…Christianity's belifes in the Hujaz before advent Islam …
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v2i111.1569Keywords:
/Abstract
Christian thoughts in Hijaz and released Islam? And going on the third chapter of Christianity in Najd and al-Yamamah and section on Mbgesin first looking Christianity in Najd between tribes Collapse Kinda and kings built eat bitterness Christians and king contagious bin distressed Christian first converted to Christianity and helped the spread between the sons of Kinda and Christianity in the Al-Yamamah between the tribe sons Hanifa mentioned details about this tribe and Christian until the beginning of the emergence of Islam and the defection of some of its members were Musaylimah liar. The second section came in Christianity in the eastern boundary of the Arabian Peninsula dealt with Christianity between the tribe Tamim and Bakr bin Wael and converting to Christianity in the fourth century AD impact Akea and Christianity between Abdul Qais in Bahrain, Christianity in the Hijaz about Christianity in the cities of revelation anywhere descent of the Holy Quran and the beginning of the Islamic Dawa was the era of the Prophet
The second came from the Nestorian Christianity in Yathrib, as Triangle station of trading caravans, which followed a long road of confusion and then to the Levant through the market Nawfal and Osman bin Huwayrith Lama Taif Vtnolna where personal Addas.
.Jandal, these long distance made of Yathrib, a place to rest and also for Christian Mecca
Downloads
References
( ) ابن كثير – عماد الدين إسماعيل (ت: 774هـ) ، المختصر في أخبار البشر، (مكتبة المتنبي (القاهرة، بلا: ت) ص149؛ ابي داود- سليمان بن الأشعث (ت: 275هـ)، سنن، ج3، راجعه وضبط وعلق عليه: محمد محي الدين عبدالحميد (دار أحياء السنن النبوية، ص167؛ السقاف- ابكار الدين في شبه الجزيرة العربية ، (الانتشار العربي، (بيروت- لبنان) ، ط1، 2004، ص323؛ اليسوعي – لويسا شيخو، النصرانية وأدابها بين عرب الجاهلية ، القسم الأول ، (دار المشرق، (بيروت – لبنان) ، ط2، 1989، ص109.
( ) اليسوعي، مصدر نفسه، ص109.
( ) الراوي والسامرائي- ثابت إسماعيل وعبدالله سلوم، محاضرات في تاريخ العرب قبل الإسلام (مطبعة الارشاد – بغداد، 1969، ص66؛ الغنيم- عبدالله يوسف ، أقاليم الجزيرة العربية بين الكتابات العربية والدراسات المعاصرة، (الشامية- الكويت) ، 1981)، ص14.
( ) داود- جرجي داود، أديان العرب قبل الإسلام ووجهها الحضاري والاجتماعي، (المؤسسة الجامعية للدراسات والنشر والتوزيع، (بيروت- لبنان)، ط1981، ص83.
( ) جابر- عادل شابت ، كندة القبيلة والمملكة (460-540م)، أطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة بغداد/ كلية الآداب، 2008م، ص119.
( ) دلو، جزيرة العرب قبل الإسلام، ص611.
( ) شقير – نعوم بكك ، تاريخ سينا القديم والحديث وجغرافيتها ، تقديم: د. محمد ابراهيم ابوسليم، (دار الجيل، (بيروت – لبنان) ، ط1991، ص625).
( ) عاقل- نبيه ، تاريخ العرب القديم وعصر الرسول ، (دار الفكر ، ط3، 1983، ص304-305.
( ) دلو، جزيرة العرب قبل الإسلام، ص611.
( ) المصدر نفسه، ص612.
( ) المصدر نفسه، ص610.
( ) بيغوليفسكيا – نينافكتورفنا، العرب على حدود بيزنطة وايران من القرن الرابع إلى القرن السادس الميلادي . نقله إلى الروسية: صلاح الدين عثمان هاشم، (اشرف على طبعه قسم التراث العربي بالمجلس الوطني للثقافة والفنون والآداب ، الكويت ، 1964)، ص324.
( ) داود ، أديان العرب قبل الإسلام ، ص285.
( ) دي لاسي اوليري، جزيرة العرب قبل البعثة ، ترجمة وتعليق: موسى علي الغول، المملكة الأردنية الهاشمية، عمان، ط1، 1990)، ص143.
( ) عاقل، تاريخ العرب القديم وعصر الرسول، ص305.
( ) جواد علي، المفصل في تاريخ العرب قبل الإسلام، ج6، ساعدت جامعة بغداد على نشره، ط2، 1993، ص586.
( ) داود، أديان العرب قبل الإسلام، ص284.
( ) دلو، جزيرة العرب قبل الإسلام، ص610.
( ) عثمان- فتحي ، مع المسيح في الأناجيل الأربعة، (الناشر: مكتبة وهبة، 14 شارع الجمهورية بعابدين، ص273.
( ) مصدر نفسه، ص279.
( ) الدملوجي، فاروق، تاريخ الالهة والمعتقدات والأديان ، الكتاب الرابع ، الالوهية في المعتقدات المسيحية ، ج1، (حياة المسيح) ، (مطبعة الشباب، بغداد: ط2، 1956، ص164، براون- باربارا ، نظرة عن قرب في المسيحية، ترجمة: مناف حسين الياسري، ت: بلا)، ص32-35.
( ) براون- نظرة عن قرب في المسيحية ، ص164.
( ) مصدر نفسه، ص38.
( ) العقاد- عباس محمود، حياة المسيح في التاريخ وكشوف العصر الحديث، اشراف العام: داليا محمد ابراهيم ، (نهضة مصر،مصر، ط2005)، ص23.
( ) الباش – حسن، العقيدة النصرانية بين القرآن والأناجيل ، ج1، (دار قتيبة بيروت – لبنان، ط1، 2001م) ، ص34.
( ) مصدر نفسه، ج2، ص86-87.
( ) براون، نظرة عن قرب في المسيحية، ص41.
( ) السقا- احمد حجازي ، البشاره بنبي الإسلام في التوراة والانجيل ، ج1، (دار البيان العربي، (مصر، 1977)، ص352.
( ) براون، نظره عن قرب في المسيحية، ص27.
( ) الشهرستاني- أبو الفتح محمد بن عبدالكريم بن أبي بكر، الملل والنحل، ج1، تحقيق: أمير علي مهنا وعلي حسن ناعور (دار المعرفة ، (بيروت- لبنان)، ط3، 1993، ص270.
( ) سورة المائدة، آية: 72.
( ) ابن حزم – أبو محمد علي بن أحمد (ت: 456هـ)، الفصل في الملك والأهواء والنحل، ج1، تحقيق: د. محمد ابراهيم نصر و د. عبدالرحمن عميره، دار الجيل، (بيروت- لبنان ت:بلا)، ص111.
( ) وصفي محمود، المسيح والتثليث، تقديم: محمد عبدالله السمان، راجعه: علي الجوهري، (دار الفضيلة ، القاهرة- مصر، ط: بلا، ص156.
( ) الدملوجي، تاريخ الآلهة والمعتقدات والأديان ، ك1، ج1، ص93.
( ) عبدربه – احمد جبر، انجيل برنايا، ترجمة : خليل سعادة، (مطبعة المنار، ت: بلا)، ص5.
( ) الباشا، العقيدة النصرانية في القرآن والأناجيل، ج2، ص19.
( ) عبدالله – محمد جمعة، رد افتراءات المبشرين على آيات القرآن الكريم (مكان طبع: بلا، ط1، 1985)، ص70؛ د. غنيم سميح، أديان ومعتقدات العرب قبل الإسلام، (دار الفكر اللبناني، (بيروت- لبنان)، ط1، 1995، ص65.
( ) السقا، احمد حجازي، الأدلة الكتابية على الفساد النصرانية، (دار الفضيلة للنشر والتوزيع، (القاهرة، مصر)، ت: بلا) ص203.
( ) العقاد- عباس محمود – حياة المسيح في التاريخ وكشوف العصر الحديث (أشراف: داليا محمد ابراهيم ، نهضة مصر، 2005) ص79.
( ) الهندي- رحمه الله بن خليل الرحمن ، إظهار الحق، ج2، (دار الجيل، بيروت-لبنان)، ص5.
( ) داود ، أديان العرب قبل الإسلام، ص282.
( ) الباشا، العقيدة النصراني بين القرآن والآناجيل، ج2، ص192.
( ) المصدر نفسه، ج2، ص123-124.
( ) مَبّيض- يُسْر محمد سعيد، اليوم الآخر في الأديان السماوية والديانات القديمة، (مكتبة الغزالي، دار الثقافة، (الدوحة- قطر)، ط1، 1992)، ص62.
( ) المصدر نفسه، ص68.
( ) المصدر نفسه، ص66-67.
( ) عبدالوهاب – احمد ، الوحي والملائكة في اليهودية والمسيحية والإسلام، (مكتبة وهبه (القاهرة- مصر) ، ط1، 1979)، ص21.
( ) المصدر نفسه، 22.
( ) المصدر نفسه، 91.
( ) المصدر نفسه، 85.
( ) الباش، العقيدة والنصرانية بين القران والأناجيل ، ج2، ص163.
( ) دغيم، أديان والمعتقدات عند العرب، ص76.
( ) الباش، العقيدة والنظرية بين القرآن ، والأناجيل، ج2، 172-173.
( ) المصدر نفسه، ج2، ص178-179.
( ) الهاشمي، طه، تاريخ الأديان وفلسفتها، (دار مكتبة الحياة ، بيروت- لبنان ، ط8، 1963)، ص220.
( ) براون، نظرة عن قرب في المسيحية ، ص44.
( ) الغزالي – محمد، التعصب والتسامح بين المسيحية والإسلام، إشراف عام: داليا محمد ابراهيم، (نهضة مصر، مصر، ط6، 2005م) ، ص207.
( ) عليان والساموك- رشدي وسعدون، الأديان دراسة تاريخية مقارنة، القسم الأول، الديانات القديمة، (دار الحرية للطباعة والنشر، 1976، ص33.
( ) اليسوعي – رفائيل نخله، أربعة ألاف مثل للوعاظ واساتذة الإقليم المسيحي وللعائلات ، ج2، ((بيروت- لبنان)، ط1، 1951)، ص233.
( ) الباش، العقدية النصرانية بين القرآن والأناجيل، ج2، ص196.
( ) عليان والساموك، الأديان، ص33.
( ) الهاشمي، تاريخ الأديان وفلسفتها، ص207.
( ) الباش، العقيدة النصرانية بين القرآن والأناجيل ، ج2، ص221-222.
( ) العقاد- جاه المسيح في التاريخ وكشوف العصر الحديث ، ص102.
( ) الباش، العقيدة النصرانية بين القرآن والأناجيل ، ج2، ص221-222.
( ) الجمال – مصطفى محمد، تنظيم الزواج المسيحي في القانون المصري، (مؤسسة شباب الجامعة – الإسكندرية (مصر، 1974)، ص117.
( ) الباش، العقيدة النصرانية ، ج2، ص220.
( ) وصفي – محمود ، المسيح والتثليث، تقديم: محمد عبدالله السمان، راجعه: علي الجوهري، دار الفضيلة ، (القاهرة- مصر) ، ط: بلا)، ص168.
( ) الدملوجي، تاريخ الآلهة ، ص138.
( ) جواد علي، المفصل ، ج6، ص658.
( ) بيغولويفسكيا، العرب على حدود بيزنطه وإيران، ص323.
( ) الباش، العقيدة القرآنية، ج2، ص168.
( ) جواد علي، المفصل، ج6، ص659-660.
( ) غنيم ، أديان والمعتقدات عند العرب، ص75.
( ) المصدر نفسه، ص76.
( ) الباش، العقيدة النصرانية، ج2، ص243.
( ) الالوسي- محمود شكري، بلوغ الأرب في معرفة أحوال العرب، ج1، عني شرحه وتصحيحه وضبطه: محمد بهجة الأثري، دار الكتب العلمية، (بيروت- لبنان) ، ط1، 1314هـ)، ص357.
( ) بيغوليفسكيا، العرب على حدود بيزنطه وإيران، ص228.
( ) الألوسي، بلوغ الأرب ، ج1، ص358.
( ) الباش، العقيدة النصرانية، ج2، ص243.
( ) المصدر نفسه، ج2، ص240-241.
( ) الألوسي، بلوغ الأرب في معرفة أحوال ا لعرب، ج1، ص359.
( ) المرجع نفسه، ج1،
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.