Ambiguous vocabulary and structures in Arabic grammar
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v2i111.1557Keywords:
/Abstract
The terms (ambiguous) &(ambiguity) had gotten concern by the Arabic grammarians, these terms seem came from the religious thought that took their interest in the first time, and when they began studying the language this interest affected on the linguistic study ,therefor, we found the terms of tradition (Al-hadith) valuation in the linguistic and syntactic fields.
The evidence of that,they named one of tradition divisions the ambiguous tradition (Alhadith al-mubham), and determined it by (Did not know anything about its narrator except his name). So the narratorwas ambiguity in the book and the attribution, either man or woman.
Then they took that term from Al-hadith and named many of words and structures, therfore, the ambiguous letters are ( the letters which didn’t have derivation, and didn’t have known roots, such as: Alethy, Aletheen, maa,men, an, etc.
And the ambiguous nouns are the demonstrative pronouns, whereas the ambguious adverb which isn’t determine,such as: feuq, tehet, amam, khalif..etc.
Therefore, the ambiguous nouns are demonstrative pronouns, relative pronouns, and personal pronouns.
We determined this term from their expressed, so the ambiguous in grammar is everything need an expression, clarification, and interpretation, or it is something we cannot
Understand without interpretation or complement ( la yahsun alsukut alaih), or it is the common language or not specified .
They talked about these words and structures, and show accurately the reason which made it ambiguity, as we knew them
Downloads
References
1- أساس البلاغة. أبو القاسم محمود بن عمرو بن أحمد الزمخشريّ جار الله(ت538هـ). تحقيق: محمد باسل عيون السود. دار الكتب العلمية، بيروت – لبنان. الطبعة الأولى1419 هـ - 1998 م.
2- إسفار الفصيح. محمد بن علي بن محمد أبو سهل الهرويّ(ت433هـ). تحقيق: أحمد بن سعيد بن محمد قشاش. عمادة البحث العلمي بالجامعة الإسلامية، المدينة المنورة، المملكة العربية السعودية. الطبعة الأولى 1420هـ.
3- الأشباه والنظائر. عبد الرحمن بن أبي بكر، جلال الدين السيوطي(ت911هـ) دار الكتب العلمية . الطبعة الأولى 1411هـ - 1990م.
4- الأصول في النحو. أبو بكر محمد بن السري بن سهل النحويّ المعروف بابن السراج (ت316هـ). تحقيق: عبد الحسين الفتليّ. مؤسسة الرسالة، لبنان – بيروت.
5- أوضح المسالك إلى ألفية ابن مالك. ابن هشام عبد الله بن يوسف بن أحمد بن عبد الله بن يوسف أبو محمد، جمال الدين(ت761هـ). تحقيق: يوسف الشيخ محمد البقاعي. دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع.
6- تاج العروس. محمّد بن محمّد بن عبد الرزّاق الحسينيّ أبو الفيض الملقّب بمرتضى الزَّبيديّ (ت1205هـ). تحقيق: مجموعة من المحققين. دار الهداية.
7- تهذيب اللغة. محمد بن أحمد بن الأزهريّ الهروي أبو منصور (ت370هـ) تحقيق: محمد عوض مرعب. الناشر: دار إحياء التراث العربي – بيروت. الطبعة الأولى 2001م
8- التوقيف على مهمات التعاريف. زين الدين محمد المدعو بعبد الرؤوف بن تاج العارفين بن علي بن زين العابدين الحداديّ(ت1031هـ). الناشر: عالم الكتب 38 عبد الخالق ثروت-القاهرة. الطبعة الأولى 1410هـ-1990م.
9- جامع الدروس العربية. مصطفى بن محمد سليم الغلايينى (ت1364هـ). المكتبة العصرية صيدا – بيروت. الطبعة الثامنة والعشرون 1414 هـ - 1993 م.
10- الجنى الداني في حروف المعاني. أبو محمد بدر الدين حسن بن قاسم بن عبد الله بن عليّ المراديّ المصريّ المالكيّ(ت749هـ). تحقيق: د فخر الدين قباوة -الأستاذ محمد نديم فاضل. الناشر: دار الكتب العلمية، بيروت – لبنان. الطبعة الأولى 1413 هـ - 1992 م.
11- الزاهر في معاني كلمات الناس. محمد بن القاسم أبو بكر الأنباريّ (ت328هـ). تحقيق: د. حاتم صالح الضامن. مؤسسة الرسالة – بيروت.الطبعة الأولى 1412 هـ -1992
12- شرح ابن عقيل على ألفية ابن مالك. ابن عقيل عبد الله بن عبد الرحمن العقيليّ الهمدانيّ المصريّ (ت769هـ). تحقيق : محمد محيي الدين عبد الحميد. دار التراث - القاهرة دار مصر للطباعة سعيد جودة السحار وشركاه. الطبعة العشرون1400 هـ - 1980 م.
13- شرح ألفية ابن مالك. أبو عبد الله أحمد بن عمر بن مساعد الحازميّ. مصدر الكتاب: دروس صوتية قام بتفريغها موقع الشيخ الحازميhttp://alhazme.net
14- شرح شذور الذهب في معرفة كلام العرب. ابن هشام. تحقيق: عبد الغني الدقر. الشركة المتحدة للتوزيع – سوريا.
15- شرح الكافية الشافية. أبو عبد الله محمد بن عبد الله الطائيّ الجيانيّ جمال الدين بن مالك (ت672هـ). تحقيق: عبد المنعم أحمد هريدي. جامعة أم القرى مركز البحث العلمي وإحياء التراث الإسلاميّ كلية الشريعة والدراسات الإسلامية مكة المكرمة. الطبعة الأولى.
16- الشرح المختصر لنخبة الفكر لابن حجر العسقلاني. أبو المنذر محمود بن محمد بن مصطفى بن عبد اللطيف المنياوي. المكتبة الشاملة، مصر.ط الأولى 1432 هـ - 2011 م
17- العدد في اللغة. أبو الحسن علي بن إسماعيل بن سيده المرسيّ(ت458هـ). تحقيق: عبد الله بن الحسين الناصر وعدنان بن محمد الظاهر. الطبعة الأولى 1413هـ 1993م.
18- علل النحو. أبو الحسن، محمد بن عبد الله بن العباس ابن الوراق(ت381هـ). تحقيق: محمود جاسم محمد الدرويش. مكتبة الرشد - الرياض / السعودية. الطبعة الأولى1420 هـ - 1999م.
19- العين. أبو عبد الرحمن الخليل بن أحمد الفراهيديّ(ت170هـ). المحقق: د مهدي المخزومي ود إبراهيم السامرائيّ. الناشر: دار ومكتبة الهلال.
20- القاموس المحيط. مجد الدين أبو طاهر محمد بن يعقوب الفيروز آباديّ(ت817هـ). تحقيق: مكتب تحقيق التراث في مؤسسة الرسالة. بإشراف: محمد نعيم العرقسُوسيّ. مؤسسة الرسالة للطباعة والنشر والتوزيع، بيروت – لبنان. الطبعة الثامنة 1426 هـ - 2005 م.
21- الكتاب. عمرو بن عثمان بن قنبر سيبويه(ت180هـ). تحقيق: عبد السلام محمد هارون. الناشر: مكتبة الخانجي القاهرة. الطبعة الثالثة 1408 هـ - 1988 م.
22- كشاف اصطلاحات الفنون والعلوم. محمد بن علي بن القاضي محمد حامد بن محمّد صابر الفاروقيّ الحنفيّ التهانويّ(ت بعد 1158هـ). تقديم وإشراف ومراجعة: د. رفيق العجم. تحقيق: د. علي دحروج. الناشر: مكتبة لبنان ناشرون – بيروت. الطبعة الأولى - 1996م.
23- اللباب في علل البناء والإعراب. أبو البقاء عبد الله بن الحسين بن عبد الله العكبريّ(ت616هـ). تحقيق: د. عبد الإله النبهان. دار الفكر – دمشق. الطبعة الأولى1416هـ 1995م.
24- لسان العرب. محمد بن مكرم بن على أبو الفضل جمال الدين ابن منظور الأنصاريّ الرويفعيّ الإفريقيّ (ت711هـ). دار صادر – بيروت الطبعة الثالثة - 1414 هـ.
25- اللمحة في شرح الملحة. محمد بن حسن بن سِباع بن أبي بكر الجذامي أبو عبد الله شمس الدين المعروف بابن الصائغ(ت720هـ). تحقيق: إبراهيم بن سالم الصاعدي. عمادة البحث العلمي بالجامعة الإسلامية المدينة المنورة المملكة العربية السعودية. الطبعة الأولى 1424هـ/2004م.
26- اللمع في العربية. أبو الفتح عثمان بن جنيّ الموصليّ(ت392هـ). تحقيق: فائز فارس. دار الكتب الثقافية – الكويت.
27- مُختار الصِحَاح. زين الدين أبو عبد الله محمد بن أبي بكر بن عبد القادر الحنفيّ الرازيّ (ت666هـ). تحقيق: يوسف الشيخ محمد.الناشر: المكتبة العصرية - الدار النموذجية، بيروت – صيدا. الطبعة الخامسة 1420هـ / 1999م
28- معجم اللغة العربية المعاصر. د أحمد مختار عبد الحميد عمر(ت1424هـ) بمساعدة فريق عمل. الناشر: عالم الكتب. الطبعة الأولى 1429 هـ - 2008 م.
29- معجم لغة الفقهاء. محمد رواس قلعجي - حامد صادق قنيبي. الناشر: دار النفائس للطباعة والنشر والتوزيع. الطبعة الثانية 1408 هـ - 1988 م.
30- المعجم الوسيط. مجمع اللغة العربية بالقاهرة. إبراهيم مصطفى وآخرون. الناشر: دار الدعوة.
31- مغني اللبيب عن كتب الأعاريب. عبد الله بن يوسف بن أحمد بن عبد الله بن يوسف أبو محمد جمال الدين ابن هشام(ت761هـ). د. مازن المبارك ومحمد علي حمد الله. دار الفكر – دمشق. الطبعة السادسة 1985.
32- المفصل في صنعة الإعراب. أبو القاسم محمود بن عمرو بن أحمد الزمخشريّ جار الله (ت538هـ). تحقيق: د. علي بو ملحم. مكتبة الهلال – بيروت. الطبعة الأولى 1993.
33- المقتضب. أبو العباس محمد بن يزيد المبرد(ت285هـ). تحقيق: محمد عبد الخالق عضيمة. عالم الكتب. – بيروت.
34- نتائج الفكر في النحو. أبو القاسم عبد الرحمن بن عبد الله بن أحمد السهيليّ(ت581هـ). دار الكتب العلمية – بيروت. الطبعة الأولى 1412 - 1992 م.
35- همع الهوامع في شرح جمع الجوامع. عبد الرحمن بن أبي بكر جلال الدين السيوطيّ(ت911هـ). تحقيق: عبد الحميد هنداويّ. المكتبة التوفيقية – مصر
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.