فاعلية التكامل بين إنموذجي دورة التعلم الثلاثية وخرائط المفاهيم في تحصيل مادة الرياضيات لدى طلاب الصف الاول المتوسط

Authors

  • ميعاد جاسم السراي   الجامعة المستنصرية/كلية التربية     
  • جهاد ناصر حفاتي الجامعة المستنصرية/كلية التربية

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v1i127.188

Abstract

     The objective of the current research to identify the Efficiency Integrating Between The Models of Learning Cycle  and Concepts Maps for Achievement  in Mathematics of the Students for  First –intermidiat.

     The sample consisted of (65) Students from the 1st grade students of   the new rising for boys of the directorate of education Baghdad al Rasafa 3 , Rose (33) students in the experimental Group, (32) students in the group Control The collection by test (40) clause (34) clause of the kind of subjective-and (6) paragraphs of article items , It was the verification of the truthfulness and sincerity of virtual test- labs test content and the calculation of the flat ,with the method of split half bringing using the equation of Gutman (0.861), Using the appropriate statistical methods the results above the students of the Experimental Group who studied the efficiency integrating between the models of learning cycle  and concepts maps session on students who studied the Control group in the usual way in the Achievement Test, in the light of these results reached a number of Conclusions and Recommendations and Proposals.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • ميعاد جاسم السراي,   الجامعة المستنصرية/كلية التربية     

    ا. م. د. ميعاد جاسم السراي          

                  الجامعة المستنصرية/كلية التربية             

  • جهاد ناصر حفاتي, الجامعة المستنصرية/كلية التربية

    جهاد ناصر حفاتي

    الجامعة المستنصرية/كلية التربية

References

-أبو رياش, حسين محمد ,(2007): التعلم المعرفي, دار المسيرة, عمان.
2-حسن، عزت عبد الحميد.(2011): الاحصاء النفسي والتربوي تطبيقات باستخدام برنامج spss18 ، دار الفكر العربي ، القاهرة.
3-الحفيظ ، اخلاص محمد عبد واخرون(2004): التحليل الاحصائي في العلوم التربوية، مكتبة الانجلو القاهرة ، مصر.
4-الحلاق، علي سامي, (2010): اللغة والتفكير الناقد اسس نظرية واستراتيجيات تدريسية، تقديم رشدي احمد طعيمة، ط2، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان ، الاردن.
5-الخزاعلة، محمد سلمان فياض، وآخرون :(2011) ,نظريات في التدريس، دار صفاء للنشر، عمان ,الأردن.
6-الدباغ، فخري وآخرون.(1983): اختبار رافن للمصفوفات المتتابعة المقياس العراقي، مطابع جامعة الموصل ، العراق.
7-زيتون , كمال, (2002): تدريس العلوم للفهم رؤية بنائية, ط1, عالم الكتب, القاهرة.
8-السعدني, عبد الرحمن وثناء, السيد عودة, (2006): التربية العملية مداخلها واستراتيجياتها, ط1, دار الكتاب الحديث للنشر والتوزيع, القاهرة , جمهورية مصر العربية.
9-الظاهر، زكريا محمد وآخرون ( 1999 ): مبادئ القياس والتقويم في التربية ، الطبعة الأولى ، دار الثقافة للنشر والتوزيع ، عمان.
10-عطية ، محسن علي,(2008): الاستراتيجيات الحديثة في التدريس الفعال،ط1، دار صفا للنشر والتوزيع ، عمان ، الأردن.
11-------------.(2009): البحث العلمي في التربية مناهجه ادواته وسائله الاحصائية ، دار المناهج للنشر والتوزيع، عمان، الأردن .
12-عفانة, عزو .(2001): العلاقة بين المعرفة المكانية والمعرفة الاجرائية في تعليم وتعلم الرياضيات, مجلة البحوث والدراسات التربوية الفلسطينية, ع (5), 123-165.
13-علام، صلاح الدين محمود. (2000): القياس والتقويم التربوي اساسياته وتطبيقاته وتوجيهاته المعاصرة، مطبعة المفكر العربي ، عمان، الأردن.
14-عودة، احمد.(1998): القياس والتقويم في العملية التدريسية، دار الأمل للنشر والتوزيع ، اربد، الأردن .
15-قطامي ، يوسف ونايفة قطامي ( 1998 ) : نماذج التدريس الصفي ، ط2 ، دار الشروق للنشر والتوزيع ، عمان .
16-مرعي ، توفيق احمد والحيلة، محمد محمود، (2002): طرائق التدريس العامة ، ط(1) ، دار المسيرة ، عمان. الاردن
17-الهاشمي, عبد الرحمن والدليمي, طه حسين,(2008): استراتيجيات حديثة في فن التدريس, ط1, دار الشروق, عمان.
18-اليتــيم، شــريف سالم. (٢٠٠٨): اثــر التكامــل بــين إســتراتيجيتي التــدريس البنــائيتين دورة الــتعلم والخارطــة المفاهيمية في اتجاهات الطلبة نحو العلم, العدد (108) . الرياض. مجلة رسالة الخليج العربي.
19-Heinze-Fry ,Jane A.& Novak ,Joseph D(1990). Concept Mapping Brings Long-Term Movement Towward Meaningful Learning Science Education ,Vol 74,No4,P;461-472.
20- Nunnally , S, : Psychometric Theory , N .C . , MC Graw –Hill , 1987.
21- Odom,A. and Kelly,P. (2001) . Integrating Concept Mapping and the Learning Cycle to Teach Diffusion and Osmosis Concepts to High School Biology Students. Science Education , 85,615-635.

Published

2018-12-04

Issue

Section

Other studies

How to Cite

فاعلية التكامل بين إنموذجي دورة التعلم الثلاثية وخرائط المفاهيم في تحصيل مادة الرياضيات لدى طلاب الصف الاول المتوسط. (2018). Al-Adab Journal, 1(127), 442-471. https://doi.org/10.31973/aj.v1i127.188

Publication Dates