The effectiveness of the modified learning cycle and brainstorming strategies in the achievement of students of teacher education institutes in the subject of history and the development of their self-confidence
DOI:
https://doi.org/10.31973/aj.v0i111.1524Keywords:
/Abstract
Educatorsefforts to search for strategies that have proven research and observations field , that the rehabilitation of the students without the required level , which it a lot of the frustrated and lack of self .Confidence whiletechingassignment, so the researchers tried to work out in this study (the effectiveness of the strategies of the learning cycle ended , and brain storming in the collection of students institutes prepare teachers in history and the development of self-confidence )and to identify the impact. Put researchers zero the following assumptionsNostisticallysignificant differences at the level of the significance (50.0)between the average score for students of the first experimental group who study of history by using strategic learning cycle amended, and the average score for students of the second experimental who are studying the use of strategy brain storming , and theaverage score for the control group students in test self-assurance.To investigate , the researchers determined empirically follow partial set of three experimental group of test dimensions in achievement and self-confidence and was chosen in deliberate research sample of students from the third stage in thepreparation of teachers in the institute of the general directorate for educational Baghdad the first rusafa.Total sample (30 students) and by(10) students pergroup, and rewarded students between research group in thevariables (previous academicachievement,intelligence, prior knowledge , self-confidence the previous test , adjust the variables imaginary .Promising researchers (100) requirement behaviorally covered the first three quarters of the material modern and contemporary history ,promising plans for teaching specific subjects for student research group at the end of the experiment ,which lasted an entire semester included on the achievement test 40 forty –paragraph- type multiple choice test has been characterized by honesty and consistency , and the researchers adopted a measure ofself-confidence, prepared (Mehdawi) and adopted byjafarjawad jabber in 1993 because it is compatible with the current sample._ Superiority of the two experimental group , whichexamined the learning cycle in accordance with the revised strategy and brainstorming on the control group , who studid according to the traditional way of the achievement test posttest ._ Superiority of the twoexperimentalgroup, which examined the learning cycle in accordance with the revised strategy and brainstorming on the control group, who studid according to the traditional method of testing self- confidence._ The presence of statisticallysignificant difference between pre and post testand for the benefit of students at posttest tow experimental group
Downloads
References
2- ابو جادو , صالح محمد علي.علم النفس التربوي. عمان, الاردن, دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة,2008.
3- ابو هدروس , ياسره محمد ايوب والفرا ,معمر ارحيم سليمان. اثر استخدام بعض استراتيجيات التعلم النشط على مستوى دافعية الانجاز والثقة بالنفس والتحصيل الدراسي لدى التلاميذ بطيئ التعلم. كلية التربية, جامعة الاقصى, غزه, 2010.
4- بولص , صبحي حبيب. قياس الثقة بالنفس وعلاقتها بالتحصيل. مجلة التربية والعلم, العدد 16, 1994.
الجامعة المستنصرية . المؤتمر العلمي الحادي عشر للتربية والتعليم. بغداد , 2005.
5- الجلاد,ماجد زكي. اثر استخدام العصف الذهني في تدريس مادة التربية الاسلامية على تحصيل وتنمية مهارات التفكير الابداعي لدى طلاب الصف الخامس . مجلة جامعة ام القرى للعلوم التربوية والانسانية ,المجلد التاسع عشر, العدد الثاني,الامارات,2007.
6- الجوعاني, مجبل حماد .اثر استخدام دورة التعلم المعدلة على التحصيل ومستوى الطموح لدى طلاب الصف الثاني المتوسط في مادة الرياضيات. رسالة ماجستير غير منشورة, ديالى , 2009.
7- جوده ,امال . الذكاء الانفعالي وعلاقته بالسعادة والثقة بالنفس لدى طلبة جامعة الاقصى. مجلة جامعة النجاح للابحاث والعلوم الانسانية, مجلد21, عدد3, 2007.
8- خضر, فخري رشيد . طرائق تدريس الدراسات الاجتماعية . دار المسيرة ,عمان , الاردن, 2006.
9- خطابيه ,عبد الله محمد.تعليم العلوم للجميع. ط1, دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة, اربد, الاردن, 2005.
10- الخثلان , شيخه بنت رشيدبن عبد الرحمن.فهم طبيعة التاريخ وعلاقته بمصادر التعلم المستخدمة في تدريس التاريخ لدى معلمات المرحلة الثانوية بمدينة الرياض. رسالة الخليج العربي, العدد38, الرياض,2003.
11- الدايني , غسان سالم .اثر الاساليب التربوية في التفكير الابداعي العراقي وعلاقته ببعض المتغيرات. اطروحة دكتوراه غير منشورة,جامعةبغداد,كليةالاداب , 1996.
12- دورون , دولانوباور,فرانسواز. موسوعة علم النفس. تعريب شاهين فؤاد, ط1, منشورات عويدات بيروت,1997.
13- روشكا , الكسندر. الابداع العام والخاص. ترجمة ابو غسان فخر, مكتبة عالم المعرفة, الكويت, 1989.
14- الزيادات, ماهر مفلح. اثر استخدام طريقة العصف الذهني في تنمية مهارة اتخاذ القرار لدى طلبة الصف التاسع الاساسي في مبحث التربية الوطنية والمدنية في الاردن مجلة الجامعة الاسلامية ,سلسلة الدراسات الانسانية ,المجلد السابع عشر ,العدد الثاني 2009.
15- سلامه , عادل ابو العز واخرون.طرائق التدريس العامة-معالجة تطبيقية معاصرة. دار الثقافة للنشر والتوزيع, عمان, الاردن, 2009.
16- سماره , عزيز واخرون.مبادئ القياس والتقويم في التربية.ط1, مكتبة دار الفكر والثقافة للنشر والتوزيع, عمان ,الاردن, 1989.
17- سودان ,فداء محمود .اثر استخدام استراتيجيتي العصف الذهني وحل المشكلات في التحصيل الدراسي في الاجتماعيات" رسالة ماجستير غير منشورة ,جامعة دمشق,2011.
18- صبحا, ابراهيم خليل محمد فاعلية برنامج تعليمي قائم على دورة التعلم المعدلة والعصف الذهني في تحصيل طلبة المرحلة الاساسية للمفاهيم الاخلاقية في مبحث التربية الاسلامية واتجاهاتهم نحوها , الاردن 2007 رسالة دكتوراه
19- الطائي, خولة خليل ابراهيم .الحصيلة المعرفية لطلبة معاهد اعداد المعلمين والمعلمات في مادة اللغة العربية. رسالة ماجستير غير منشورة, الجامعة المستنصرية, 2009.
20- علي ,اقبال عبد الصاحب .اثر دورة التعلم وخرائط المفاهيم والاحداث المتناقضة في تصحيح الفهم الخاطئ لطالبات الصف الرابع الاعدادي في مادة الجغرافية . اطروحة دكتوراه غير منشورة,جامعةبغداد,كلية التربية-ابن رشد,2003.
21- عبد الرضا, نجدت عبد الرؤوف .تقويم اسئلة كتب الجغرافية للمرحلة المتوسطة في ضوء اهداف المنهج ونواتج التعلم . رسالة ماجستير غير منشورة, جامعة بغداد, كلية التربية-ابن رشد,1996.
22- عودات , ميسر حمدان.اثر استخدام طرائق العصف الذهني والقبعات الست المحاضرة المفعلة في التحصيل والتفكير التاملي لدى طلبة الصف العاشر في مبحث التربية الوطنية في الاردن. اطروحة دكتوراه غير منشورة, جامعة اليرموك, الاردن, 2006.
23- عبد الرحمن ,انور حسين وعدنان حقي شهاب زنكنه. الانماط المنهجية وتطبيقاتها في العلوم الانسانية والتطبيقية. مطابع شركة الوفاق ,بغداد ,2007 .
24- عبد الهادي, محمد فتح .الدفتر الالكتروني وتاثيره على مجتمع المكتبات ,المؤتمر العلمي الثاني لمركز بحوث نظم وخدمات المعلومات ,كلية الاداب ,جامعة القاهرة ,1999.
25- عوده , احمد سليمان . القياس والتقويم في العملية التدريسية. المطبعة الوطنية ,ط1, الاردن, 2002.
26- عوده ,احمد سليمان . القياس والتقويم. ط2, الاصدار الثالث ,دار الامل, عمان ,الاردن,2008.
27- العيسوي, جمال. فاعلية استخدام اسلوب العصف الذهني في تنمية بعض مهارات الطلاقة اللغوية وعلاج الاخطاء الاملائية لدى تلميذات الحلقة الثانية بدولة الامارات. مجلة كلية التربية , العدد22,جامعة الامارات العربية المتحدة, 2005
28- فرجاني , نادر. التعليم العالي والتنمية في الوطن العربي. عمان, مجلة المستقبل العربي, العدد 237, 1998.
29- قطاوي, محمد ابراهيم. نماذج التدريس واستراتيجياته البرنامج التدريبي-استراتيجية دورة التعلم الخماسية.مكه المكرمة , مدونة المناهج الدراسية منهل الثقافة التربوية,2014.
30- الكرد ، هايل (2009) ، تعليم العلوم وتوظيف دورة التعلم ، مجلة رؤى تربوية العدد (29) مركز القحطان ، غزة ، ص91-97.
31- مجدي , عزيز ابراهيم . معجم المصطلحات ومفاهيم التعلم والتعليم. ط1, عالم الكتب, القاهرة, 2009.
المجمعي, فاضل عبد الحسن.اثر العصف الذهني ودورة التعلم في تحصيل طلبة معاهد اعداد المعلمين والمعلمات وتنمية التفكير الابداعي لديهم في مادة الجغرافية . رسالة ماجستير غير منشورة ,جامعة بغداد,كلية التربية- ابن رشد,2005.
32- محمد,قابيل محمد. فعالية استخدام دورة التعلم في تدريس الفيزياء للصف الاول الثانوي. رسالة ماجستير غير منشورة ,جامعة المنوفية, مصر,1999.
33- محمد , حنفي اسماعيل. التفكير- العصف الذهني. كلية المعلمين في الباحة, 2003.
34- المفتي, محمد امين .بحوث تنمية التفكير والقدرة على حل المشكلات في مجال تعليم الرياضيات. تحليل نقدي ,دراسات في المناهج وطرق التدريس, العدد45, 1997.
35- ملحم , عبد القادر يونس . اثر الخبرة الجامعية في مستوى الثقة الشخصية عند طلبة الجامعة الاردنية. الرسائل الجامعية, عمان, الاردن, 1985.
36- المولى , مارب محمد.اثر استخدام انموذج الدورة التعليمية وبوسنر في التغير المفاهيمي في مادة الفسلجة الحيوانية لدى طلبة كلية التربية جامعة الموصل. اطروحة دكتوراه غير منشوره, كلية التربية,ابن الهيثم ,جامعة بغداد, 1999.
37- مطالقه , سوزان . اثراسلوب العصف الذهني في تنمية التفكير الابداعي لدى طلبة الصف الثامن والتاسع الاساسي.رسالة ماجستير غير منشورة , جامعة اليرموك, الاردن, 1998.
38- النجدي, احمد واخرون . تدريس العلوم في العالم المعاصر واساليب استراتيجيات حديثة في تدريس العلوم .ط1, القاهرة, دار الفكر العربي,2003.
39- نهاد ,صبيح سعد .الطرق الخاصة في تدريس العلوم الاجتماعية .جامعة البصرة, كلية التربية ,1990.
وزارة التربية .منهج الدراسة الاعدادية . ط1, مطبعة وزارة التربية, بغداد , 1993.
40- وهيب, محمد ياسين وزيدان , ندى فتاح .برامج التفكير-انواعها –استراتيجياتها- اساليبها.دار العلم للطباعة والنشر, كلية التربية ,جامعة الموصل, 2001.
41- شاهين,عبد الحميد حسن عبد الحميد.استراتيجيات التدريس المتقدمة واستراتيجيات التعلم وانماط التعلم, كلية التربية, جامعة الاسكندرية, مصر,2011
42- حسين, الغمري محمد. استراتيجية العصف الذهني – استمطار الافكار- كلية التربية, الاسماعيلية, مصر,2012.
المصادر الاجنبية:
43- Catalina,G.Comparingthe 5Es and Traditional Approach to Teaching Evolution in a Hispanic Middle School Science Classroom. Digital Dissertations,MIA,43,2005.
44- Odom,A.andKelly,P.Integrating Concept Mapping and the Learning Cycle to Teach Diffusion and Osmosis Concepts to High School Biology Students. Science Education, 85,2001.
45- Oxford.Adranced Learners Dictionary of Current English, fifth edition,ed,1998.
46- Lawson , A.E. 1996 "Introducing Mendelian- Genetice thorough a learning cycle" American Biology Teacher, Volume)) 58 m n 1 January.
47- Musheno, B. & Lawson, A. (1999). "Effects of Learning Cycle andTraditional Text on Comprehension of Science Concepts by Studentsat Differing Reasoning Levels". Journal of Research in ScienceTeaching. 36 (1). 23-37.
48-lord,T,p.1999"A comparison Between Tradition al and constructivist teaching in Environment al Education journal of Environment al Education,vol(30),No(3)
49-parker,v.,2000"Effectsofa science lntervention program on middle grade students achievement "school . science and mathematice ,vol(100),No(5) .
50-Sunderland, L., (2004): Speech, language and audio logy ser Services in
pubic Schools. Intervention in School and Clinc, 39 (4), 209-217
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright and Licensing:
For all articles published in Al-Adab journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work.
Reproducing Published Material from other Publishers: It is absolutely essential that authors obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables or any extract of a text) which does not fall into the public domain, or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyrightholder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyrightholder).
Permission is required for: Your own works published by other Publishers and for which you did not retain copyright.
Substantial extracts from anyones' works or a series of works.
Use of Tables, Graphs, Charts, Schemes and Artworks if they are unaltered or slightly modified.
Photographs for which you do not hold copyright.
Permission is not required for: Reconstruction of your own table with data already published elsewhere. Please notice that in this case you must cite the source of the data in the form of either "Data from..." or "Adapted from...".
Reasonably short quotes are considered fair use and therefore do not require permission.
Graphs, Charts, Schemes and Artworks that are completely redrawn by the authors and significantly changed beyond recognition do not require permission.
Obtaining Permission
In order to avoid unnecessary delays in the publication process, you should start obtaining permissions as early as possible. If in any doubt about the copyright, apply for permission. Al-Adab Journal cannot publish material from other publications without permission.
The copyright holder may give you instructions on the form of acknowledgement to be followed; otherwise follow the style: "Reproduced with permission from [author], [book/journal title]; published by [publisher], [year].' at the end of the caption of the Table, Figure or Scheme.