The relationship of functional grammer theory in getting grammar information for students .

Authors

  • سرى مؤيد فاضل جامعة بغداد كلية التربية ابن رشد للعلوم الإنسانية قسم العلوم التربوية والنفسية
  • حسن خلباص الزاملي جامعة بغداد كلية التربية ابن رشد للعلوم الإنسانية قسم العلوم التربوية والنفسية

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v1i127.189

Abstract

The relationship of  functional  grammar  theory  in  getting  grammar  information for students. The functional  grammar  theory  is a goal  in itself  because  the  goal  is  not  training  it  but  carrying  it  as  a  mean  to teach  students language  skills through which  he  or  she can  communicate  with people  easily  and  improving  his  language  abillity . The functional  grammar  theory  is  helping  the  students get  the  four  major  language skills : listening  , speaking , reading and  writing  that  are  used  in  language  learning  process  that  should  be used  correctly by  the  students  for  getting  across  their  message  and  be  able  to  use the  language  easily  and  well .

The grammatical concept is a grammatical terminator with a verbal meaning that defines its meaning, and shows the characteristic or the restriction that falls under what is consistent with the significance or characteristics, and comes out of it does not agree with it. The concept of grammar is a picture of abstract mentality that the student formulate of the word and its structure and relationship with others. It has a rule that adjusts its characteristics and adjectives to indicate the grammatical section to which it belongs so it is easier to distinguish them from others and to judge the anomaly for the distinctly distinct . Scholars and researchers have taken different directions in interpreting the learning of the concept, according to the theories or models of learning that they believe in as it is, and it has a rule that adjusts its characteristics and attributes to indicate the grammatical section to which it belongs as in the case is in the Hilda Taba and Frier's model. It is necessary to use a variety of strategies that help to filter those concepts in their minds. Therefore, the need for educational strategies that focus on teaching concepts that help to organize the student's cognitive structure and shape, and to be able to learn more quickly than before. Sothe concepts are increasingly concerned to help the learner cope with the challenges of the accelerated cognitive explosion. Therefore, the process of acquiring them has become one of the main goals that educators seek to achieve because they summarize the many contradictory and interrelated information gathered in the pillars of knowledge and its key in the past, the present and the future in the life of the learner (Titi, 2004, p. 23).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • سرى مؤيد فاضل, جامعة بغداد كلية التربية ابن رشد للعلوم الإنسانية قسم العلوم التربوية والنفسية

    م . سرى مؤيد فاضل

    جامعة بغداد

    كلية التربية ابن رشد للعلوم الإنسانية

    قسم العلوم التربوية والنفسية

  • حسن خلباص الزاملي, جامعة بغداد كلية التربية ابن رشد للعلوم الإنسانية قسم العلوم التربوية والنفسية

    أ.م.د. حسن خلباص الزاملي

    جامعة بغداد

    كلية التربية ابن رشد للعلوم الإنسانية

    قسم العلوم التربوية والنفسية

References

1. " الصالحي , نجدت قاسم . التعليم وتكوين المدركات الحسية عند فيوتسكي , مجلة التوثيق التربوي سنة 2 عدد 6 وزارة التربية , 1973م
2. " المتوكل ، أحمد " الوظائف التداولية في اللغة العربية ، دار الثقافة ، الدار البيضاء ، ط1 ، 1985م.
3. " زاير , سعد علي وآخرون " الموسوعة التعليمية المعاصره , ج 1 , مكتب نور الحسن , بغداد ,
4. " زيتون , عايش " اساليب تدريس العلوم , ط4 , دار الشروق للنشر والتوزيع , الاردن , 2004
5. " زيتون , عايش , طبيعة العلم وبنيته ( تطبيقات في التربيه العلميه ) , ط1 , دار عمار , الاردن , 1986 .
6. " زيتون , كمال عبد الحميد " التدريس نماذجه ومهاراته, ط1 المكتب العلمي النشر والتوزيع , الاسكندريه , 1996 14 م .
7. " سعاد ، جودت أحمد، جمال يعقوب اليوسف " ، تدريس مفاهيم اللغة العربية والرياضيات والعلوم والتربية الاجتماعية، ط1 ، بيروت ، 1988م.
8. " سعادة ، جودت " مناهج الدراسات الاجتماعية , ط1 ، دار العلم للملايين ، بيروت ، 1984م.
9. " سلامة ، عادل ابو العز " تنمية المفاهيم والمهارات العلمية وطرق تدريسها ، دار الفكر للنشر والتوزيع ، عمان ، الأردن ، 2004 م .
10. " عليمات, محمد مقبل, ابو جلاله, صبحي حمدان" اساليب تدريس العلوم لمرحلة التعليم الاساسي , ط1 مكتبة الفلاح, الكويت, 2002 م .
11. " قطامي, يونس محمود" تصميم التدريس, دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع, عمان الاردن, 2000م .
12. " مجاور, محمود صلاح الدين علي" تدريس اللغة العربية في المراحل الثانوية , اسسه وتصنيفاته التربوية , القاهرة , دار الفكر العربي, 1998م .
13. "الديب " الإتجاه المعاصر في تدريس العلوم ، ط1، دار القلم ، الكويت ، 1986م.
14. "الشربيني، زكريا، يسرية صادق"، نمو المفاهيم العلمية للأطفال، برنامج مقترح وتجارب ما قبل المدرسة، ط1، دار الفكر، القاهرة ، د.ت.
15. "الطيطي، محمد حمد"، تنمية قدرات التفكير الإبداعي، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع، 2001م.
16. "المتوكل احمد" المنحنى الوظيفي في الفكر العربي القديم دار الامان, الرباط, ط1, 2006م.
17. "سلامة، عبد الحافظ"، أساسيات في تصميم التدريس، دار البازوري العلمية للنشر والتوزيع، عمان ، الأردن ، 2002م.
18. "شحاته , حسن سيد . تعليم اللغة العربية بين النظرية والتطبيق , الدار المصرية اللبنانية , القاهرة , 1993 .
19. "عاشور راتب قاسم، محمد فؤاد الحوامدة" أساليب تدريس اللغة العربية بين النظرية والتطبيق، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع، 2003م.
20. ابن خلدون , ولي الدين عبد الرحمن . المقدمة , تحقيق علي عبد الواحد وافي , ط2 , لجنة البيان العربي , بيروت , 1968م .
21. الحيلة , محمد محمود . مهارات التدريس الصفي , دار المسيرة للنشر والتوزيع , عمان , الاردن , 2002م .
22. الخوالدة ، عبدالله برجس . مهارات التفكير لدى طلبة المرحلة الأساسية ،دار حامد ،عمان 2008م.
23. الخوالدة ، محمد محمود ،وأخرون . طرق التدريس العامة وزارة التربية والتعليم ،اليمن ,1996م.
24. داخل, سماء تركي , وحيدر كريم الموسوي . علم النفس التربوي اسس منهجيه , مكتب نور الحسن , بغداد , العراق , 2014م .
25. طعيمه , رشدي احمد " منهاج تدريس اللغه العربيه بالتعليم الاساسي , مصر , دار الفكر العربي , 2009م
26. الطيطي , محمد حمد . البنية المعرفية لاكتساب المفاهيم تعلمها وتعليمها , دار الامل للنشر والتوزيع , اربد , الاردن , 2004م .
27. الظاهر، زكريا محمد، 1999 ، واخرون ، مبادئ القياس والتقويم في التربية ، ط1، دار الثقافة للطباعة ، عمان .
28. غلوم , عائشة عبد الله . قواعد اللغة العربية واهميتها ومشكلات تعليمها , مجلة التربية المستمرة بالبحرين , العدد 5 , 1982م .
29. Josephd D. Novak , Using Know Ledge Learning creating concept Maps as Facilitative Tools . In . School and corporaations Published By . Luwrence . Erlbaum Assoiate , 1998 .

Published

2018-12-04

Issue

Section

Other studies

How to Cite

مؤيد فاضل س., & خلباص الزاملي ح. (2018). The relationship of functional grammer theory in getting grammar information for students . Al-Adab Journal, 1(127), 472-491. https://doi.org/10.31973/aj.v1i127.189

Publication Dates