Extent of the Biology science Text book for the third intermediate Grade in Iraq of achieving the learning output form the point of view of subject Teachers

Authors

  • غادة سامي محمد البياتي Ghada Sami Mohammad Bayati

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v1i127.187

Abstract

This Study aimed to reveal the extent of the biology salience text book for the learning output form the point of view of the subject’s teachers.To achieve the goal form this study questionnaire has been prepared consisted of (27) coleuses with tertiary steeper’s distributed to four fields ( the content , goals, educational means and evaluation) Study population represents its sample that reached (80) male available and female teachers teaching the biology subject in Al-an tar Education Directorate in Al- Solaimaniyah Governorate. The results showed that the degree of the Biology science text book for the intermediate third grade achievement form the point of view of the subject’s teachers was at media degree, also the results showed the absence of differences with statistically significance at significance level (a =0.05) in the degree of the Biology textbook of achieving the learning outputs attribute to any of the study’s independent variables ( Gender, scientific Qualification, years of experience) whether on the instrument as a whole or on the sal-fields. 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • غادة سامي محمد البياتي, Ghada Sami Mohammad Bayati

    Ghada Sami Mohammad Bayati

References

المراجع العربية :
1- إبراهيم، لينا "محمد وفا".( 2005 ). واقع تدريس العلوم في الصفوف الثلاثة الأولى في الأردن وسبل تطويره في ضوء الاتجاهات المعاصرة في التربية العلمية. أطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة عمان العربية للدراسات العليا، عمان، الأردن.
2- أبو غزالة، عبد المجيد محمود.( 2007 ). تقديرات الطلبة والمعلمين لمقرر الأحياء المطور للصف العاشر الساسي في الأردن. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة اليرموك، إربد، الأردن.
3- الشديفات، صالح عودة حمدان.( 1997 ). تقييم كتب الأحياء للصفوف التاسع والعاشر الأساسيين والأول الثانوي في الأردن. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة اليرموك ، إربد، الأردن.
4- الشيخ، عمر.( 1985 ). المشروعات الحديثة في تدريس العلوم. دائرة التربية والتعليم، الأنروا/اليونسكو، معهد التربية، نشرة رقم 9 /5/M.
5- الدولات، عدنان سالم.( 2001 ). تقويم كتاب العلوم للصف الثامن الأساسي من وجهة نظر المعلمين والمعلمات في محافظة الزرقاء. رسالة ماجستير غير منشورة، الجامعة الأردنية، عمان، الأردن.
6- العمري، علي (2011) درجة ملاءمة كتب علوم الصفوف الثلاثة الأولى لتحقيق نتاجات التعلم من وجهة نظر المعلمين، سلسلة الدراسات الإنسانية، مجلد 19، ع2، ص659-685.
7- اللقاني : أحمد حسين (1990). نماذج المنهج: مسارات للبناء والتطوير . دراسات في المناهج وطرق التدريس -مصر ,(7), 1 - 13.
8- بوجوده، صوما والأيوبي، زلفا.( 1998 ). الاتجاهات الجديدة والاستراتيجيات المتعلقة بتعليم العلوم. مكتب اليونسكو للتربية في الدول العربية، بيروت، ص ص 53.
9- رواشده، إبراهيم.( 2000 ). مستوى تطوير مناهج علوم السابع والثامن في الأردن حسب ، مطابع أم القرى ( تقدير المعلمين. جامعة أم القرى للعلوم التربوية والاجتماعية والانسانية، 12 القرى: مكة المكرمة، ص ص 125.
10- سلمان، محمود والتميمي، ياسين (2008)، تقويم المناهج التعليمية، مجلة جامعة بابل: العلوم الإنسانية، 16(1)، 46-76.
11- عطية، محسن علي(2009) المناهج الحديثة طرائق التدريس، عمان دار المناهج للنشر والتوزيع.
12- كاظم، أحمد وزكي، سعيد.( 1993 ). تدريس العلوم. دار النهضة العربية، القاهرة، جمهورية مصر العربية.
13- فهمي، فاروق وعبد الصبور، منى.( 2001 ). المدخل المنظومي في مواجهة التحديات التربوية المعاصرة والمستقبلية. ط( 1)، القاهرة : دار المعارف، ص 2
مصادر اجنبية :
1- Bybee,R. (1985). Science Technology Society. Year book of
NSTA,Washington D.C.
2- Chiappetta,E.L.; Fillman, D.A.(2007). Analysis of Five High School Biology Textbooks Used in the United States for Inclusion of the Nature of Science. International Journal of Science
Education, 29(5), pp. 1847-1868.
3- Chabalengula, V; Hunter, W; & Mumba, F. (2006). A quantitative analysis of Zambian high school physics textbooks, syllabus and examinations for scientific literacy themes. Journal of Baltic Science Education, 17 (10), pp70-76.
4- Glenn, H.(2004). Science Teaching and The School When concepts meet context: Journal of Baltic Science Education, 2(6), 22–33.
5- Irez, S. (2009). Nature of science as depicted in Turkish biology textbooks, Science Education, 93 (3), pp422-447.
6- Marianne, p.; Julie V.; Young H.Lee ; Brian P. (2012). How do Elementary school science Textbooke present the Nature of Science?. Paper pre-Sented in NARST 2012 Annual Con-ference. 25-28 March 2012. Indianap-olis. USA.

Published

2018-12-04

Issue

Section

Other studies

How to Cite

Extent of the Biology science Text book for the third intermediate Grade in Iraq of achieving the learning output form the point of view of subject Teachers. (2018). Al-Adab Journal, 1(127), 420-441. https://doi.org/10.31973/aj.v1i127.187

Publication Dates