Representations of war in the poetry of Iraqi poetry (2003 - 2012)

Authors

  • Hutham bader .

DOI:

https://doi.org/10.31973/aj.v2i111.1553

Keywords:

/

Abstract

Iraq has faced many wars along the past four decades. As a result, its people, especially its women and poetesses specifically have lived in horrible and terrible circumstances. Wars have entered each Iraqi house, from the gates of killing, kidnapping and immigrating.

The woman is still the big loser in these wars, because they have given her successive losses which put huge pressures over her and excluding her rights extensively. This exclusion has been represented through the book of (Fear’s Circle) by “Nasr Hamid Abu Zaid”. He sees that when nation’s mind has suffered from freezing, this will reflect automatically on woman’s soul, mind and body, as she is considered as the weakest part who reflects defeat and cognitive social retreat. The repetition of losses awakens racial and tribal ideas and refreshes them with dictatorial speech which refuses to listen to others and rejects conversation. This speech has the concept of definite fact possession, and it assumes having a divine authority. Whether this speech is social or political, the result is enslaving individuals (Man & Woman) and insulting them. This insult will be doubling on woman and child.

Iraqi poetesses have adopted this theme, and functioned it in their creative poetic field through the use of war topic and its equalizes in their poems and expressing their points of view according to what are happening around then, especially the civil violence in Iraq, so I have chosen the period after 2003 events and its negative reflections on woman and the damage that expands in Iraq with the loss of security and peace.

The research deals with three Iraqi poetesses that their poems concentrate on civil violence in Iraq:

Reem Qais Kubba in her three collections: When will you believe that I’m a butterfly? (2005), Our Home (2009), the sea reads my luck (2010).

Rana Ja’far Taseen in her two collections: Nails in Memory (2007), Painting with Unknown (2009).

Faleeha Hassan in her collection: After a While (2007).

The plan is divided  into these topics:

  • War and poetry.
  • Woman and language.
  • Woman and her social life.

The research contains conclusions and summery.

Downloads

Download data is not yet available.

References

. المنظمة العربية للتربية والثقافة 1991 , المعجم العربي الأساسي لاروس بيروت :ص 1117.
. علاقة التمثلات بوضعية الانطلاق والأنشطة الديالكتيكية من خلال سيرورة العملية التعليمية أوزي ، عن قنون مجلة علوم التربية 1995 : ص99-ص111.
. ينظر : دوائر الخوف , قراءة في خطاب المرأة , نصر حامد ابو زيد , المركز الثقافي العربي ,ط4,المغرب 2007 :ص89.
. ينظر : المصدر نفسه : ص91.
. ينظر : المصدر نفسه : ص 181.
. ينظر : ظاهرة الحرب , غاستون بوتول ,تر:إيلي نصار, دار التنوير للطباعة والنشر , بيروت-لبنان,2007: ص11.
. المصدر نفسه :ص.12
. المصدر نفسه: ص15-16
. المصدر نفسه: ص35.
. الحروب والصراعات خطاب المرأة المكتوم,انيسة الامين مرعي ,النسوية العربية رؤية نقدية , مركز دراسات الوحدة العربية ,بيروت لبنان 2012:ص256
. ينظر المصدر نفسه :ص258
. المرأة العربية والإبداع الشعري , سهام عبد االوهاب الفريح , دار المدى للثقافة والنشر ,بغداد, 2004:ص8
. ينظر المصدرالسابق : والاحالة إلى سلمى الخضراء الجيوسي , (مصير الرائدات) في ملخصات ابحاث مؤتمر مرور مئة عام على تحرير المرأة العربية الذي اقامة المجلس الاعلى للثقافة بين 23-28 تشرين الاول /اكتوبر1999 :ص54.
. ينظر كتاب شعر المرأة العربية المعاصرة 1945-1970 , د.رجا سمرين ,دار الحداثة للطباعة والنشر لبنان 1990:ص 78.والاحالة إلى كتاب الشاعرة العربية المعاصرة ,د.بنت الشاطئ : ص52
. ينظر : غرفة فرجينيا وولف دراسة في كتابة النساء , رضا الظاهر , دار المدى , 2001 :ص9-10.
. ينظر المصدر السابق :ص 11-12.
. الذات الانثوية , من خلال شاعرات حداثيات في الخليج العربي ,ظبية خميس ,دار المدى ,سوريا – دمشق 1997:ص15.
. النسوية العربية رؤية نقدية , ينظر معرفة الاختلاف من أجل نسوية فاعلة , نجلاء حمادة :ص117-118
. علاقة اللغة بالجنوسة , د.عبد النور خراقي , اصدار المجلة العربية ,المملكة العربية السعودية , 2012 :ص10.
. ينظر :المصدر نفسه:ص34-35.
. ينظر : المرأة واللغة , عبد اللع الغذامي , المركز الثقافي العربي ,2006:ص11.
. ينظر : المصدر نفسه :ص11.
. الاعمال الكاملة ,مي زيادة , جمع وتحقيق سلمى الحفار الكزبري , مؤسسة نوفل , بيروت 1982:ص 650/1
. بيتنا , ريم قيس كبة , مركز المحروسة , القاهرة , 2009:ص 12 .
. دمع خام , فلاح عدوان , دار الشؤون الثقافية العامة , العراق – بغداد ,2012 :ص78.
. غرفة فرجينيا وولف دراسة في كتابة النساء , رضا الظاهر :ص47.
. ينظر : المصدر نفسه :ص52-53 .
. ريم قيس كبة , متى ستصدق باني فراشة , المؤسسة العربية للدراسات والنشر , بيروت 2005 :ص5.
. ولو بعد حين , فليحة حسن , اتحاد الادباء والكتاب في العراق ,بغداد,2007:ص11.
. مسامير في الذاكرة ,رنا جعفر ياسين ,مركز المحروسة , القاهرة ,2007 :ص8 .
. بيتنا , ريم قيس كبة :ص8.
. الذات الانثوية , ظبية خميس :ص23.
. النسوية العربية دراسة نقدية:ص255.
. ولو بعد حين , فليحة حسن :ص13
. سيمون دي بفوا في كتابها الجنس الآخر : ص93
. ينظر : المرأة والغربة , د.نوال السعداوي , دار المعارف , القاهرة ,1997: ص51
. ريم قيس كبة قصيدة :ص8
. بيتنا , ريم قيس كبة :ص10
. بيتنا , ريم قيس كبة :ص11.
. المصدر نفسه :ص12.
http://www.aawsat.com/details.asp?issueno=9165&article=235492
لقاء مع ريم قيس كبة ,الشرق الاوسط/جريدة العرب الدولية, 12/11/2012.
. متى ستصدق باني فراشة : ص5.
. المصدر نفسه :ص13
. بيتنا , ريم قيس كبة :ص16.
. ولو بعد حين : ص76.
. مسامير في الذاكرة :ص7
. المصدر نفسه :ص73-74
. المصدر نفسه : ص32.
. قراءة الصورة وصور القراءة، صلاح فضل , دار الشروق، القاهرة1997 :109

Downloads

Published

2015-03-15

Issue

Section

Linguistics and Arabic literature

How to Cite

Representations of war in the poetry of Iraqi poetry (2003 - 2012). (2015). Al-Adab Journal, 2(111), 53-88. https://doi.org/10.31973/aj.v2i111.1553

Publication Dates