن ، ارنست ، فن الفلم ، تر: صلاح التهامي ، القاهرة ، مؤسسة كامل مهدي للطباعة والنشر ، 1959
20. لوتمان ، يوري ، مدخل إلى سيميائية الفيلم ، تر: نبيل الدبس ، وزارة الثقافة ، المؤسسة العامة للسينما ، دمشق ، 2001 .
21. لوسون ، جون هاورد ، السينما العملية الابداعية ، تر : علي ضياء الدين ، دار الشؤون الثقافية ، بغداد ، 2002.
22. مارتن ، مارسيل ، اللغة السينمائية، تر: سعد مكاوي،القاهرة ، الدار المصرية للتأليف والترجمة ، 1964.
23. ماري ، جاك اومون و ميشيل ، تحليل الافلام ، تر : انطوان حمصي ، المؤسسة العامة للسينما ، دمشق ، 1999.
24. مانفل ، روجر ، الفيلم والجمهور ، تر : برلنتي منصور .
25. مرسي ، احمد كامل ، ومجدي وهبة ، معجم الفن السينمائي ، القاهرة ، الهيئة المصرية العامة للكتاب ، 1973
26. المسدي ، عبدالسلام ، قاموس اللسانيات ، الدار العربية للكتاب ، طرابلس ، 1984.
27. المهندس ، حسين حلمي ، دراما الشاشة ، ج 2، القاهرة ، الهيئة العامة للكتاب ، 1990 .
28. ناظم ، حسن ، مفاهيم الشعرية ، المركز الثقافي العربي ، ط1 ، 1994 .
29. هاوزر ، أرنولد ، فلسفة تاريخ الفن ، تر: رمزي عبدة جرجس ، القاهرة ، ط1 ، 1968.
30. وارن ، بول ، السينما بين الوهم والحقيقة ، تر: علي الشوباشي ، القاهرة ، الهيئة المصرية العامة للكتاب، 1972.
31. يوتكيفيتش ، س . ، شكسبير والسينما ، تر : الدكتور نعيم معلا ، وزارة الثقافة ، المؤسسة العامة للسينما ، دمشق ، 2008.
ثانيا : الاطاريح والرسائل الجامعية:
1. احمد ، عبد الله عثمان ، تفعيل عناصر التعبير في تعميق المعنى في الدراما التلفزيونية، رسالة ماجستير غير منشورة ، بغداد ، جامعة بغداد، كلية الفنون الجميلة،2001.
2. الربيعي ، ماجد عبود ، الشكل ودوره في انزياح المعنى في بنية الصورة ، رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعة بغداد ، كلية الفنون الجميلة ، 2000 .
3. السوداني ، عبد الكريم ، وظيفة اللغة الصورية في البرامج التلفزيونية ، اطروحة دكتوراه غير منشورة ، جامعة بغداد ، كلية الفنون الجميلة ، 1996 .
4. مسلم ، طاهر عبد ، إشكالية المكان في السينما ، رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعة بغداد ، كلية الفنون الجملية ، 1989.

Published

2018-12-05

Issue

Section

Other studies

How to Cite

شاعرية الصورة في الفيلم السينمائي. (2018). Al-Adab Journal, 1(127), 532-557. https://doi.org/10.31973/aj.v1i127.192

Publication Dates