Extent of the Biology science Text book for the third intermediate Grade in Iraq of achieving the learning output form the point of view of subject Teachers
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v1i127.187Abstract
This Study aimed to reveal the extent of the biology salience text book for the learning output form the point of view of the subject’s teachers.To achieve the goal form this study questionnaire has been prepared consisted of (27) coleuses with tertiary steeper’s distributed to four fields ( the content , goals, educational means and evaluation) Study population represents its sample that reached (80) male available and female teachers teaching the biology subject in Al-an tar Education Directorate in Al- Solaimaniyah Governorate. The results showed that the degree of the Biology science text book for the intermediate third grade achievement form the point of view of the subject’s teachers was at media degree, also the results showed the absence of differences with statistically significance at significance level (a =0.05) in the degree of the Biology textbook of achieving the learning outputs attribute to any of the study’s independent variables ( Gender, scientific Qualification, years of experience) whether on the instrument as a whole or on the sal-fields.
Downloads
References
1- إبراهيم، لينا "محمد وفا".( 2005 ). واقع تدريس العلوم في الصفوف الثلاثة الأولى في الأردن وسبل تطويره في ضوء الاتجاهات المعاصرة في التربية العلمية. أطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة عمان العربية للدراسات العليا، عمان، الأردن.
2- أبو غزالة، عبد المجيد محمود.( 2007 ). تقديرات الطلبة والمعلمين لمقرر الأحياء المطور للصف العاشر الساسي في الأردن. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة اليرموك، إربد، الأردن.
3- الشديفات، صالح عودة حمدان.( 1997 ). تقييم كتب الأحياء للصفوف التاسع والعاشر الأساسيين والأول الثانوي في الأردن. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة اليرموك ، إربد، الأردن.
4- الشيخ، عمر.( 1985 ). المشروعات الحديثة في تدريس العلوم. دائرة التربية والتعليم، الأنروا/اليونسكو، معهد التربية، نشرة رقم 9 /5/M.
5- الدولات، عدنان سالم.( 2001 ). تقويم كتاب العلوم للصف الثامن الأساسي من وجهة نظر المعلمين والمعلمات في محافظة الزرقاء. رسالة ماجستير غير منشورة، الجامعة الأردنية، عمان، الأردن.
6- العمري، علي (2011) درجة ملاءمة كتب علوم الصفوف الثلاثة الأولى لتحقيق نتاجات التعلم من وجهة نظر المعلمين، سلسلة الدراسات الإنسانية، مجلد 19، ع2، ص659-685.
7- اللقاني : أحمد حسين (1990). نماذج المنهج: مسارات للبناء والتطوير . دراسات في المناهج وطرق التدريس -مصر ,(7), 1 - 13.
8- بوجوده، صوما والأيوبي، زلفا.( 1998 ). الاتجاهات الجديدة والاستراتيجيات المتعلقة بتعليم العلوم. مكتب اليونسكو للتربية في الدول العربية، بيروت، ص ص 53.
9- رواشده، إبراهيم.( 2000 ). مستوى تطوير مناهج علوم السابع والثامن في الأردن حسب ، مطابع أم القرى ( تقدير المعلمين. جامعة أم القرى للعلوم التربوية والاجتماعية والانسانية، 12 القرى: مكة المكرمة، ص ص 125.
10- سلمان، محمود والتميمي، ياسين (2008)، تقويم المناهج التعليمية، مجلة جامعة بابل: العلوم الإنسانية، 16(1)، 46-76.
11- عطية، محسن علي(2009) المناهج الحديثة طرائق التدريس، عمان دار المناهج للنشر والتوزيع.
12- كاظم، أحمد وزكي، سعيد.( 1993 ). تدريس العلوم. دار النهضة العربية، القاهرة، جمهورية مصر العربية.
13- فهمي، فاروق وعبد الصبور، منى.( 2001 ). المدخل المنظومي في مواجهة التحديات التربوية المعاصرة والمستقبلية. ط( 1)، القاهرة : دار المعارف، ص 2
مصادر اجنبية :
1- Bybee,R. (1985). Science Technology Society. Year book of
NSTA,Washington D.C.
2- Chiappetta,E.L.; Fillman, D.A.(2007). Analysis of Five High School Biology Textbooks Used in the United States for Inclusion of the Nature of Science. International Journal of Science
Education, 29(5), pp. 1847-1868.
3- Chabalengula, V; Hunter, W; & Mumba, F. (2006). A quantitative analysis of Zambian high school physics textbooks, syllabus and examinations for scientific literacy themes. Journal of Baltic Science Education, 17 (10), pp70-76.
4- Glenn, H.(2004). Science Teaching and The School When concepts meet context: Journal of Baltic Science Education, 2(6), 22–33.
5- Irez, S. (2009). Nature of science as depicted in Turkish biology textbooks, Science Education, 93 (3), pp422-447.
6- Marianne, p.; Julie V.; Young H.Lee ; Brian P. (2012). How do Elementary school science Textbooke present the Nature of Science?. Paper pre-Sented in NARST 2012 Annual Con-ference. 25-28 March 2012. Indianap-olis. USA.
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.