فاعلية التكامل بين إنموذجي دورة التعلم الثلاثية وخرائط المفاهيم في تحصيل مادة الرياضيات لدى طلاب الصف الاول المتوسط
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v1i127.188Abstract
The objective of the current research to identify the Efficiency Integrating Between The Models of Learning Cycle and Concepts Maps for Achievement in Mathematics of the Students for First –intermidiat.
The sample consisted of (65) Students from the 1st grade students of the new rising for boys of the directorate of education Baghdad al Rasafa 3 , Rose (33) students in the experimental Group, (32) students in the group Control The collection by test (40) clause (34) clause of the kind of subjective-and (6) paragraphs of article items , It was the verification of the truthfulness and sincerity of virtual test- labs test content and the calculation of the flat ,with the method of split half bringing using the equation of Gutman (0.861), Using the appropriate statistical methods the results above the students of the Experimental Group who studied the efficiency integrating between the models of learning cycle and concepts maps session on students who studied the Control group in the usual way in the Achievement Test, in the light of these results reached a number of Conclusions and Recommendations and Proposals.
Downloads
References
2-حسن، عزت عبد الحميد.(2011): الاحصاء النفسي والتربوي تطبيقات باستخدام برنامج spss18 ، دار الفكر العربي ، القاهرة.
3-الحفيظ ، اخلاص محمد عبد واخرون(2004): التحليل الاحصائي في العلوم التربوية، مكتبة الانجلو القاهرة ، مصر.
4-الحلاق، علي سامي, (2010): اللغة والتفكير الناقد اسس نظرية واستراتيجيات تدريسية، تقديم رشدي احمد طعيمة، ط2، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان ، الاردن.
5-الخزاعلة، محمد سلمان فياض، وآخرون :(2011) ,نظريات في التدريس، دار صفاء للنشر، عمان ,الأردن.
6-الدباغ، فخري وآخرون.(1983): اختبار رافن للمصفوفات المتتابعة المقياس العراقي، مطابع جامعة الموصل ، العراق.
7-زيتون , كمال, (2002): تدريس العلوم للفهم رؤية بنائية, ط1, عالم الكتب, القاهرة.
8-السعدني, عبد الرحمن وثناء, السيد عودة, (2006): التربية العملية مداخلها واستراتيجياتها, ط1, دار الكتاب الحديث للنشر والتوزيع, القاهرة , جمهورية مصر العربية.
9-الظاهر، زكريا محمد وآخرون ( 1999 ): مبادئ القياس والتقويم في التربية ، الطبعة الأولى ، دار الثقافة للنشر والتوزيع ، عمان.
10-عطية ، محسن علي,(2008): الاستراتيجيات الحديثة في التدريس الفعال،ط1، دار صفا للنشر والتوزيع ، عمان ، الأردن.
11-------------.(2009): البحث العلمي في التربية مناهجه ادواته وسائله الاحصائية ، دار المناهج للنشر والتوزيع، عمان، الأردن .
12-عفانة, عزو .(2001): العلاقة بين المعرفة المكانية والمعرفة الاجرائية في تعليم وتعلم الرياضيات, مجلة البحوث والدراسات التربوية الفلسطينية, ع (5), 123-165.
13-علام، صلاح الدين محمود. (2000): القياس والتقويم التربوي اساسياته وتطبيقاته وتوجيهاته المعاصرة، مطبعة المفكر العربي ، عمان، الأردن.
14-عودة، احمد.(1998): القياس والتقويم في العملية التدريسية، دار الأمل للنشر والتوزيع ، اربد، الأردن .
15-قطامي ، يوسف ونايفة قطامي ( 1998 ) : نماذج التدريس الصفي ، ط2 ، دار الشروق للنشر والتوزيع ، عمان .
16-مرعي ، توفيق احمد والحيلة، محمد محمود، (2002): طرائق التدريس العامة ، ط(1) ، دار المسيرة ، عمان. الاردن
17-الهاشمي, عبد الرحمن والدليمي, طه حسين,(2008): استراتيجيات حديثة في فن التدريس, ط1, دار الشروق, عمان.
18-اليتــيم، شــريف سالم. (٢٠٠٨): اثــر التكامــل بــين إســتراتيجيتي التــدريس البنــائيتين دورة الــتعلم والخارطــة المفاهيمية في اتجاهات الطلبة نحو العلم, العدد (108) . الرياض. مجلة رسالة الخليج العربي.
19-Heinze-Fry ,Jane A.& Novak ,Joseph D(1990). Concept Mapping Brings Long-Term Movement Towward Meaningful Learning Science Education ,Vol 74,No4,P;461-472.
20- Nunnally , S, : Psychometric Theory , N .C . , MC Graw –Hill , 1987.
21- Odom,A. and Kelly,P. (2001) . Integrating Concept Mapping and the Learning Cycle to Teach Diffusion and Osmosis Concepts to High School Biology Students. Science Education , 85,615-635.
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.