(معاني العفو عند القدرة في الشعرِ الأندلسـي من الفتحِ حتى عصر المرابطين) (92-555هـ /710- 1160م)

Authors

  • انتظـار عبد علي محيي المدرسة في ثانوية العراق العظيم المختلطة   اللغـــة العربيــة وآدابـها/تخصص أدب أندلسي

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v1i127.172

Abstract

1.The research  is based  on good collection of Andalusian poetic texts about the poetry of amnesty when there is power  that was mixed with other purposes. As we find, there are many poets who organized the poetry in more than one poem, such as " Al-Mutamad " and his son Al-Radi and Ibn Zaydun, as their numbers approached to twelve poets. This number, of course, will not be the last one, a number allowed by research and investigation

2.Adversity and setbacks is one of the reasons for the appearance of this purpose, and its content is the same from one era to another owing to similarities of circumstances and suffering. , Andalusian poetry was full of this meaning. .

  1. The Amnesty poetry in power is of great importance as a container for a vital human subject in which the shepherds express the most important humanitarian experience in the face of adversity and calamity.

 4 - These poems are characterized that they have the ability to deliver and interact with the listener, and make him change his mind and exposure of his intensity and joy of his survival penalty of death.

  1. The texts in this regard indicate the similarity of the human emotions of the Andalusian poets and attitudes towards the joy between the public and the private in terms of winning pardons and getting rid of the hardships after these hardships began to be difficult, but ended with a happy ending which led to the joy of amnesty.

6.The poetry of amnesty is not confined to the general poets in Andalusia, but also to their senior and famous ones.

7 - The texts were of  a great importance, because it represents a historical document leads us to identify the events and political figures, religious and social that prevailed in the society in that era, because it reflects a position sees the self and the other from the perspective of Astalai, and amnesty to distinguish each other.

 8 - This poetic style indicates the nature of Andalusians leaning towards renewal, and non - compliance with the previous substantive rules.

 9 - The poetry of amnesty at the first ability to be the most poetic purposes are serious, as the poets can win the pardon after the despair , these poems folds a difficult phase of their lives, which was the systems of these poems, which were in fact only the equivalent of the substantive life,  they got the Poets to the end of joyousness .

10 - Not all the poets who organized this subject were rewarded with amnesty, and rejoiced later, but some of them suffered from humiliation in a long prison that  does not end, and some of them died, but most of the poems that organized  achieved amnesty.

  1. It is clear that the Andalusians are very interested in poetry, and not to abandon it in all matters of life, but such poetry did not leave them in most severe trials and fatalities and cruelty to man.
  2. Political events have had their role in the emergence of this poetic art, because it stems from the core of a tragedy of Andalusia, which had no precedent in the history of Islam.
  3. Through these poems, it is important to express the importance of poetry in the expression of issues of great importance to the life of the Andalusian Arabs
  4. The Andalusian poets singled out the amnesty with much care, in terms of choosing the suitable sea for their subjects, choosing the Arabic rhetoric, and decorating the speech with exquisite colors of words

15.Andalusia was not the first to this purpose as well as the many texts were in the era of the kings of " Tawaif" , we found  many poetic texts in the East.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • انتظـار عبد علي محيي, المدرسة في ثانوية العراق العظيم المختلطة   اللغـــة العربيــة وآدابـها/تخصص أدب أندلسي

    المدرس المساعد                                   

     انتظــــــار عبد علي محيي

    المدرسة في ثانوية العراق العظيم المختلطة

      اللغـــة العربيــة وآدابـها/تخصص أدب أندلسي

References

1. القرآن الكريم.
2. الإحاطة في أخبار غرناطة: لسان الدين بن محمد بن عبد الله ، تحقيق محمد عبد الله عنان، مكتبة الخانجي بالقاهرة ،أربع مجلدات،مج1 ط2 1393هـ ، مج 2 ط1 1394هـ ، مج3 ط1 1395هـ، مج 4 ط1، 1397هـ .
3. إعتاب الكتاب: أبو عبد الله محمد بن عبد الله بن أبي بكر القضاعي المعروف بابن الآبار،حققه د.صالح الاشتر،ط1عرضت بثلاث نسخ مخطوطة 1380هـ /1961م.
4. أعمال الأعلام في من بويعِ قبل الأحتلام من ملوكِ الإسلام : لسان الدين بن الخطيب، تحقيق وتعليق إ. ليفي بروفنسال، دار الكشوف بيروت1956م .
5. بغية الملتمس في تأريخ رجال أهل الأندلس: الضبي أحمد بن يحيى بن أحمد بن عميرة ، دار الكتب العربي، 1967م .
6. البيان المُغرب في أخبار الأندلس والمغرب: أبوالعباس أحمد بن محمد العذاري المراكشي:تحقيق ومراجعة ج.س كولان و إ. ليفي بروفنسال, دار الثقافة بيروت لبنان, ج1 ط3، 1983 ج2 ط2, 1400 هـ - 1980م .
7. التأريخ السياسي والأجتماعي لإشبيلية في عهد دول الطوائف: د. محمد بن عون تقديم د. وليم مونتغومري واط ، تطوان ، 1983.
8. التعريفات: الشريف علي بن محمد بن علي السيد الزين الجرجاني الحنفي، مطبعة مصطفى الباباني الحلبي 1357هـ /1938م.
9. الحُلة السيراء:أبو عبد الله محمد بن عبد الله بن أبي بكر القضاعي ،ج 1و2 حققه د.حسين مؤنس، دار المعارف القاهرة ، ط1 ،1963م ، ط2 ،1985م .
10. الحُلة السيراء، طبعة دوزي (رينهارت بيترآن) ط لندن-1847 -1851.
11. ديوان ابن حزم: أبو محمد علي بن أحمد بن سعيد بن حزم الأندلسي (ت 456هـ ) جمع وتحقيق د.صبحي رشاد عبد الكريم، دار الصحابة للتراث، طنطا مصر، د.ت.
12. ديوان ابن زيدون أبو الوليد أحمد ،شرح وضبط وتصنيف كامل كيلاني وعبد الرحمن خليفة، مط مصطفى البابي الحلبي وأولاده بمصر ط1، 1135هـ -1932م.
13. ديوان ابن اللبانة الداني : مجموع شعره, أبو بكر محمد بن عيسى اللخمي, جمع وتحقيق أ.د محمد مجيد السعيد, دار الراية, ط2 ,2008م- 1429هـ .
14. ديوان الحكيم أبو الصلت أمية:أمية بن عبد العزيز الداني ،جمع وتحقيق وتقديم: محمد المرزوقي ،مط دار بو سلام ، تونس1979م .
15. ديوان المعتمد بن عباد :أبو القاسم (ت448هـ ) جمعه وحققه وشرحه د.أحمد أحمد بدوي وحامد عبد المجيد ،إشراف د . طه حسين باشا ،المطبعة الأميرية القاهرة 1951م
16. ديوان يحيى بن الحكم الغزال: يحيى بن الحكم الجياني الأندلسي، جمعه وحققه وشرحه د.محمد رضوان الداية و دار الفكر المعاصرة ,بيروت لبنان ,دار الفكر دمشق سوريا , ط1, 1413هـ - 1993م.
17. الذخيرة في محاسن أهل الجزيرة: تأليف أبي الحسن علي بن بسّام السنتريني، تحقيق الدكتور إحسان عباس، دار الغرب الإسلامي، ط 1،200م ، ق1.
18. رثاء النفس في الشعر الأندلسي: د.مقداد رحيم خضر، جهينة للتوزيع والنشر ط1، عمان 2007م.
19. طوق الحمامة في الألفة والألاف: أبو محمد علي بن أحمد بن سعيد بن حزم، حققه أ.حسين كامل الصيرفي , مطبعة السعادة مصر 1959م .
20. في الأدب الأندلسي:د. جودت الركابي ،دار المعارف مصر ، د .ت.
21. قلائد العقيان ومحاسن الأعيان في بدائع نبهاء الأدباء وروائع فحول الشعراء : أبو نصر الفتح بن محمد بن عبد الله بن خاقان القيسي ، تحقيق حسين يوسف خريوش، مكتبة المنار ط1، 1409هـ -1989م ، مجلد اول .
22. الكتيبة الكامنة في من لقيناه بالأندلس من شعراء المائه الثامنة ،لسان الدين بن الخطيب: تحقيق د.إحسان عباس ،دار الثقافة بيروت، طبعة 1983م.
23. لسان العرب : ابن منظور، المجلد الثاني ،دار صادر بيروت ، د .ت .
24. محنة شعراء السجون والاسر في الأندلس: أ.د مهجة امين الباشا، مط دار سعد الدين دمشق، ط1، 1426هـ -2005 م.
25. المطرب من أشعارِ أهل المغرب :ابن دحية ذو النسبين أبو الخطار عمر بن حسن، تحقيق الأستاذ إبراهيم الأبياري والدكتور حامد عبد مجيد والدكتور أحمد أحمد بدوي، المطبعة الأميرية بالقاهرة ،1954م.
26. مطمح الانفس ومسرح التأنس في ملح اهل الاندلس, أبي النصر الفتح بن محمد بن خاقان, تحقيق محمد علي شوابكه , ط1, 1403 هـ - 1983م , بيروت.
27. المُغرب في حلى المغرب :على بن موسى بن سعيد، حققه وعلق عليه الدكتور شوقي ضيف ط3، دار المعارف القاهرة ،ج 1-2 د.ت.
28. ملك اشبيلة الشاعر المعتمد بن عباد:ابو القاسم محمد بن عباد (ت 448هـ ) دراسة وتحقيق رضا السويسي، دار بو سلامة تونس، د.ت .
29. منهاج البلغاء وسراج الأدباء :أبو الحسن حازم القرطاجني، تقديم وتحقيق :محمد بن الحبيب بن الخوجة ، الدار العربية للكتاب، تونس ط3 ،2008 م.
30. الموشحات في بلادالشام منذ نشأتها حتى نهاية القرن الثاني عشر الهجري: د.مقداد رحيم خضر، ط1، عالم الكتب بيروت ، 1407هـ /1987م .
31. نفح الطيب في غصن الأندلس الرطيب:شهاب الدين أحمد بن محمد المقري ( ت544 هـ), مج 4، حققه د.إحسان عباس ، دار صادر بيروت ، 1408 هـ -1988م.
32. الاستعطاف في الشعر الأندلسي عصر ملوك الطوائف(422-482هـ):محمد جاسر جبالي أسعد، رسالة ماجستير،جامعة النجاح ،فلسطين ،2003م .
33- http://www.islambeacon.com/index.php
34- www.alhassoon.com

Published

2018-12-03

Issue

Section

Other studies

How to Cite

(معاني العفو عند القدرة في الشعرِ الأندلسـي من الفتحِ حتى عصر المرابطين) (92-555هـ /710- 1160م). (2018). Al-Adab Journal, 1(127), 107-126. https://doi.org/10.31973/aj.v1i127.172

Publication Dates